Ga naar inhoud


Deel netwerkapparaten niet meer zichtbaar


Con

Aanbevolen berichten

Ik probeerde vandaag een bestand via Verkenner Netwerk

van mijn PC naar de VU Duo te zetten.

 

Echter zie ik onder netwerk alleen nog maar een printer en

een scanner (zelfde apparaat) en de overige PC's en VU

zijn niet meer zichtbaar.

 

Heeft dat te maken met de Windows-update en hoe krijg

ik dat weer terug?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Heb ik ook met Windows 10, dan zijn alle apparaten zichtbaar en dan een heel deel niet. Heeft hier met het draadloze gebeuren te maken halve verbindingen enzovoorts geven schijnbaar kleine netwerk probleempjes waardoor een deel wegvalt. Zet ik alles uit en start alles 1 voor 1 weer op en werkt alles naar behoren totdat er storing komt op 1 of 2 wifi apparaten en dan ligt een deel er weer uit. Oplossing hiervoor heb ik niet.

 

Of het bij jou hetzelfde is weet ik niet maar geef aan wat er hier aan scheelt, hier is de storing op het wifi dan ook niet normaal meer zodat iets op 5 meter afstand al niet meer goed kan functioneren, met dank aan een of meerdere van de buren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat bij mij met name om netwerkcomponenten welke bekabeld zijn.

In Android (Fing b.v.) zie ik wel alles, bedraad en draadloos.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Windows 10 (1803) is "SMB 1.0 File Sharing Support" uitgeschakeld en dat heeft jou box waarschijnlijk nodig : Welke Pli versie draai je ?

Indien je PLi 6.2 draait zou dat geen probleem mogen zijn want die draait een hogere SMB versie die Windows 10 1803 automatisch begrijpt.

 

Met PLi 4 of 6.0 (en misschien ook 6.1) moet je in Windows settings naar "Programs & Features" en vandaar naar "Turn Windows Features on or of".

Dan komt er een lijst waarin o.a die SMB 1.0 staat.

Die moet je terug inschakelen (aanvinken).

 

Met de upgrade van Windows in de herfst van dit jaar wordt die SMB 1.0 helemaal ge-uninstalled. Dus je kunt nu beter jou box naar PLI 6.2 updaten.

aangepast door Pluizebol

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

SMB1 staat bij mij gewoon aan ondanks de problemen, ik heb deze weer terug aan moeten zetten bij de voorgaande update dus niet de laatste, en dit staat nog altijd aan. Ook valen bij mij bekabelde netwerk apparaten uit door de wifi storingen. Zet ik wifi geheel uit en houd ik alles bekabeld is er geen enkel probleem meer te bekennen, helaas kan dat niet want het is niet handig je mobiele telefoons en je tablet continu via een kabel aan je netwerk te hangen.

 

Maar het zou best kunnen dat bij Con enkel de SMB1 weer aangezet moet worden, ik sluit het niet uit.

 

aangepast door Penthe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook zijn dat samba in je ontvanger is gecrashed.

weer aanzetten ergens in het menu.

ZGemma H7S met VU+ turbo SE,Mutant HD2400,ZGemma H.2H,Clarketech HD5100c,1 meter draaibare schotel (53 oost-30 west) OpenHDF 6.5,OpenATV

 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

samba crasht niet.

 

het publiceren helpt alleen voor jou eigen windows pC ('s) niet voor overige netwerkmachines in de netwerkomgeving van jou explorer die een oud protocol gebruiken

een sat / kabel ontvanger met enigma2 is weer een iets moderner stuk apparaat met mogelijk een samba server versie die wel de gelijkwaardig aan windows smb protocollen gebruikt en dus verschijnt in de netwerk omgeving per verkenner

welke smb server draait op je machines is voor dit issue / topic van belang en dus welke minimale versie van het ondersteunde protocol nodig is

 

 

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom vroeg ik al aan @Con welke OpenPLI versie hij draait :

- Indien 6.2 dan werkt het vanzelf perfect met Windows 10 zonder dat SMB 1.0 nodig is. In Windows 10-1803 kun die nog opnieuw enabelen.

