Ga naar inhoud


Duitse zenders hebben regelmatig storing. Wie kan mij helpen?


HvM71

Aanbevolen berichten

14 uur geleden zei HvM71:

De oude losse LNB is volgens mij toen gebruikt om de hotbird sateliet te kunnen ontvangen, klinkt dit logisch?

Wij kijken volgens mij daar de Britse zenders mee.

 

Als je er britse zenders mee kijkt, is het niet de Hotbird (13oost), maar de Astra2 (28oost); en verder is dat helemaal logisch. :)

Je hebt dus inderdaad LNBs voor 19-23-28 oost, en de 19oost twin LNB (met 2 aansluitingen) geeft dus problemen.

 

14 uur geleden zei HvM71:

Maar wat ik volgens mij nu eerst zeker moet weten is of ik wel signaal heb.

Hoe kan ik dit het beste testen en zijn daar eventueel hulpmiddelen voor te krijgen?

 

Vooralsnog zou ik denken, dat het of een LNB-uitrichtingsprobleem is, of een LNB-probleem, of een kabel/aansluitingsprobleem.

Daarom zou ik eerst even checken of je slaapkamer-ontvanger ontvangst heeft, zonder probleem.

Als daar geen ontvangst is, zou ik je woonkamer-ontvanger aan die aansluiting proberen: heeft die daar ontvangst op de duitse zenders, en wel/niet ook het probleem?

 

Als in je slaapkamer goede ontvangst is, is het in ieder geval geen duidelijk uitrichtingsprobleem.

 

Vervolgens zou ik eerst de kabeltjes van je LNB loskoppelen, en de kabel naar de woonkamer van de switch loshalen en direct aan de LNB verbinden.

Bij beide LNB-uitgangen testen in de woonkamer, of de ontvangst van de duitse zenders nu beter is.

Zo ja, dan is het tussenliggende kabeltje (of evt de switch) de oorzaak van het probleem.

Zo nee, dan ligt het mogelijk aan de LNB.

 

Dan kunnen we daarna de LNB checken op verlopen LOF, of wisselen met een andere LNB; maar doe eerst bovenstaande tests eens en meld ons de resultaten, dan zien we daarna verder wat de handigste vervolgstrategie is.....

 

Leuk dat je nu zelf wilt weten hoe het zit! Welkom in de sat-hobby-wereld. ;)

 

Groet,

A33

 

N.B.: Antenne kabeltjes alleen op- en afschroeven als de installatie spanningsvrij is, dus echt 230volt-stekkers eruit!

Zelfs in standby (bij sommige ontvangers) kan er 18 volt spanning op de antenne-aansluiting staan, en kortsluiting daarvan is niet de bedoeling.

aangepast door a33
  • Bedankt 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


11 uur geleden zei Sprietje:

Als jou mannetje heeft vertelt dat die duo-lnb van CanalDigitaal beter is dan de losse lnb's die je nu hebt, dan is hij voor mijn door de mand gevallen. Die duo-lnb is voor een schotel van 60cm en past echt niet op jou schotel.

 

MTV NL en Comedy Central zitten ook op de Astra 19,2 dus logisch dat die ook problemen hebben.

De Inverto-lnb met de dubbele aansluiting moet je eerst eens op de juiste skew afstellen. De skew is het verdraaien van de lnb in de lnb-klem.
Dat moet voor Eindhoven 3 graden zijn en dat is precies de schuinte die je nu hebt ingesteld, zie bijlage.

Verder heb ik de indruk dat de diseqc-switch niet ver genoeg omhoog in het rode doosje is gedrukt waardoor de F-connectors er te ver onderuit steken en er mogelijk water bij de F-connectors kan komen. Probeer hem eens verder omhoog te duwen.
De F-connector opnieuw aan de kabel zetten lijkt me geen overbodige luxe.

 


Beste Sprietje,

Wederom hartelijk dank voor je antwoord!
Ik moet zeggen dat er veel dingen duidelijk voor mij worden.

