Ga naar inhoud


Schwaiger sf 9002


blazer

Aanbevolen berichten

wie kan me op weg helpen , ik heb daarstraks een schwaiger sf 9002 aangeschaft .

Nu de man in de winkel kende er ook niet zoveel van dat was toch mijn indruk ,  als ik een vraag stelde over het instellen om tussen 2 satellieten te kiezen met een duo kop kreeg ik niet zoveel antwoord .

Het grootste probleem is dat ik echt een leek ben in deze materie , en dat veel van die termen die gebruikt worden voor mij niet zo duidelijk zijn .

 

Ik heb twee decorders één hier in Belgie met een een duo kop van tvv  daar zit de 19.2 in de houder en heb hier even de schwaiger op aangesloten , dan geeft hij de satelliet 19.2 aan en al mijn leds van level en quality gaan branden , hoe ik nu naar de 23.5 moet schakelen weet ik niet !

Als ik op A druk kan ik 4 keer drukken en gaat hij van 8w naar 7w , 5w en 4w daarna springt hij over naar de leds ABCD , ik geraak dus niet aan 19.2 of 23.5 om deze te selecteren , wat doe ik fout ?

 

In Spanje heb ik een buitenverblijf en voor daar heb ik nu een inverto black pro 80 duo lnb  gekocht , omdat ik op het forum gelezen had dat de tvv duo lnb niet gemaakt zou zijn voor zuid Spanje , ook de verkoper daarnet bevestigde dat bij de tvv duo lnb de koppen te dicht bij elkaar staan , volgens de verkoper zou ik ook beter in Spanje de 23.5 in de houder steken en daarop mijn schotel terug uitrichten .

 

Ik vind ook nergens geen nederlandstalige handleiding van de schwaiger .

 

wie kan mij vrij simpel uitleggen hoe ik nu best te werk ga , en vooral hoe ik met die knopjes A en B kan switchen tussen 19.2 en 23.5

kan je ook met de schwaiger de kantelhoek juist zetten of is het enkel voor links of rechts ?

 

Groeten

Marc

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste blazer

 

Wat betreft de situatie in Spanje:
Welke duo-lnb je moet gebruiken hangt af van de schotel die je gebruikt.
Hierbij is de maat van de schotel belangrijk. Ook de locatie waar de schotel staat bepaalt welke lnb je moet hebben en hoe die afgesteld moet worden.
Geef voor Spanje dus even aan in welke regio of plaats je zit en hoe breed de schotel is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wat betreft het gebruik van de Schwaiger 9002 het volgende.

Zodra de Schwaiger Satfinder wordt ingeschakeld staat die standaard altijd in de DiSEqC mode A (of 1), dit ongeacht op welke satelliet de LNB is afgeslteld.

Dat wil zeggen dat dit zowel op een Single als DUO LNB van toepassing is.

Bij gebruik van een Single LNB is dit dus heel eenvoudig, de 9002 zal bij een goede afstelling op de LED van die satelliet uitslaan waarop de LNB is afgeslteld en dit zonder een verdere handeling op de 9002 uit te voeren.

Bij het gebruik van een DUO LNB, hierbij voor het gemak een DUO LNB voor Astra 1 en Astra 3 respectievelijk 19.2 en 23.5 genoemd.

Stel jij zet de LNB buis van 23.5 (Astra 3) in de LNB houder van de schotel en jij wilt de schotel met de Schwaiger 9002 afstellen dan hangt de LNB voor Astra1 vanuit de satelliet gezien rechts naast de LNB houder, dus uit het midden.

Hoe de LNB precies moet worden afgesteld is nu even niet aan de orde omdat dit afhankelijk is van locatie waar de schotel is opgesteld.

 

Zoals ik al schreef zit in de 9002 een ingebouwde schakelaar (DiSEqC) die daarvoor zorgt dat de LNB omschakelt van Astra 1 naar Astra 3 en terug.

Omdat de schakelaar standaard altijd op schakelaar 1 staat, in dit geval op Astra 1 zal je de schotel feitelijk ook eerst op Astra 1 moeten afstellen.

