Ga naar inhoud


Afstellen schotel


Kweenie

Aanbevolen berichten


Als een schotel in zo'n dicht dennenbos staat, krijg je nooit geen signaal. Er mag geen enkele boom in de signaalweg staan naar de vier satellieten.

 

En wat heb je de lnb-houders belachelijk hoog staan. Ze staan bijna allemaal op maximale hoogte ingesteld en dat is helemaal niet goed. De houder van de Astra 19,2 moet op de nul-positie staan, zie bijlage.

nul-positie lnb-houder.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb aangegeven welke lnb voor welke satelliet is.
Alle lnb's staan veel te hoog maar ze staan wel in de juiste schuinte.
De lnb van de Astra 19,2 staat volgens mij op min 20 en moet op nul gezet worden. Alle overige lnb's moeten precies even veel omhoog gezet worden. Dit kun je meten in strepen of in millimeters. Daarna zul je de elevatie van de schotel wat bij moeten stellen.
Bedenk dat je aan redelijk vrij zicht niet veel hebt. Er mag gewoon geen boom in de signaalweg staan.

Heb je die schotel van iemand over genomen of had je die zelf al op een andere plaats in gebruik?

 

visiosat bisat.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Kweenie:

Wat zou hier mis kunnen zijn?

krijg geen signaal te zien op een meter.

 

En wat voor meter hebben we het over?

Als de meter afhankelijk is van spanning van de receiver, is een andere probleemzoekprocedure nodig dan met een meter met interne voeding.

 

Kortom: Schets eens hoe de hele installatie eruit ziet, wat voor meter je gebruikt, en wanneer het voor het laatst goed gefunctioneerd heeft?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie op de foto onderaan  een soort halve circel . Heb je misschien nog een tweede schotel aan de paal zitten en zo ja, heb je daar dan wel signaal op, of is het toch  iets geheel anders ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allen!

Deze schotel heb ik van iemand gekregen!

De “meter” kweeniewatvooreen maar heeft zijn eigen power en sluit je aan op een kabel of een uitgang van dat blokje (waar de kabels van de 4 lnb’s inzitten) en geeft dan de signaalsterkte aan en nog wel wat volgens mij.

Inderdaad hangt er een triax 60cm onder met een duo lnb 19,2 en 23,5. Deze werkt prima, maar ik wil kijken of ik toe kan met de FTA zenders (budget is zeer beperkt)

verder staat reeën VU solo met pli en nog wat leuks erop. Maar hier heb ik eigenlijk internet voor nodig en met mobiel internet heb je niet zoveel data :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sluit de meter rechtstreeks aan op de lnb, dus zonder de diseqc-switch waar de kabels naar toe lopen.

Je kunt daarvoor de lnb van de 19,2 gebruiken en als de ontvangst van de Nederlandse zenders nog te wensen over laat, sluit dan de meter aan op de lnb van de 23,5 en richt dan de schotel optimaal uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden zei Sprietje:

Sluit de meter rechtstreeks aan op de lnb, dus zonder de diseqc-switch waar de kabels naar toe lopen.

Je kunt daarvoor de lnb van de 19,2 gebruiken en als de ontvangst van de Nederlandse zenders nog te wensen over laat, sluit dan de meter aan op de lnb van de 23,5 en richt dan de schotel optimaal uit.

 

Dat hebben we net gedaan (nadat de hoogte van de lnb’s juist gezet is) meter vindt niets?

wat zou de elevatie moeten zijn?

alle 4 de lnb’s geprobeerd

balen hoor zo’n beperkt budget!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Kweenie:

Dat hebben we net gedaan (nadat de hoogte van de lnb’s juist gezet is) meter vindt niets?

 

Krijg je wel signaal als je de hoogte in de oorspronkelijke stand terugzet?

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Kweenie:

balen hoor zo’n beperkt budget!

 

Huh? Je hebt een Xsarius easy pro, en je klaagt over een beperkt budget?

Ik doe schotels afstellen altijd met een satfinder/satbeeper van 5 euro of zo, en een oude SD ontvanger met een zwart-wit TVtje die ik bij de schotel opstel.

 

Als je weet hoe ze te gebruiken, zijn simpele middelen en gereedschappen vaak meer dan voldoende.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Postel moet de elevatie van de schotel op 29,8 graden staan om de Astra 19,2 te vinden en deze waarde klopt alleen als de houder van de 19,2-lnb op de nul-positie staat.
Verder moet de mast natuurlijk ook precies verticaal staan anders klopt de gradenstand op de schotel ook niet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden zei a33:

 

Krijg je wel signaal als je de hoogte in de oorspronkelijke stand terugzet?

 

17 minuten geleden zei a33:

 

Huh? Je hebt een Xsarius easy pro, en je klaagt over een beperkt budget?

Ik doe schotels afstellen altijd met een satfinder/satbeeper van 5 euro of zo, en een oude SD ontvanger met een zwart-wit TVtje die ik bij de schotel opstel.

 

Als je weet hoe ze te gebruiken, zijn simpele middelen en gereedschappen vaak meer dan voldoende.

 

Groet,

A33

Die heb ik niet zelf maar iemand hier op de camping!

29 minuten geleden zei a33:

 

Krijg je wel signaal als je de hoogte in de oorspronkelijke stand terugzet?

Nee, want vanuit daar zijn we begonnen. 

7 minuten geleden zei Sprietje:

In Postel moet de elevatie van de schotel op 29,8 graden staan om de Astra 19,2 te vinden en deze waarde klopt alleen als de houder van de 19,2-lnb op de nul-positie staat.
Verder moet de mast natuurlijk ook precies verticaal staan anders klopt de gradenstand op de schotel ook niet.

 

Gaan we proberen! En ook een goed punt dat de mast waterpas moet staan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...