Ga naar inhoud


Uitrichten Bisat G4


humptydumpty

Aanbevolen berichten

Ik ben een bisat G4 aan het uitrichten (omgeving Den Haag) met de volgende lnbs: edison, alps, alps, edison

Op 23.5e en 19.2 heb ik beeld maar op de buitenste lnbs niet. (Uitgericht op 23.5e drente tv 80%/72% drente tv op mijn e85 met ultra black geeft 94%/84% beiden met bewolking)

Als ik de edison omruil voor de alps heb ik ook geen beeld. Niet eens signaal.

19.2e Alps omruilen voor een edison lukt niet want de kop raakt dan de arm.

 

Wil wel de tangens uitrekenen maar dat heeft niet zoveel zin volgens mij want de afstanden horizontaal met deze houder staan al vast.

Wat moet ik doen?

 

aangepast door humptydumpty

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites


In Den Haag moeten de lnb's in een schuine lijn staan onder een hoek van 11°, zie bijgevoegde hoek.
Stel de lnb-houder van de Astra 19,2 in de nul-positie en zet dan de overige lnb's onder de aangegeven hoek van 11° (rode lijn in bijlage). Voor een optimale ontvangst is het beter de hoogte in te stellen volgens de groene lijn welke rekening houd met de kromming van de Clarkebelt.

 

Afstellen  4lnb's Visiosat.PNG

hoek van 11 graden.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dank je wel Sprietje!

 

De aanbevelingen opgevolgd: 

Ben bij de schotel gaan staan en eerst 19.2 uitgericht. Pro Sieben 95% / 85% met een alps op mijn e85 haal ik 79% / 74% met een venton.

Daarna de boel op 11 graden afgesteld.

23.5e ging eenvoudig Drente tv kwam goed binnen, relax ook.

Daarna 28.2e met de edison ging dat voor geen meter en de sr-320 van aliexpress ging ook niet maar wel beter. Toen een alps omgezet en dat werkte wel quest red +1 hoger dan 74% / 64% kreeg ik hem niet ( e85 95% / 85%). Daar komt bij dat ik het afstellen van de buitenste lnb’s lastiger vond. Die kan je meer naar buiten trekken (verder van de andere lnb af) bij mij ging dan het signaal omhoog.

Maar de V in de houder maakt dat de lnb terug wil als je de schroef aandraaid om hem vast te zetten.

Hotbird hetzelfde verhaal, deze edison werkt wel maar is ook geen topper dus op 28.2 gezet, uitgericht met de alps en de andere sr-320 lnb van ali er op gezet bij gebrek aan beter, deze deed het iets beter, lees hij gaf beeld.

 

Conclusie:

Koop geen sr-320 lnb’s bij aliexpress. 3,2 usd per stuk is weggegooid geld. (Was een probeersel nu weten jullie het ook)

1 edison lnb was stuk de andere nog niet maar ik denk dat dat niet meer lang duurt.

De schroef die er voor zorgt dat je de lnb in hoogte kan verstellen drukt tegen het lnb huis van de alps.

Best lastig afstellen die bisat omdat je elke keer voor die lnb moet om de schroef vast te draaien.

Aan de andere kant, met een steeksleutel 12, een kruiskop schroevendraaier en een gewone schroevendraaier kan je het ding afstellen.

Vleugel moeren voor het handvast vastmaken bij het afstellen waarop een steeksleutel past voor het definitief vastzetten is gewoon fijn afstellen. Daar hebben ze duidelijk en merkbaar over nagedacht.

 

Mijn vraag is nu: zouden er 2 twin ultra blacks oppassen en als het even kan 1 van die 2 ultra blacks op 23.5e?

En als ik de 2 alps moet vervangen door welke twin lnb’s zouden jullie dan nemen? (Volgens mij is dat de hamvraag op het forum) 

 

 

aangepast door humptydumpty

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een Bisat 4 lnb's gebruiken met een kop van 60mm, past in principe niet, zie de eerste afbeelding. Tja en de koppen achter elkaar zetten is natuurlijk niet goed. Dan heb je nooit optimale ontvangst.

Ventura heeft wel 4 lnb's naast elkaar gemonteerd maar dat kan nooit op een normale manier, zie bijlage 2.

Bisat quad.jpg

Ventura.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei Sprietje:

Ventura heeft wel 4 lnb's naast elkaar gemonteerd maar dat kan nooit op een normale manier, zie bijlage 2.

