Ga naar inhoud


Herintreder schotel / randapparatuur advies gevraagd


grunt

Aanbevolen berichten

Op 12-4-2018 om 17:07, Sprietje zei:

Als je later nog meer satellieten wilt ontvangen, dan vraag nog maar eens hoe die nieuwe lnb's geplaatst moeten worden op de rail. Als het dan om satellieten gaat die alleen oostelijk of westelijk staan, dan moet de schotelskew ook bijgesteld worden.

Veel plezier met je schotel.

Hoe is nu de signaalkwaliteit van alle vier de satellieten?

De Hotbird zal wel de zwakste zijn.

 

En een signaalmeter aanschaffen loont denk ik de moeite niet voor de enkele keer dat je die nodig hebt. Een beetje fatsoenlijke kost al snel rond de €200,-.

Als je een satellietontvanger met een klein tv-tje naast je schotel zet, gaat het ook prima maar natuurlijk niet boven op een schuin dak.

 

Hallo Sprietje, na enkele stormen was de schotel wat uit het lood en de 23.5 zenders liepen regelmatig vast. . Ik heb hem vandaag succesvol helemaal opnieuw ingesteld, mede dankzij jouw adviesen en een app die me op het dak de signaalsterkte van de Uno 4K liet zien.. Zonder losse signaalmeter want dat is een onding.

 

Momenteel (bewolkt en lichte regen):

 

13E 78% SNR / 69% ACG

19.2E  82% SNR / 67% ACG

23.5E: 88% SNR / 71% ACG

28.2E 100% SNR / 71% ACG

 

Ik zit te denken Eutelsat 10E toe te voegen vanwege de BFBS zenders, maar vind hier weinig over waar ik hem moet plaatsen (links van 13E neem ik aan). En wat is de meest geschikte LNB hiervoor? Welke andere Sats zou ik nog kunnen bijplaatsen die redelijk wat FTA hebben?

 

Alvast dank!

VU Uno 4K / OpenPLI / Maximum E85

Link naar reactie
Delen op andere sites


Quote

 

13E 78% SNR / 69% ACG

19.2E  82% SNR / 67% ACG

23.5E: 88% SNR / 71% ACG

28.2E 100% SNR / 71% ACG

Weet niet hoe groot de schotel is, maar op zich is dit nog wat laag. Astra1 en Astra3 komen hier ook rond de 92% binnen. De Astra2 is hier aan de kust met een metalen pannedeksel al te ontvangen :) die komt hier snoeihard binnen..

Met 3° speling is dat best krap om die naast de 13° te krijgen...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, grunt zei:

een app die me op het dak de signaalsterkte van de Uno 4K liet zien.. Zonder losse signaalmeter want dat is een onding.

 

Dan hebt u helaas geen geduld genomen hoe een Satlink WS-6933 te werk gaat. Heb iets meer vertrouwen in de Satlink WS-6933 dan de signaal sterkte van de uno 4k.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt de ontvangst van een signaal van 100% slechter of beter maken en nog steeds 100% aflezen.

Je werkt dus beter met een meter (maar een ontvanger kan ook) die de SNR in decibel weergeeft.

Ik weet niet hoe het zit bij de Uno 4K, maar kun je bij de instellingen niet aangeven om de SNR in dB te zien i.p.v. in %?

Dan nog hangt het af van wat de mogelijkheden zijn van je tuner. Bij een Vu+ Zero 4K wordt de SNR in % weergegeven, ook al geef je bij de instellingen aan dat je het in dB wil.

Bij de Vu+ Solo 2 krijg je de SNR wel in dB. Geen idee hoe het zit bij andere Vu+ modellen of andere merken ontvangers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een nog veel simpeler metertje doet het ook prima..... 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste grunt

 

Als je de Hotbird 13e al op de rail hebt staan, dan heb je voor de 10e nog maar 3 graden ruimte. Dat is een afstand van 39mm op de rail. Daar zijn 2 oplossingen voor:
- je neemt de 3 gradenhouder van Maximum waar je 2 smalle lnb's in zet, zie de bijlage
- of je neemt een 3 graden monoblock met 38mm afstand. Die gebruik je dan voor de 13 oost en 10 oost positie samen
Een monoblock is minder gevoelig voor regendruppels op de koppen dan smalle lnb's maar je moet er wel rekening mee houden dat in een monoblock al een diseqc-switch zit.


Als ik me niet vergis heb je maar 1 aansluiting nodig. Je hebt met 5 lnb's dus niet meer genoeg aan een 4/1-diseqc-switch.

Met de 10 oost er bij moeten de lnb's wat opgeschoven worden. De Astra 19,2 komt in het midden te staan en de schotelskew moet in Roermond op -10,3 graden ingesteld worden.