Eerst even een misverstand verhelpen.
De duo-LNB die nu op de schotel zit heeft mijn installateur mij aangeraden.
De du0-lnb van CD rade hij mij af om de zelfde reden als jij hier beschrijft ( nu ik diep in mijn geheugen graaf).
Hij vertelde mij dat het misschien wel kon werken, maar dat het verre van ideaal zou zijn.
Daarom ligt de duo-LNB van CD nog hagelnieuw in de kast.

Aahhh....duidelijk wat betreft MTV NL en Comedy Central.
Verklaart veel!

Super hoe je de grades op de foto hebt aangegeven!
Dat hij nu een heel eind goed staat is meer geluk dan wijsheid! :crazy::):):) 
Ik had het topic gelezen over de grades, skew en dergelijke.
Interessant leesvoer, maar echt begrijpen deed ik het niet.
Vooral hoe de grades bepaald worden was voor mij onduidelijk, maar hoe je het met de foto hebt gedaan: perfect!!!!

De opmerking van CeesV dat de Duo-LNB verkeerd stond en welke kant ik op moest draaien was al ideaal.
Maar hoe het met de grades zat????

Weer wat geleerd!
Ik wist niet eens wat F-connectors waren, maar nu is het mij duidelijk.
Wist ook niet dat deze verder in het rode doosje moesten zitten.
Het verklaart natuurlijk wel veel dat weersinvloeden hier nu vrij spel op hadden.
Denk dan ook dat het zeker wijsheid is om de F-connectors allemaal te vervangen.

Nu ik terug denk is de storing ook langzaam erger geworden.
Van af en toe een blokje tot nu van het totaal bevriezen van het beeld of totaal geen beeld.

Zijn deze F-connectors makkelijk te vervangen of heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig?
Moet ik deze bij een speciaalzaak bestellen of kan ik ze bij wijze van spreken ook bij de gamma vinden?

Nogmaals dank weer voor je verhelderende antwoord!
Ik wordt hier met de dag wijzer.  :)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er worden nu de begrippen twin LNB en Duo LNB door elkaar gehaald.

 

Een Duo LNB is een behuizing met 2 koppen, voor 2 verschillende satelliet posities, zoals bijvoorbeeld voor Astra 1 en Astra3.

Een Twin LNB is een behuizing met 1 kop, maar met 2 F-connector aansluitingen, waar 2 ontvangers op aangesloten kunnen worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei a33:

 

Als je er britse zenders mee kijkt, is het niet de Hotbird (13oost), maar de Astra2 (28oost); en verder is dat helemaal logisch. :)

Je hebt dus inderdaad LNBs voor 19-23-28 oost, en de 19oost twin LNB (met 2 aansluitingen) geeft dus problemen.

 

 

Vooralsnog zou ik denken, dat het of een LNB-uitrichtingsprobleem is, of een LNB-probleem, of een kabel/aansluitingsprobleem.

Daarom zou ik eerst even checken of je slaapkamer-ontvanger ontvangst heeft, zonder probleem.

Als daar geen ontvangst is, zou ik je woonkamer-ontvanger aan die aansluiting proberen: heeft die daar ontvangst op de duitse zenders, en wel/niet ook het probleem?

 

Als in je slaapkamer goede ontvangst is, is het in ieder geval geen duidelijk uitrichtingsprobleem.

 

Vervolgens zou ik eerst de kabeltjes van je LNB loskoppelen, en de kabel naar de woonkamer van de switch loshalen en direct aan de LNB verbinden.

Bij beide LNB-uitgangen testen in de woonkamer, of de ontvangst van de duitse zenders nu beter is.

Zo ja, dan is het tussenliggende kabeltje (of evt de switch) de oorzaak van het probleem.

Zo nee, dan ligt het mogelijk aan de LNB.

 

Dan kunnen we daarna de LNB checken op verlopen LOF, of wisselen met een andere LNB; maar doe eerst bovenstaande tests eens en meld ons de resultaten, dan zien we daarna verder wat de handigste vervolgstrategie is.....

