Ga naar inhoud


Afstellen schotel


Kweenie

Aanbevolen berichten

tja gaat nu wel off topic. 

triest zoals het hier gelopen is probleem er zijn in nl geen antenne/schotel installateurs een leek moet het maar uitzoeken. 

Hier komen vragen mijn auto(schotel) werkt niet kan veel oorzaken hebben van geen benzine over lege accu tot kapotte steek as. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 3-4-2018 om 21:18 zei luisteraar:

tja gaat nu wel off topic. 

triest zoals het hier gelopen is probleem er zijn in nl geen antenne/schotel installateurs een leek moet het maar uitzoeken. 

Hier komen vragen mijn auto(schotel) werkt niet kan veel oorzaken hebben van geen benzine over lege accu tot kapotte steek as. 

Maar met een beetje gericht vragen stellen kan je een hoop uitsluiten en een waarschijnlijke oorzaak aangeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel moeilijk al die lnb's tesamen. Maar met een F-type connector op een stuk coax die je per lnb er even opschuift om uit te richten moet hij toch verder geraken. 

De instellingen van die diseqc tellen dan niet en kan je  laten staan. Wel op de juiste sat gaan staan en vrije zender. Die mens zijn signaalmeter kan je dan evtl gebruiken.

 

 

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben de eigenaar geweest van deze schotel.

Hij is 10 jaar oud en heeft altijd perfect gewerkt.

Toen ik hem van het dak haalde , werkte hij perfect.

De disecq switch is 2 jaar geleden vervangen,

de evaluatie stond op 29,8 graden en het signaal op alle 4 de lnb's lag rond de 80 %.

Dus aan de schotel en de lnb, s kan het volgens mij niet liggen.

OOk de 4 kabels van de lnb, s naar de switch zijn van de beste kwaliteit.

Succes verder met de installatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei tighar:

Ik ben de eigenaar geweest van deze schotel.

Hij is 10 jaar oud en heeft altijd perfect gewerkt.

Toen ik hem van het dak haalde , werkte hij perfect.

De disecq switch is 2 jaar geleden vervangen,

de evaluatie stond op 29,8 graden en het signaal op alle 4 de lnb's lag rond de 80 %.

Dus aan de schotel en de lnb, s kan het volgens mij niet liggen.

OOk de 4 kabels van de lnb, s naar de switch zijn van de beste kwaliteit.

Succes verder met de installatie.

Ik ga er nog wel eens op mijn gemak voor zitten! Toch zonde om niet te gebruiken dan!

Begin al heeeel iets te snappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kweenie, hier kweetwel

Dat afregelen kan nu toch zo moeilijk niet zijn, je hebt al ontvangst op uw triax schotel.

Zet uw ontvanger gewoon op een zender van de astra 19.2

Sluit vervolgens de kabel van de ontvanger rechtstreeks aan op de 19.2 lnb, uw lnb’s zijn hier al benoemd (derde van links) 

Zet zeker die lnb-houders op 0 zoals sprietje al aanhaalde, ander ga je nooit optimale ontvangst krijgen, het brandpunt zit veel lager op uw schotel, uw lnb’s vangen nu maar een deel op.

Richt dan uw schotel uit tot je geen hogere ontvangstwaarden meer krijgt.

LET OP !! op een schotel afregelen doe je zowel met de evatiehoek (hoek waarbij de schotel omhoog kijkt naar de satelliet) als de richting.

Het kan gebeuren dat je nog wat meer winst krijgt als bijvoorbeeld de elevatiehoek wat gewijzigd wordt, dat luistert zeer nauw.

Dat is zoals kleiduif schieten, geweer omhoog richten, en dan de richting bepalen, een fractie ernaast en het is mis.

Vergeet niet dat je gaat uitrichten op iets ter grote van autobus, maar dan 36.000 km van u verwijderd. Dat is vaak mm werk.

 

Neem ook je tijd als je gaat draaien aan de schotel, doe dat heel rustig, het signaal is digitaal en dient nog verwerkt te worden m.a.w de reactie komt iets later.

Als dat in orde is kom je nog maar eens terug dan gaan we uitleggen hoe je de andere lnb's werkend moet krijgen.