Het is in deze situatie, LNB voor Astra3 in de LNB houder zou ik de schotel eerst op Astra 3 (23.5) afstellen.

Hiervoor moet echter de 9002 van schakelaar 1 naar schakelaar 2 worden omgeschakeld of te wel DiSEqC A naar DiSEqC B.

 

Dit doe je door onderin op de 9002 zo lang op de knop A te drukken totdat de LED’s via de 4 bovenste satellieten en via LED A de LED B oplicht.

Op dit moment is de schakelaar (DiSEqC) 2 of B actief, je kunt nu zo lang zoeken totdat de LED van Astra 3 oplicht.

Wordt de 9002 op welke manier dan ook leven uitgezet dan staat de 9002 weer op schakelaar 1 en miet je de voorgaande procedure weer herhalen.

 

Als je de LED voor Astra 3 op de maximale sterkte oplicht ga dan de knop A zo vaak indrukken  totdat de LED A weer oplicht.

Op dat moment zou de LED van Astra 1 moeten oplichten mits de DUO LNB op de juiste wijze is afgeslteld.

Overigens kun je na het afstellen van Astra 3 even de 9002 uit- en weer aanzetten van dan staat die standaard weer op Astra 1.

 

Succes ermee.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje ,

 

Ik zit  tussen Guardamar en La Mata op grondgebied Rojales , is een 40 km voorbij Alicante

 

Heb dacht ik een triax 85 cm ginder staan , nu met een tvv duo lnb , en moet zeggen dat werkt vrij goed , soms al eens een blokje op vtm , voor de rest nergens .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jurgen ,

 

Bedankt , heb het wel een paar keer gelezen en het is gelukt , en daar bovenop blijkt volgens de uitlezing mijn schotel hier in Belgie perfect te staan .

Heb hier twee foto's van de uitlezing één van de 19.2 en één van de 23.5 . de hoogste led van de level die pinkt steeds al de rest blijft mooi branden .

Hij neemt dus eerst de 19.2 op A  en dan de 23.5 op B , als ik dan de lnb zou monteren met de 23.5 in de klem gaat waarschijnlijk de 23.5 op A komen te staan klopt dat ?

Heb ook nog een keuze om de schwaiger op -5db of -10 db te zetten nu licht de led rood dan staat hij op -10 db , op wat zet ik deze keuze het best , weet eigenlijk niet waarvoor dit dient .

 

Groeten Marc

IMG_20180303_200014.jpg

IMG_20180303_200054.jpg

aangepast door blazer
Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, die duo-lnb met 4 aansluitingen past prima op een Triax 88.
Je moet wel de kop van de Astra 23,5 in de klem zetten en de schotel op de Astra 23,5 uitrichten. De duo-lnb moet 27 graden schuin staan, zie bijgevoegde hoek. De elevatie moet iets lager ingesteld worden van voor de Astra 19,2 namelijk 39 graden.

 

hoek van 27 graden.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje ,

 

Maar ik zou mijn duo lnb van tvv met 4 aansluitingen dus wel vervangen door een inverto black pro 80 duo lnb   met twee aansluitingen .

Volgens de verkoper is de originele duo lnb van tvv met 4 aansluitingen enkel geschikt voor een 60 cm schotel , alhoewel het bij mij in Spanje wel werkt.

Bij de inverto black pro 80 duo lnb  staan de twee koppen ook verder uit elkaar en zou beter moeten werken .

De installatie in Spanje kan ik maar eerst in mei aanpassen , dan ben ik ginder.

ik moet ook zeker eerst de kantelhoek of hoe noem je dat ginder nakijken , want volgens ik hoor moet die ginder een 40° zijn in plaats van 30° voor in Belgie

 

Groeten

Marc

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden zei blazer:

Hij neemt dus eerst de 19.2 op A  en dan de 23.5 op B , als ik dan de lnb zou monteren met de 23.5 in de klem gaat waarschijnlijk de 23.5 op A komen te staan klopt dat ?

