Ga naar inhoud


Hotbird ontvangst


ps4gamer

Aanbevolen berichten

Er is ook alweer een tijdje een nieuw geupdatete versie van dat document online: https://www.eutelsat.com/files/contributed/support/pdf/azimuth-elevation-polarization.pdf

Maar in de geupdatete tabel zijn geloof ik geen pre-skew waarden veranderd.

 

Vreemd is dat ze voor de 28.2E satellieten geen waarden vermelden; die Astra satellieten hebben een preskew van 7,5 graad. Waarom die satellieten überhaupt in het eutelsat-lijstje worden vermeld, snap ik trouwens niet.

Maar voor de 28.5E klopt het volgens mij wel, dat die géén preskew heeft.

Voor de "gemiddelde" waarde van 28.35E zou ik dus zelf een 'gemiddelde' preskew van 3.75 graden nemen. Sprietje houdt 7.5 aan, zo te zien.

 

En Sprietje, hoe kom jij voor de skew van 5W uit op rond de 10-11 graden, wat ik laatst een paar keer zag?

Zie https://www.sat4all.com/forums/topic/363959-uitrichten-cahors-big-bisat-verwarrend/?do=findComment&comment=2505602

en https://www.sat4all.com/forums/topic/343923-maximum-e85-instellen/?do=findComment&comment=2505515

Ik kom uit op zo'n 6.5-7.5 graden, en volgens mij heeft 5W geen pre-skew.

 

groet,

A33

 

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Klopt, de 5w heeft geen pré-skew. Omdat de meeste Eutelsat satellieten dat wel hebben ben ik er van uitgegaan dat 5w dat ook heeft. Voortaan moet ik dus beter de tabel raadplegen welke satellieten de uitzondering vormen.

 

Wat betreft de 28,5. Vroeger hing daar de Eutelsat 28A. Die is naar een andere orbitpositie verplaatst en is vervangen door de Astra 2G. Die maakt deel uit van de Astra 28.2 groep van 3 satellieten en heeft ook een pré-skew van 7,5°.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden zei Sprietje:

Wat betreft de 28,5. Vroeger hing daar de Eutelsat 28A. Die is naar een andere orbitpositie verplaatst en is vervangen door de Astra 2G. Die maakt deel uit van de Astra 28.2 groep van 3 satellieten en heeft ook een pré-skew van 7,5°.

 

Ik heb het zelf niet (na)gemeten, maar in een recent topic op het UK-forum spraken ze wel duidelijk over skew-verschil:

start: https://www.satellites.co.uk/forums/threads/astra-2e-western-europe-reports.159945/page-23#post-1054112

vervolg hier: https://www.sat4all.com/forums/topic/343923-maximum-e85-instellen/?do=findComment&comment=2505515

en een volgende post https://www.satellites.co.uk/forums/threads/humax-foxsat-hdr-misbehaving-when-tuning-freesat.174342/#post-1054242

 

Heb jij het wel eens nagemeten?

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat

For

precise orbital location refer to

Eutelsat ephemeris; r

egarding value of the skew of the Eutelsat

satellites:

The reference X

-polarization (horizontal) is defined as that polarization whose plane makes

an angle of 93.535° in an anti-

clockwise direction, l

ooking towards the earth, about a reference

4

Technische Universität München

Lehrstuhl für Raumfahrttechnik

vector with respect to a plane containing this vector and the pitch axis. The reference vector is

defined as the

vector from the satellite in the direction 0.21° towards West and 6.07° towards north

in satellite coordinates. The reference Y

-polarization (vertical) is defined as that polarization whose

plane is orthogonal to the X polarization plane and the reference vector defined above. In other

words the polarization skew angle of the EUTELSAT satellites is +3.5

35°, clock

-wise when looking at

the satellite from the earth, from anywhere on the meridian (in the northern hemisphere)

corresponding to the orbital location of the satellite. In the southern hemisphere the polarization

skew angle of the EUTELSAT satellit

es is +183.535°, clock

-wise, from anywhere on the meridian

corresponding to the orbital location of the sat

dus als ik het goed begrijp kijkt ie een beetje scheel naar achter , omdat de aarde van hem wegdraaid

alsof je een curvebal gooit om over het honk te komen (als je die al eens hebt gegooid weet je wat ik bedoel)

oké begrepen

aangepast door Tonskidutch

A Girl Called Johnny

The Waterboys

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De informatie over de pré-skew van 3,5° voor de meeste Eutelsat satellieten staat niet alleen in een document van de leerstoel ruimtevaarttechniek in Duitsland, het een een kopie van de informatie die Eutelsat zelf geeft.
Over de pré-skew staat in hoofdstuk 10 dat begint op blz. 74, zie bijlage.