 

Leuk dat je nu zelf wilt weten hoe het zit! Welkom in de sat-hobby-wereld. ;)

 

Groet,

A33

 

N.B.: Antenne kabeltjes alleen op- en afschroeven als de installatie spanningsvrij is, dus echt 230volt-stekkers eruit!

Zelfs in standby (bij sommige ontvangers) kan er 18 volt spanning op de antenne-aansluiting staan, en kortsluiting daarvan is niet de bedoeling.

 

Ook jij A33 wederom dank voor het uitgebreid antwoorden!

Ook hier leer ik weer van alles van en wordt mij elke keer weer meer duidelijk en begin ik steeds meer te snappen van de hele opzet.
En ja, ik begin het steeds leuker te vinden om er achter te komen hoe het allemaal werkt en wat je verder nog kan.
Eerst dit maar eens en dan eens gaan spelen met de mogelijkheden van de dreambox.

Velen hebben mij al verteld dat ik er zo onzettend veel mee kan, maar ik vond het alleen maar belangrijk dat ik beeld zou hebben! ;)

 

Ik denk dat ik eerst de raad van Sprietje op ga volgen om de F-connectors te vervangen.
Mocht het dan nog niet verholpen zijn, dan ga ik jou raad erbij pakken met betrekking tot het wisselen van apperaten en LNB's om het een en ander te testen.

BTW: dank voor de N.B. die je er bij hebt gezet, want ik had dus geen idee dat de er op de kabels spanning kon staan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei ceesv:

Er worden nu de begrippen twin LNB en Duo LNB door elkaar gehaald.

 

Een Duo LNB is een behuizing met 2 koppen, voor 2 verschillende satelliet posities, zoals bijvoorbeeld voor Astra 1 en Astra3.

Een Twin LNB is een behuizing met 1 kop, maar met 2 F-connector aansluitingen.

 

Oeps!
Dus als ik het goed begrijp CeesV heb ik er een Twin-LNB op zitten?
Zo ja, wat doet deze dan met betrekking tot de 2 F-connectors?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zoals reeds aangevuld in de posting kan je met die 2 connectors 2 ontvangers aansluiten die onafhankelijk van elkaar elke transponder kunnen ontvangen.

Het is de LNB die zowel naar de huiskamer als de slaapkamer loopt.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei ceesv:

Zoals reeds aangevuld in de posting kan je met die 2 connectors 2 ontvangers aansluiten die onafhankelijk van elkaar elke transponder kunnen ontvangen.

Het is de LNB die zowel naar de huiskamer als de slaapkamer loopt.


Check!
Nu snap ik hem helemaal!

Het is inderdaad dat van deze kop een aparte kabel naar de slaapkamer loopt en niet verbonden is met het rode kastje.

Zoals al vaker aangegeven: ik weet er niets van en dat blijkt ook wel.
Maar hier wordt ik steeds wijzer in de materie!

Dank allen voor jullie geduld en hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De problemen met de ontvangst van de Duitse zenders is gekoppeld aan die Twin LNB.

Die vervangen, of in ieder geval de kabels van die LNB controleren kan de oplssing zijn.

 

Het rode kastje, de diseqc schakelaar, welke voor de huiskamer aansluiting  schakelt naar de geselecteerde kop, kan ook de oorzaak zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lnb's met een enkele kop zijn er in veel varianten


- Single lnb is met 1 aansluiting
- Twin lnb is met 2 aansluitingen
- Quad lnb is met 4 aansluitingen
- Octo lnb is met 8 aansluitingen
- Quattro lnb is speciaal om op een multiswitch aan te sluiten en heeft 4 verschillende aansluitingen.
- Unicable lnb heeft 1 of 2 aansluitingen en is voor een éénkabelsysteem waarop vele satellietontvangers aangesloten kunnen worden.