 

Nee waarom zou dat wisselen? De kop van 19 blijft op A en die van 23 op B; de LNB-klem zet echt geen schakelaartje om die dat zou veranderen.

 

42 minuten geleden zei blazer:

Heb ook nog een keuze om de schwaiger op -5db of -10 db te zetten nu licht de led rood dan staat hij op -10 db , op wat zet ik deze keuze het best , weet eigenlijk niet waarvoor dit dient .

 

Daarmee stel je de gevoeligheid in.

Het 'vinden' van een satelliet gaat het best met een zeer gevoelige stand, het 'fijnafregelen' het best met een minder gevoelige stand (dan moet je meer je best doen om zoveel mogelijk LEDs te laten branden). Test maar eens uit.....

 

groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

A33 ,

 

bedankt , en inderdaad net geprobeerd op -5 houd ik wel al mijn leds op quality , maar op level heb ik er wel wat minder , dus kan ik waarschijnlijk nog verbeteren wat betreft de uitrichting

vooral op 23.5 .

Wat zou ik moeten doen om het level te verbeteren ?

wat betekent  quality en level eigenlijk , ik bedoel dan hoe weet je welke handeling er invloed heeft op quality of level

 

Groeten

Marc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat om de kwaliteit van het signaal. Dat moet zo hoog mogelijk zijn en dat bereik je door de schotel zo goed mogelijk af te stellen, zowel de elevatie als de richting. Ook de skew (verdraaiing van de lnb) en de afstand van de lnb tot de schotel hebben invloed op de signaalkwaliteit.
De signaalsterkte is weinig interessant. Het enige belangrijke is dat die boven de 20% is. Is die lager, dan is de coaxkabel waarschijnlijk niet goed aangesloten op de F-connectors waardoor de elektrische componenten in de lnb geen voeding krijgen vanaf je satellietontvanger.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei blazer:

Sprietje ,

 

Ik zit  tussen Guardamar en La Mata op grondgebied Rojales , is een 40 km voorbij Alicante

 

Heb dacht ik een triax 85 cm ginder staan , nu met een tvv duo lnb , en moet zeggen dat werkt vrij goed , soms al eens een blokje op vtm , voor de rest nergens .

 

Ik zit op dit moment een kleine 300 km noordelijker in Benicassim en daar gebruik ik ook een Triax 78 met o.a. een Inverto Ultra DUO LNB.

Ook hier de Astra3 LNB in de LNB houder geplaatst en heb gemiddeld een kwaliteit van ruim 90%, zelf bij regen nog ruim 80%.

In de regio Guardamar zal het signaal op Astra3 bij een perfect afgestelde Triax 78 met een Inverto Black LNB niet echt significant minder zijn.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jurgen ,

 

Nog eens bedankt voor de mooie simpel uitgelegde werkwijze voor het gebruik van de Schwaiger , was echt goed beschreven , als ik er al mee weg geraak :D .

Als ik hier in Belgie de signaal demping op -5db zet hou ik wel maar een 4 tal leds over op mijn level , zou ik dat kunnen verbeteren met de elevatie bij te regelen?

als de demping op -10db staat heb ik alle leds die branden , enkel de laatste pink bij level

 

De verkoper heeft deze meegegeven voor Spanje Inverto Twin monoblock 23 mm LNB 4,3" for 80 cm dish .deze dus http://www.inverto.tv/lnb/99/twin-monoblock-23mm-lnb-430-for-80cm-dish

Dus ik hoop dat het goed is want had gisteren hier ergens in een topic gelezen dat hij wat groot zou zijn voor een triax 78 , maar dat eigenlijk de tvv duo dan weer te klein is .

Hier in Belgie werkt ik met de ttv duo lnb , dan zou dit ook niet 100% goed zijn want is dezelfde schotel als in Spanje , en hier staat de 19.2 in de klem , zou ik dat beter veranderen ?

 

Jurgen , Staat jouw schotel in Spanje dan op een elevatie hoek van 39° ?

 

groeten

Marc

aangepast door blazer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...