- Maar MS zal in de herfst-upgrade met Windows Redstone 5 die SMB 1.0 er echt helemaal uitgooien. Dan moet je echt wel naar OpenPLi 6.2 of volgende (die een nieuwere Samba hebben).

 

Er kan ook wel een probleem zijn indien de netwerk apparaten in een Home Group zitten want die is er in Windows 10-1803 uitgegooid door Microsoft.

Daarom heb in een vorige post al de volgende link al eens gegeven

https://winaero.com/blog/network-computers-not-visible-windows-10-version-1803/

 

Ik probeer te helpen met wat ik weet en zelf ervaren heb.

Ik heb:

- OpenPLi 6.2

- Geen SMB 1.0 nodig

- Geen Home Group

- Geen problemen (meer)

 

Laat me maar weten of jullie hier iets aan hebben of vinden dat ik aan het raaskallen ben hoor, in het laatste geval hou ik ermee op 😉

 

aangepast door Pluizebol

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Pluizebol:

Daarom vroeg ik al aan @Con welke OpenPLI versie hij draait :

- Indien 6.2 dan werkt het vanzelf perfect met Windows 10 zonder dat SMB 1.0 nodig is. In Windows 10-1803 kun die nog opnieuw enabelen.

- Maar MS zal in de herfst-upgrade met Windows Redstone 5 die SMB 1.0 er echt helemaal uitgooien. Dan moet je echt wel naar OpenPLi 6.2 of volgende (die een nieuwere Samba hebben).

 

Er kan ook wel een probleem zijn indien de netwerk apparaten in een Home Group zitten want die is er in Windows 10-1803 uitgegooid door Microsoft.

Daarom heb in een vorige post al de volgende link al eens gegeven

https://winaero.com/blog/network-computers-not-visible-windows-10-version-1803/

 

Ik probeer te helpen met wat ik weet en zelf ervaren heb.

Ik heb:

- OpenPLi 6.2

- Geen SMB 1.0 nodig

- Geen problemen (meer)

 

Laat me maar weten of jullie hier iets aan hebben of vinden dat ik aan het raaskallen ben hoor, in het laatste geval hou ik ermee op 😉

 

 

PLI 6.0 heb ik.

Onder services heb ik geen SMB file sharing Support kunnen vinden.

Ik heb 3 PC's en 3 Pi's  en 1 Debian (alle 7 bedraad) welke ik voorheen kon zien in verkenner.

Waarschijnlijk na de updates zie ik alleen mijn printer op alle 3 de PC's en verder niets.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Con:

 

PLI 6.0 heb ik.

Onder services heb ik geen SMB file sharing Support kunnen vinden.

Ik heb 3 PC's en 3 Pi's  en 1 Debian (alle 7 bedraad) welke ik voorheen kon zien in verkenner.

Waarschijnlijk na de updates zie ik alleen mijn printer op alle 3 de PC's en verder niets.

 

@Con

WEL, lees dan maar mijn vorig berichtje opnieuw en doe wat er in staat he !!!!

aangepast door Pluizebol

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Pluizebol:

 

@Con

WEL, lees dan maar mijn vorig berichtje opnieuw en doe wat er in staat he !!!!

Jouw eerste link gevolgd en "Function Discovery Resource Publication" op

automatisch gezet (ipv handmatig) en gestart.

 

Voorts heb ik mijn VU Duo geupdate via de VU zelf alleen resulteerde dat weer in

versie 6.0.

 

Mijn PC boven kan ik nu zien op mijn tablet zo ook mijn versterker en verder niets.

Zal eens een andere PC proberen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorlopig heb ik het opgelost met Filezilla om bestanden over te hevelen.

Maar welke tut ik ook toepas, ik zie geen pc's of pi's dan wel VU.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...