Ga naar inhoud


Herintreder schotel / randapparatuur advies gevraagd


grunt

Aanbevolen berichten

Na een aantal jaren zonder (Wavefield/frontier T90) wil ik toch weer een schotel om zoveel mogelijk HD FTA 'erbij' te kijken (naast KPN IPTV). Ik heb we weer wat ingelezen en ben van plan het volgende aan te schaffen en aan te sluiten op mijn nieuwe LG OLED65C7V TV (die Diseqc tot 1.2 ondersteund). Opnemen doen we nooit, vandaar single LNB's.

 

  • Cahors Visiosat Big Bisat
  • EMP Centauri S8/1PCP-W2 Diseqc (tips voor iets anders / beters?)
  • Alps Single LNB acht stuks (denk dat die te groot zijn voor onderstaande posities, dus graag advies welke te nemen voor die drie)

 

Gewenste satellieten (LNB positie):

 

  • Astra 2 28,2E (16,58˚)
  • Astra 3B 23,5E (11,47˚)
  • Astra 1 19,2E (6,78˚)
  • Eutelsat 16A 16E (3,8˚)
  • Hotbird 13E (0˚) dus deze in het midden van de rail?
  • Eutelsat 9A 9E (-4,38˚)
  • Astra 4A 4,8E (-8,98˚)
  • Eutelsat 5W 5W (-19,7˚)

 

p.s.: hoe moet ik die "min" interpreteren hierboven? Klok mee / tegen klok in?

 

Ik wil graag HD en UHD FTA ontvangen, Engels, Duits Frans of anders met Engelse of Duitse ondertiteling. Indien jullie betere sat-suggesties hebben hoor ik dat zeer graag! (UHD, films, krimi, reis, koken, docu's, series, nieuws)

 

  • Lokatie: Roermond
  • Elevatie: 31,02
  • Azimut: 171,04

 

Heb ik me goed voorbereid, of zie ik iets over het hoofd? Beste coax, connectors, etc? 

 

Alvast dank!

VU Uno 4K / OpenPLI / Maximum E85

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is een Maximum E85 multifocus met Inverto LNB's en een spaun 411 geworden, toch besloten het bij vier satellieten te houden. Het is me gelukt 19.2 uit te richten (100% signaal en 100% kwaliteit. Kanalen succesvol gescand als test) en daarna heb ik de andere drie LNB's gemonteerd, maar het lukt me niet daar signaal op te krijgen op die drie. Skew is -11 graden (van achter de schotel links lager dan rechts), elevatie 30 graden (achterover gekanteld), azimuth 163. Ik heb al wat geprobeerd, maar het lukt niet.

 

Iemand een idee? Kan het zijn dat de LG miet de juiste transponders selecteerd? Of heb ik dan evengoed "signaal" ?

VU Uno 4K / OpenPLI / Maximum E85

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden zei Sprietje:

Ik ga je morgen verder helpen.

Is je locatie Roermond?

 

Hallo Sprietje,

 

Dat klopt, vlak bij het Laurentius ziekenhuis. Ik heb nog wat zitten spelen maar zonder succes. Het gaat om de gangbare vier satellieten. Alvast heel erg bedankt. 19.2E geeft nog steeds 100% / 100%.

sat1.jpg

sat2.jpg

sat3.jpg

aangepast door grunt
Foto's toegevoegd

VU Uno 4K / OpenPLI / Maximum E85

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je de Inverto Black Premium Single lnb's gebruikt. Die hebben maar een kopdiameter van 49mm zodat de Astra 19,2 en 23,5 dicht genoeg bij elkaar gezet kunnen worden.

 

De Maximum E85 stel je als volgt af:
- zet de skew van de schotel op nul, dus op 90° van de schaalverdeling
- zet nu de rail met de twee bevestigingsbouten precies waterpas
- Zet de houder van de Astra 19,2-lnb tot tegen de lnb-arm zodat de lnb ongeveer boven de lnb-arm staat.
-stel de overige lnb's als volgt af:
tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2-lnb is 72mm
tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5-lnb is 50mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35-lnb is 56mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap.
- stel de schotelskew in op 10.5°, dat is dus 100,5° op de schaalverdeling
- stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 2°
Astra 19,2 op 3°
Astra 23,5 op 6°
Astra 28,35 op 10°
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je in de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.
Als je de schotel optimaal afstelt op de Astra 19,2, dan ontvang je de overige satellieten ook prima.


Verder zie ik dat de koppen van de lnb tegen de klemmen staan. Dat is niet de beste positie. Volgens mij krijg je een betere signaalkwaliteit als je de lnb's iets naar voren zet zodat er 5-6mm ruimte is tussen de kop en de klem. Probeer maar even.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-4-2018 om 20:22 zei Sprietje:

Ik ga je morgen verder helpen.

Is je locatie Roermond?

 

Hallo Sprietje,

 

Dat klopt, vlak bij het Laurentius ziekenhuis. Ik heb nog wat zitten spelen maar zonder succes. Het gaat om de gangbare vier satellieten. Alvast heel erg bedankt.

 

Edit: Ook met de goede uitleg van Sprietje lukte het me niet helemaal. De sat-winkel is even langsgekomen en met hun meter was het zo gepiept. Allen dank. Ook maar weer een VU+ eraan gehangen, de EPG van LG was het net niet...

aangepast door grunt

VU Uno 4K / OpenPLI / Maximum E85

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste grunt

 

Klopt het dat je de lnb's eerst hebt afgesteld zoals ik had opgegeven maar dat je de schotel niet goed uitgericht kreeg om de satellieten te ontvangen?
Wat heeft de satelliet installateur er nog aan veranderd?
Alleen de schotel op de Astra 19,2 uitgericht en toen was het goed of heeft hij ook de lnb's nog opnieuw afgesteld op de rail?
Of misschien de diseqc-instellingen in je ontvanger goed ingesteld?
Ik zou dit graag willen weten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

Ik had al beeld op 19.2 (100% / 100% volgens de LG TV) en vondt daar een paar honderd kanalen.