 

Ik spreek uit praktijk ervaring dat deze optie wel mogelijk. Jammer dat Sprietje weinig ervaring praktijk ervaring heeft met dit soort dingen. Met een goede satelliet meter kan men direct meten wat wel en niet mogelijk is. 

 

Hier nog een plaatje gevonden op internet van dezelfde soort installatie.  

visiosatwit.JPG

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was mijn vraag niet maar fijn om te weten dat 4 grootte lnb’s passen maar dat deze opstelling sub optimaal is omdat niet alle lnb’s vrij zicht hebben. 

Mijn vraag is dan de volgende: Is deze opstelling te verkiezen boven een opstelling, van uit de schotel gezien, breed, breed, smal, breed of een opstelling: breed, smal, breed, smal ?

 

En als er een smalle lnb wordt toegepast welke lnb? 

(Waarbij een alps afvalt omdat die niet meer geproduceerd wordt en ik geen behoefte voel 29 euro aan een lnb uit te geven als een alternatief de helft kost)

 

Vraag mij daarom ook af waarom mensen voor een bepaalde oplossing hebben gekozen. Waarom 4 brede lnb’s en niet 1 smalle er tussen? ( had er nog 4 liggen of heb het geprobeerd maar dit geeft gewoon langer en betere ontvangst)

 

Stel tevens voor om een topic te openen voor smalle lnb’s.

Daarin verzamellen we alle gegevens van smalle lnb’s tov elkaar en brede lnb’s.

Je kunt dan bij voldoende gegevens wel een rangorde aangeven.

 

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je googlet op deze begrippen vind je ook al het een en ander wat geschreven is over smalle LNBs:    test smal site:sat4all.com

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal dan voor deze opstelling gaan. Astra 2, 3 en hotbird de brede lnb nemen en voor de Astra 1 een smalle lnb. Betreft over de smalle lnb zie het commentaar van a33. Wat ik wel kan adviseren is neem niet de smalle lnb van Inverto (zie bijlage). Deze zijn erg weer afhankelijk gevoelig.

 

lnbsmall.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor een reactie.

Het gaat black ultra, smal, black ultra, black ultra worden.

Die inverto daar heb ik er jaren geleden 4 van gekocht (ze waren net uit), wist niet hoe snel ik ze moest verwijderen na wat regen.

(Voor zuid spanje vind ik ze wel prima)

 

Natuurlijk is er al veel geschreven op het forum over smalle lnb’s maar nergens gebundeld (op 1 topic na) en nergens iets van DIE moet je hebben zoals bijvoorbeeld bij de brede lnb’s waarbij bijna iedereen black ultra’s prettig vind. ( behalve de alps maar die is niet meer in productie)

Er is 1 persoon op het forum die een vaste opstelling heeft / had? die smalle lnb’s met elkaar heeft vergeleken. En ook nog met water op de koppen.

Op die manier en met ervaringen van anderen (A is beter dan B maar niet beter dan C) kun je tot een rangorde komen.

Ben bijvoorbeeld benieuwd of de smalle relook/ red rocket/ triax beter is dan bijvoorbeeld een venton of megasat rocket onder regenachtige omstandigheden.

 

 

 

 

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei humptydumpty:

Natuurlijk is er al veel geschreven op het forum over smalle lnb’s maar nergens gebundeld (op 1 topic na) en nergens iets van DIE moet je hebben zoals bijvoorbeeld bij de brede lnb’s waarbij bijna iedereen black ultra’s prettig vind. ( behalve de alps maar die is niet meer in productie)

Er is 1 persoon op het forum die een vaste opstelling heeft / had? die smalle lnb’s met elkaar heeft vergeleken. En ook nog met water op de koppen.

Op die manier en met ervaringen van anderen (A is beter dan B maar niet beter dan C) kun je tot een rangorde komen.

Ben bijvoorbeeld benieuwd of de smalle relook/ red rocket/ triax beter is dan bijvoorbeeld een venton of megasat rocket onder regenachtige omstandigheden.

 

16 uur geleden zei humptydumpty:

En als er een smalle lnb wordt toegepast welke lnb? 