 

Naast een enkele lnb bestaan er ook duo-lnb's met 2 koppen, triple-lnb's met 3 koppen en quadfeed-lnb's met 4 koppen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei ceesv:

De problemen met de ontvangst van de Duitse zenders is gekoppeld aan die Twin LNB.

Die vervangen, of in ieder geval de kabels van die LNB controleren kan de oplssing zijn.

 

Het rode kastje, de diseqc schakelaar, welke voor de huiskamer aansluiting  schakelt naar de geselecteerde kop, kan ook de oorzaak zijn.

 

Ik ga van het weekend denk ik eerst maar eens aan de gang met de F-connectors.
Moet ik zo iets in een speciaal zaak bestellen of ligt dat ook bij de gamma in de schappen?
Heb ik speciaal gereedschap nodig om deze te vervangen?

4 minuten geleden zei Sprietje:

Lnb's met een enkele kop zijn er in veel varianten


- Single lnb is met 1 aansluiting
- Twin lnb is met 2 aansluitingen
- Quad lnb is met 4 aansluitingen
- Octo lnb is met 8 aansluitingen
- Quattro lnb is speciaal om op een multiswitch aan te sluiten en heeft 4 verschillende aansluitingen.
- Unicable lnb heeft 1 of 2 aansluitingen en is voor een éénkabelsysteem waarop vele satellietontvangers aangesloten kunnen worden.

 

Naast een enkele lnb bestaan er ook duo-lnb's met 2 koppen, triple-lnb's met 3 koppen en quadfeed-lnb's met 4 koppen.

 


Oke.......wil ik dit allemaal weten! :lol::lol::D:D
Ja....want het is altijd makkelijk om te weten en ook de juiste termologie te hanteren!
Thanks!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Raadpleeg voor verkoop adressen van LNB's het internet, winkelnamen mogen hier in verband met onze huisregels niet genoemd worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei ceesv:

Raadpleeg voor verkoop adressen van LNB's het internet, winkelnamen mogen hier in verband met onze huisregels niet genoemd worden.

 

Snap ik.....had je mij ook al op gewezen!
Daarom ook meer een algemenere vraag.

Ik weet nu in ieder geval dat het niet bij de bouwmarkt ligt!

 

Ik ga eens aan het speuren....thanks!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden zei HvM71:

Ik denk dat ik eerst de raad van Sprietje op ga volgen om de F-connectors te vervangen.

Mocht het dan nog niet verholpen zijn, dan ga ik jou raad erbij pakken met betrekking tot het wisselen van apperaten en LNB's om het een en ander te testen.

 

Ja, dat kan je doen natuurlijk.

Om ze allemaal te vervangen, terwijl je nog niet eens zeker weet of daar het probleem zit, is jouw keus.

Ga je weer krimpconnectors nemen?

Helder is in ieder geval dat er bij de kabels van de twee single LNBs en de kabel naar je woonkamer op dit moment geen acuut probleem is; daarmee is blijkbaar goede ontvangst mogelijk.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei a33:

 

Ja, dat kan je doen natuurlijk.

Om ze allemaal te vervangen, terwijl je nog niet eens zeker weet of daar het probleem zit, is jouw keus.

Ga je weer krimpconnectors nemen?

Helder is in ieder geval dat er bij de kabels van de twee single LNBs en de kabel naar je woonkamer op dit moment geen acuut probleem is; daarmee is blijkbaar goede ontvangst mogelijk.

 

Groet,

A33


Mmmh......je hebt gelijk!
Waarom iets vervangen wat het doet?
Ik kan dan beter alleen de connector vervangen van de Twin-LNB.

Zit er nu dan een krimpconnector op?
Ik zou het namelijk niet weten, want ik heb ze er niet opgezet.
Wat raden jullie mij aan wat het beste is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei HvM71:

Ik kan dan beter alleen de connector vervangen van de Twin-LNB.

 

Of eerst testen zonder dat kabeltje, met direct de kabel naar de woonkamer erop aangesloten. :);):)

 

Dan weet je of dat op de 19oost verbetering brengt.

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...