 

Vervolgens ben ik met de door jou uitgerekende afstanden verder gegaan maar het bleef maar slecht op de andere drie. Ik vondt uiteindelijk wel een handvol (sterke?) zenders op 28 en 23, niets op 13. De installateur heeft de schotel een tikje verdraaid (azimuth, en skew), en de LNB's met behulp van een signaal meter verplaatst. LNB 19.2 staat nu niet meer in het midden, maar net daarbuiten, zeg maar 19 en 23 tegen elkaar gecentreerd recht boven de LNB arm. Ik heb het even voor je opgemeten (de paal met daaraan de schotel staat waterpas)

 

Elevatie: 32º

Skew: 100,5º

 

LNB's: 19.2 en 23,5 in het midden van de beugel tegen elkaar aan 47mm, link daarvan 13E op 76mm van 19,2 en rechts van 23,5 zit 28,2 op 58mm. Diseqc instellingen zijn onveranderd op de VU+ t.o.v. de LG TV. De tuner van de LG TV vindt nu ook alles, even getest. De Tv vindt 386 kanalen over de vier sats.

VU Uno 4K / OpenPLI / Maximum E85

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste grunt

 

Bedankt voor je terugkoppeling.


Ik had het volgende uitgerekend (eerste getal), en het staat nu afgesteld (tweede getal)
- tussen 13,0 en 19,2e is 72mm  -  76mm
- tussen 19,2 en 23,5e is 50mm  -  47mm
- tussen 23,5 en 28,2e is 56mm  -  58mm
Je geeft aan tussen de 19,2 en 23,5 is 47mm. Dat lijkt me moeilijk gaan als de diameter van de koppen 48mm is en de kap geen afronding heeft zoals bij de meeste lnb's maar puur recht is zoals bij deze lnb's het geval is.

Ook geeft het verplaatsen van beide lnb's t.o.v. de arm geen verbetering van het signaal. Blijkbaar had je de schotel niet helemaal optimaal uitgericht en dat kun je natuurlijk aanpassen door niet de schotel te verdraaien maar de twee middelste lnb's iets te verplaatsen. De twee buitenste moeten dan ook iets verplaatst worden.


Aan de skew is niets veranderd. Ik gaf op 100,5° en hij staat nu nog op 100,5°.


Verder zou het een vreemde zaak zijn dat ik de afstand van de twee middelste lnb's te groot zou hebben berekend terwijl de afstand van de twee buitenste juist te klein zou zijn. Dat kan niet want de hoekafstand tussen de vier satellieten is een vast gegeven.

Het probleem was dat jij de schotel op de Astra 19,2 had uitgericht en dat je 100% signaalkwaliteit had. Helaas kan hij geen 105% signaalkwaliteit aangeven anders had je gemerkt dat de schotel niet optimaal stond en dat geldt dan niet alleen voor de Astra 19,2 maar ook voor de drie overige satellieten.
Als je een vochtige zeem over de kop van de Astra 19,2 had gehangen, had je de schotel wel prima uit kunnen richten want de signaalkwaliteit zakt dan minimaal 20%.
Dus voor een volgende keer:
Als je geen beschikking hebt over een satellietmeter en je richt de schotel uit m.b.v. je satellietontvanger, zodra je een signaalkwaliteit van dicht tegen de 100% krijgt, hang een vochtige zeem over de lnb. Dan kun je de schotel perfect uitrichten.

 

Wat betreft de elevatie:
Als de lnb van de 19,2 en 23,5 centraal t.o.v. de arm staan, moet de elevatie op 29,6 graden staan. Dat rond ik af op 30 graden. Dat hij nu op 32 graden staat, kan komen door een onnauwkeurigheid van de elevatieschaal en/of een niet perfect verticaal staande mast.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je later nog meer satellieten wilt ontvangen, dan vraag nog maar eens hoe die nieuwe lnb's geplaatst moeten worden op de rail. Als het dan om satellieten gaat die alleen oostelijk of westelijk staan, dan moet de schotelskew ook bijgesteld worden.

Veel plezier met je schotel.

Hoe is nu de signaalkwaliteit van alle vier de satellieten?

De Hotbird zal wel de zwakste zijn.

 

En een signaalmeter aanschaffen loont denk ik de moeite niet voor de enkele keer dat je die nodig hebt. Een beetje fatsoenlijke kost al snel rond de €200,-.

Als je een satellietontvanger met een klein tv-tje naast je schotel zet, gaat het ook prima maar natuurlijk niet boven op een schuin dak.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb momenteel deze waarden (gemeten door de Vu+):

 

19.2:     91% signaal, acg 67%

23,5      88% signaal, acg 65% 

28.2:     80% signaal, acg 69%

13:        70% signaal, acg 67%

 

Met name 28.2 kan ik denk ik meer uit gaan halen? De signaalmeter is onderweg :o)

 

Van Oost naar West op de rail gemonteerd: 13, 19.2, 23.5, 28.2

aangepast door grunt

VU Uno 4K / OpenPLI / Maximum E85

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik denk ook dat de Astra 2 nog wel iets beter kan. Als de 23,5e 88% haalt, moet dat met de Astra 28,2 ook kunnen. Bedenk echter wel dat je geen appels met peren moet gaan vergelijken. Een dvb-s zender zal altijd een stuk sterker doorkomen dan een dvb-s2 zender.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...