 

Maximum E85 3-4,3 graden houder.jpg

Maximum E85 lnb-houder 23mm 3-4,3 graden.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-7-2020 om 23:26, Sprietje zei:

Beste grunt

 

Als je de Hotbird 13e al op de rail hebt staan, dan heb je voor de 10e nog maar 3 graden ruimte. Dat is een afstand van 39mm op de rail. Daar zijn 2 oplossingen voor:
- je neemt de 3 gradenhouder van Maximum waar je 2 smalle lnb's in zet, zie de bijlage
- of je neemt een 3 graden monoblock met 38mm afstand. Die gebruik je dan voor de 13 oost en 10 oost positie samen
Een monoblock is minder gevoelig voor regendruppels op de koppen dan smalle lnb's maar je moet er wel rekening mee houden dat in een monoblock al een diseqc-switch zit.


Als ik me niet vergis heb je maar 1 aansluiting nodig. Je hebt met 5 lnb's dus niet meer genoeg aan een 4/1-diseqc-switch.

Met de 10 oost er bij moeten de lnb's wat opgeschoven worden. De Astra 19,2 komt in het midden te staan en de schotelskew moet in Roermond op -10,3 graden ingesteld worden.

 

 

 

 

Dank je Sprietje. Ik heb inmiddels een 8/1 switch en ga dan denk ik voor de smalle LNB optie. Kun je nog een LNB aanraden die ik voor 13 en 10 kan nemen?

 

 

VU Uno 4K / OpenPLI / Maximum E85

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ik was hier nog niet aan toe gekomen, maar nu wel. Die Maximum 3-4.3 beugel is nergens meer te krijgen. Kan ik nu de onderstaande 3º monoblock nemen om 13e en 10e te kunnen ontvangen? Alvast dank.

 

Overigens: over een jaar verhuizen we naar Nieuwstadt en daar zal ik weer een nieuwe sat-installatie ophangen. Hebben jullie nog tips voor de beste keus van dit moment qua schotel (de gebruikelijke vier sats, plus 10e)? De dochter en vriend erft de huidige setup.

 

spacer.png

 

aangepast door grunt

VU Uno 4K / OpenPLI / Maximum E85

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-10-2021 om 23:06, grunt zei:

Ik was hier nog niet aan toe gekomen, maar nu wel. Die Maximum 3-4.3 beugel is nergens meer te krijgen. Kan ik nu de onderstaande 3º monoblock nemen om 13e en 10e te kunnen ontvangen? Alvast dank.

Ik zie die beugel gewoon in Nederland te koop en kost geen drol2053890341_duolnbhouder.png.09acc3875b2bacf67e13c17f712f5fe3.png.

 

Als je een 3 graden monoblock wilt nemen die je op de 8/1 diseqc-switch wilt aansluiten, kun je deze inverto nemen:

https://inverto.tv/lnb/96/twin-monoblock-23mm-lnb-30-for-80cm-dish

Daar betaal je in Nederland €39,90 voor.

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
On 10/5/2021 at 3:37 PM, Sprietje said:

Ik zie die beugel gewoon in Nederland te koop en kost geen drol2053890341_duolnbhouder.png.09acc3875b2bacf67e13c17f712f5fe3.png.

 

Als je een 3 graden monoblock wilt nemen die je op de 8/1 diseqc-switch wilt aansluiten, kun je deze inverto nemen:

https://inverto.tv/lnb/96/twin-monoblock-23mm-lnb-30-for-80cm-dish

Daar betaal je in Nederland €39,90 voor.

 

 

 

 

Sprietje, heel veel dank. Ik heb deze inmiddels besteld (de verhuizing is aanstaande). Ik sluit de twee kabels van deze gewoon op de 8/1 switch and dan verder zoals gewoonlijk, correct? M.a.w. de switch (en ontvanger) ziet de monoblock gewoon als twee losse LNB's en er is niets speciaals aan qua aansluiten? En dan kan ik 10E en 13E ontvangen.

VU Uno 4K / OpenPLI / Maximum E85

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste grunt

 

Ik snap niet helemaal goed wat je schrijft.
Twee losse lnb's kun je zo op een 8/1 diseqcswitch aansluiten maar een monoblock niet. In een monoblock zit al een diseqc-switch en je kunt geen 2 committed diseqc-switches achter elkaar plaatsen. In dat geval moet je voor de tweede switch een Uncommitted Switch nemen en die bestaan er niet met 8 ingangen, alleen met 2 ingangen.
Wat je wel kunt doen is een monoblock nemen met de dubbele hoeveelheid aansluitingen dan wat je nodig hebt. Bekijk de bijlage waarbij een monoblock toch op een committed diseqc-switch aangesloten kan worden om 4 satellieten te ontvangen.

Losse lnb's samen met duo-lnb.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

Wat je wel kunt doen is een monoblock nemen met de dubbele hoeveelheid aansluitingen dan wat je nodig hebt. Bekijk de bijlage waarbij een monoblock toch op een committed diseqc-switch aangesloten kan worden om 4 satellieten te ontvangen.

 

Heb je dat zelf wel eens uitgeprobeerd?

Als ik dat zo aansluit, krijg ik gewoon 2 keer dezelfde LNB gekozen op Diseqc A en B?

 

Dit geldt dan niet meer?

2 uren geleden, Sprietje zei:

In een monoblock zit al een diseqc-switch en je kunt geen 2 committed diseqc-switches achter elkaar plaatsen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...