(Waarbij een alps afvalt omdat die niet meer geproduceerd wordt en ik geen behoefte voel 29 euro aan een lnb uit te geven als een alternatief de helft kost)

 

Goedkoop is meestal duurkoop. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb vorige week de bisat g4 opnieuw afgesteld.

Hotbird kwam slecht door omdat de plaat verbogen was. Na deze iets naar buiten te hebben verbogen had ik 4db winst op 13e.

Daarna heb ik de schotel opnieuw uitgericht 0.4db winst op sommige sats.

En omdat ik 3 venton twins rockets had aangeschaft deze vergeleken met de alps twin, edision twin, starcom sr-320 en een maximum sf-10.

Dat heb ik gedaan zowel droog als nat.

Nat heb ik gedaan met een plantenspuit met leidingwater op een onbewokte dag. Alleen de hotbird 2 meting is op een lichtbewokte dag gedaan.

Na het voor mij zo optimaal afstellen van de schotel wisselde ik de lnb eerst droog en daarna nat gemeten.

De richting en de hoogte blijft hetzelfde alleen de skew en het brandpunt heb ik per lnb zo optimaal afgesteld en daarna gemeten.

Daar zijn mij een aantal dingen opgevallen.

De venton heeft een veel kleinere openingshoek dan de andere lnb’s en het brandpunt ligt verder naar achter dan ik dacht. De lnb is daar veel gevoeliger voor dan de andere lnbs. (Zie je de lnb’s geinstalleerd naast elkaar lijkt het wel te kloppen.)

Ook was de alps eerder droog en vormde het water een glade laag ipv druppels zoals op de venton. Tevens herstelde het signaal bij de alps lnb zich sneller dan bij de venton.

Toch behaalde de venton zowel droog als nat betere resultaten. 

 

(Het signaal heb ik afgelezen van mijn dreambox DM500HD met pli via een app op mijn telefoon.)

 

Hieronder de resultaten:

 

Hotbird starcom sr-320 
28% 66% 10.6db
Nat
28% 62% 10db
Venton twin
29% 71% 11.5DB
Water er op 29% 68% 11.1 db

Hotbird 2
Starcom sr-320
28% 69% 11.0db
Nat
28% 59% 9.8db

Alps
30% 72% 11.5db
Nat
30% 59% 10db

Venton
29% 77% 12.3db
Nat
30% 73% 11.5db


Maximum sf-10
30% 71% 11.4db
Nat
30% 59% 9.7db

19.2
Alps: 
17% 94% 15.1 DB
Nat:
17% 84% 13.5 db

Venton twin
15% 100% 16.3 DB
Nat
16% 100% 15.3 DB

23.5
Alps:
18% 71% 11.5db
Nat
18% 63% 10.1db

Venton twin
17% 72% 11.7db
Nat
17% 65% 10.3db

28.2
Edision
17% 84% 13.5db
Nat
17% 78% 12.4db

Alps:
17% 83% 13.3db
Nat
17% 71% 11.4db

Venton
17% 85% 13.7db
Nat
17% 78% 12.4db

Voor

13 rtpi
19.2 Das Erste HD

23.5 Sbs6

28.2 BBC One HD

Gebruikt

 

Er zal best wel wat aan te merken zijn op de manier en het materiaal. Maar het geeft volgens mij wel een indicatie. 

Als ik weer een andere lnb heb zal ik die vergelijken met de huidige lnb's.

 

Mijn huidige opstelling is geworden:

28.2 edision en de rest venton twin Rockets.

aangepast door humptydumpty
Resultaten toevoegen

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft o.a.: Ook was de alps eerder droog en vormde het water een glade laag ipv druppels zoals op de venton. Tevens herstelde het signaal bij de alps lnb zich sneller dan bij de venton.

 

Dat klopt precies met mijn verwachtingen.
Water verdamp. Telkens verdwijnt van de bovenste laag een beetje water. Omdat druppels veel dikker zijn dan dezelfde hoeveelheid water wat glad verdeeld is, duurt het dus langer voordat de druppels verdampt zijn. Dat zie je ook bij auto's. Bij één die goed in de was staat duurt het uren voordat de druppels verdwenen zijn, een auto die niet in de was staat is vrij snel droog.

 

Verder een mooie test. Alleen jammer dat drie gewone lnb's hebt genomen van matige kwaliteit. Een vergelijking met een Inverto Black Ultra was mooier geweest maar ja, die had je niet dus wel begrijpelijk

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...