 

 

aangepast door mebo870
  • Like 2

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei mebo870:

kweenie, hier kweetwel

Dat afregelen kan nu toch zo moeilijk niet zijn, je hebt al ontvangst op uw triax schotel.

Zet uw ontvanger gewoon op een zender van de astra 19.2

Sluit vervolgens de kabel van de ontvanger rechtstreeks aan op de 19.2 lnb, uw lnb’s zijn hier al benoemd (derde van links) 

Zet zeker die lnb-houders op 0 zoals sprietje al aanhaalde, ander ga je nooit optimale ontvangst krijgen, het brandpunt zit veel lager op uw schotel, uw lnb’s vangen nu maar een deel op.

Richt dan uw schotel uit tot je geen hogere ontvangstwaarden meer krijgt.

LET OP !! op een schotel afregelen doe je zowel met de evatiehoek (hoek waarbij de schotel omhoog kijkt naar de satelliet) als de richting.

Het kan gebeuren dat je nog wat meer winst krijgt als bijvoorbeeld de elevatiehoek wat gewijzigd wordt, dat luistert zeer nauw.

Dat is zoals kleiduif schieten, geweer omhoog richten, en dan de richting bepalen, een fractie ernaast en het is mis.

Vergeet niet dat je gaat uitrichten op iets ter grote van autobus, maar dan 36.000 km van u verwijderd. Dat is vaak mm werk.

 

Neem ook je tijd als je gaat draaien aan de schotel, doe dat heel rustig, het signaal is digitaal en dient nog verwerkt te worden m.a.w de reactie komt iets later.

Als dat in orde is kom je nog maar eens terug dan gaan we uitleggen hoe je de andere lnb's werkend moet krijgen.

 

 

Dat is allemaal te begrijpen! Lnbhouders zijn bijgesteld!

Maar het vreemde is dat ik geen signaal kreeg op de 19.2, alleen direct op de lnb!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is je al eerder gevraagd, in welke volgorde zijn de lnbs aangesloten op de diseqc schakelaar en hoe is het diseqc menu in je ontvanger geconfigureerd?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...
Op 30-3-2018 om 10:53 zei Sprietje:

Als een schotel in zo'n dicht dennenbos staat, krijg je nooit geen signaal. Er mag geen enkele boom in de signaalweg staan naar de vier satellieten.

 

En wat heb je de lnb-houders belachelijk hoog staan. Ze staan bijna allemaal op maximale hoogte ingesteld en dat is helemaal niet goed. De houder van de Astra 19,2 moet op de nul-positie staan, zie bijlage.

nul-positie lnb-houder.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er toch maar weer eens ingedoken?

Kon het niet uitstaan.

 

De 19.2 staat nu dus op het "0" punt.

Op welke hoogte moeten de andere staan? Want ik heb volgens mij iets fout gedaan🤔

 

En als ik de elevatie en richting van de schotel gelijk zet aan de andere schotel (welke goed werkt) zou het redelijk goed moeten zijn toch?

 

Nu ook gevonden hoe ik de instellingen in de solo kan aanpassen voor de diseqc

aangepast door Kweenie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de lnb van de Astra 19,2 op de nul-positie hebt staan, dan moet je de overige lnb's in een schuine lijn onder een hoek van 11 graden zetten, zie bijlage hoek "X".
Ze moeten dus schuiner staan dan op de eerste foto van dit draadje.
Ook de skew van de lnb's op de eerste foto staan voor Postel niet goed. Ze staan allemaal nagenoeg recht omlaag dus skew nul. Ze moeten als volgt staan:
Hotbird 13 op -3°
Astra 19,2 op -3,5°
Astra 23,5 op -6,5°
Astra 28,2 op -10°
d.w.z. als je achter tegen de lnb kijkt met de wijzers van de klok meegedraaid.

Maar je moet eerst zorgen dat je ontvangst op de Astra 19,2 hebt.

 

schuinte instelling.JPG

 

hoek van 3 graden.JPG

 

hoek van 6 graden.pnghoek van 10 graden.PNG

hoek van 11 graden.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...