 

Eutelsat_esog120.pdf

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33

 

Vroeger toen de positie 28,5 oost nog was voorbehouden aan Eutelsat, had je inderdaad een vreemde situatie. De satellieten van Astra en Eutelsat lagen zo dicht bij elkaar, dat die voor consumenten makkelijk met één lnb en schotel waren te ontvangen maar Astra had een pré-skew van +7,5° en Eutelsat 28A een pré-skew van 3,5°.
Tja, je kunt de lnb maar in één stand instellen. Nu is dat verschil van 4° natuurlijk niet veel, maar toch vreemd.
Sinds een paar jaar heeft Astra het recht op positie 28,5e op de Clarkebelt en heeft Astra daar een eigen satelliet hangen, de 2G. Die zendt natuurlijk met dezelfde pré-skew uit als de 2 overige Astra satellieten de 2E en de 2F.
Het zou een belachelijke situatie zijn als dat niet zo is.
De afbeeldingen die ik al diverse keren heb laten zien over de pré-scan komen van SES Astra. Ik hoop niet dat iemand denkt dat ik die zelf heb gemaakt. Merkwaardig is dat die afbeeldingen tegenwoordig nergens meer op internet te vinden zijn en ook niet op de site van Ses Astra. Maar gelukkig heb ik ze al jaren in mijn bezit.

 

7,5 graden polarisatie.JPG

Astra 1,2 en 3 polarisatie 7,5 graden gedraaid.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei ps4gamer:

Voor de skew heb ik op gevoel gedraaid aan de LNB's en vastgezet op de maximale DB's. Tussen 11.5 en 15.5 gerealiseerd.

 

20180727_221615_HDR.jpg

20180727_221558_HDR.jpg

 

De waarde is ok gelezen vanuit een satelliet ontvanger. Om de skew optimaal te kunnen uitrichten heeft men echt goede satelliet meter nodig. Niet iedereen heeft zo dure satelliet meter in bezit. Een een tip uit ervaring. Plaats nog een extra laagje 30x30 stoeptegel boven op de tegelvoet. Zodat de tegelvoet iets steviger op zijn plaats staat ivm eventuele flink wind vlaggen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden zei Ventura:

 

De waarde is ok gelezen vanuit een satelliet ontvanger. Om de skew optimaal te kunnen uitrichten heeft men echt goede satelliet meter nodig. Niet iedereen heeft zo dure satelliet meter in bezit. Een een tip uit ervaring. Plaats nog een extra laagje 30x30 stoeptegel boven op de tegelvoet. Zodat de tegelvoet iets steviger op zijn plaats staat ivm eventuele flink wind vlaggen. 

 

 

Verklaart waarom er geen logica in te zien was.

 

Goeie tip. Dank je. Er zit best wel wat speling in de mast namelijk.

 

Ik vraag me af of mijn SNR en AGC waarden wat hoger worden als ik de schotel hoog zet op een mast? Snap nu niet waarom ik 60% heb en welke factor cruciaal is. Heb een hirschmann kabel en van die blauwe connectors uit China.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei ps4gamer:

Ik vraag me af of mijn SNR en AGC waarden wat hoger worden als ik de schotel hoog zet op een mast?

 

Indien mogelijk. De schotel hoger plaatsen dan de balkon balustrade. Zodat geen obstakels bevindt voor de schotel. Zorg wel voor dat de constructie degelijk blijft.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoeveel moet het hoger komen 

dit is misschien al voldoende en niet zo duur he 

anders 4 betonblokken halen en onder de tegelvoet plaatsen 

Betonblok 29x19x14 cm..jpg

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ps4gamer

 

Ik kan me niet voorstellen dat je met de drie Inverto Black Ultra Single lnb's een optimale ontvangst hebt.
De Visiosat schotels zijn eigenlijk ontworpen voor ALPS-lnb's. Dat waren vroeger dé lnb's die je ook dicht bij elkaar kon plaatsen.
Een ALPS-lnb heeft een erg korte hals van slechts 30mm. Als je je dan bedenkt dat een normale lnb-klem 20mm breed is, kun je een ALPS-lnb vanuit zijn middenstand 5mm naar voor of 5mm naar achteren zetten.
Zoals je in de tekening kunt zien, ligt het focus punt van een ALPS 35mm vóór het midden van de hals (=lnb-klem). Daar ligt dus ook het brandpunt van de schotel want daar is een Visiosat voor ontworpen.
Nu heb jij ook Inverto Black Ultra Single lnb's gebruikt. Dat zijn lnb's met de langste hals van alle lnb's die er bestaan namelijk 68,5mm.
Met een 20mm brede lnb-klem kun je de Inverto 48,5mm verplaatsen en daar maak jij dan ook gebruik van want zover ik kan zien, heb je ze zo ver mogelijk naar voren staan. Dan ligt het focuspunt van de Inverto maar liefst 70mm vóór het midden van de klem, 35mm verder naar voren dan bij een ALPS-lnb.
Dan is het onmogelijk dat je een optimaal signaal ontvangt. Ik zou de Inverto's maar eens een heel stuk achteruit zetten zodat de kop van de lnb 14mm van de klem af staat. Dan staat het focuspunt van de Inverto op dezelfde plek als de ALPS-lnb.

 

ALPS focuspunt.PNG

Inverto Black Ultra Single tek.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...