Ga naar inhoud


Ontvangstproblemen voor BBC-HD in buitenland?


Sprietje

Aanbevolen berichten

Hieronder de constructie die ik wil gebruiken. Eens de Triax-88 met Astra 2-LNB in de Triax-beugel op minimale BER is afgeregeld kan ik de Astra 3-LNB finetunen zonder dat dit enige nadelige invloed heeft op de het signaal van 28 Oost. Ik heb alles nog eens nagerekend maar kom uit op een afstand van 67,7mm voor Nyons ipv 62mm. Het hoekverschil tussen A3 en A2 is daar 6°, daar de tangens van (0,105) maal 645mm voor een Triax 88 geeft me 67,7mm, ga ik ergens in de fout?  

multifeed_A2A3_ZFrankrijk.jpg

aangepast door alleyoop
verduidelijking
Link naar reactie
Delen op andere sites


Dishpointer en Satlex geven de richtingen van de satellieten aan over de aardbol gemeten in Azimuth. De ontvangst gaat echter niet over de aardbol maar op een elevatie van ongeveer 30 graden hier in Nederland en dan klopt de hoek tussen de satellieten niet meer. Vergeet die twee sites dus om de ontvangsthoek van de 2 satellieten te bepalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha dat is interessant, op het Internet vindt je 2 verschillende berekeningen, eentje met Dishpointer of Satlex en eentje met de Satellite Look Angle Calculator waarbij je de waarde van de Polarmount Hour Angle gebruikt. Ik heb dus nummer 1 gebruikt terwijl nummer 2 de meest correcte is? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja beste alleyoop, als je de parabola calculator voor offsetschotels zou gebruiken, zou het best wel eens kunnen dat de focusafstand 630 of 645 is maar helaas kijken de lnb's niet naar de juiste plek op de schotel maar hoger.
Daarmee veranderd de berekening voor de afstanden voor de lnb's.

Maar ga er nu maar van uit dat de afstanden die ik eerder al gegeven heb kloppen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Bedankt voor de info Sprietje, ik zit nu ongeveer 30km ten noorden van de Mont Ventoux en de beugel met LNB's voor Astra 3 en 2 werkt perfect. Na het maximaal regelen voor Astra 2 hoefde ik niets meer te doen om perfecte ontvangst te hebben op Astra 3.
De transponder met BBC 1&2 HD met de meest kritische C/N lock (10847V 3/4 8psk) komt hier met 11dB probleemloos binnen. Eigenaardig genoeg lukt dat niet met de transponder van BBC 4HD & BBC News HD (11024H) alhoewel die op dezelfde manier gemoduleerd is, wellicht komt dit omdat deze niet op Astra 2E maar op 2G zit, een probleem is dit niet omdat beide zenders nog op andere transponders zitten die wel te ontvangen zijn..

aangepast door alleyoop
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste alleyoop

 

Je zit daar op de rand van de footprint met een Triax 88.
Het is inderdaad zo dat de spotbeam van de Astra 2G strakker is dan van de 2E en 2F.
Bij de 2E en 2F is nog gebruik gemaakt van de oude techniek waarbij de vorm van de footprint bepaald wordt door de vormgeving van de hulpreflector en niet door de hoofdreflector. De 2F is gelanceerd op 28-09-2012, de 2E is gelanceerd op 30-09-2013.
Bij de Astra 2G die gelanceerd is op 27-12-2014 wordt de footprint bepaald door de vormgeving van zowel de hulpreflector en de hoofdreflector samen. Dat is een nieuwe techniek die toen beschikbaar was gekomen. De 2G heeft dus inderdaad een strakkere footprint en is bij jou moeilijker te ontvangen.

 

Dat is ook goed te zien op de footprints van Satbeams.
Tussen Mäcon en Dijon is er op de Astra 2G een veldsterkte van 49dBW terwijl er op de Astra 2F op dezelfde plaats bijna 53dBW heeft, bijna 4dBW verschil.
De veldsterkte bij Nyons is bij de Astra 2F nog 48dBW, bij de Astra 2G veel minder (staat niet aangegeven)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-10-2018 om 06:11 zei Jurgenfl:

Hoi D-box, 

 

Bedankt voor je input. Het is een onverklaarbaar iets. Ik heb geen problemen met andere vertikale frequenties, zoals bijvoorbeeld Channel 4 HD op 11127 V. Het is enkel de 10847 V die niet wil. Het signaal is op dit moment stabiel, 90% sterkte en kwaliteit 97% maar een bevroren beeld en om de paar seconden hoor ik wat geluid 

Heb je het probleem inmiddels opgelost, Jurgenfl? Ik ben rijkelijk laat met reageren, maar ik had met mijn Vantage precies hetzelfde probleem. Alleen waren het bij bij niet de BBC kanalen, maar de transponders waar de ITV HD kanalen te vinden zijn. Ik denk persoonlijk dat het minder te maken heeft met de schotel of bekabeling, dan met de ontvanger zelf. De Vantage was tenslotte een van de eerste HD ontvangers, en ik heb het vermoeden dat de huidige HD tuners gewoon beter presteren. Ik had mijn Vantage overigens doorgelust naar mijn Samsung tv, die ook van een sat tuner is voorzien. En daar ontving ik dezelfde ITV kanalen probleemloos. Met dus precies dezelfde schotel en bekabeling.

 

Ik weet verder niet wat je tegen Linux ontvangers hebt, maar ik heb mijn Vantage inmiddels vervangen door een Mutant HD51, en het bevalt mij prima. Het kostte maar een fraktie van wat de Vantage ooit kostte, en het doet alles zoveel sneller en efficienter. Het kan daarnaast nog veel meer, maar daar hoef je niet noodzakelijk gebruik van te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi John, ik ben al een tijdje niet meer op het forum geweest, sorry. Het probleem is inderdaad opgelost, de vantage is naar de eeuwige jachtvelden en heb nu al een paar maanden een Vu+ uno 4k se. De leverancier heeft de software erop gezet en het enige waar ik me mee bezig houd is het af en toe inlezen van een frequentie en verwijderen van een verdwenen kanaal. Verder doe ik er niets mee, ik heb er geen geduld en geen tijd voor.. Dat hield me tegen destijds, ik zie dat mensen voortdurend aan het sleutelen zijn, plugins, software, etc.. Dat is niet voor mij, ik wil enkel tv kijken en gelukkig kan dat.. Het is een verademing in vergelijking met de oude vantage, dus geen moment spijt van gehad. Ik had nog een 1gb harddisk liggen van mijn ps4.. Je steekt hem achterin en klaar, een kind kan de was doen. Zeer fijne ontvanger en mooier beeld dan de vantage, vele malen sneller en nog geen vastloper gehad, iets dat ik bij de vantage dagelijks had en uiteraard werd de BBC meteen gevonden

aangepast door Jurgenfl
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verstandige beslissing! De Vantage was inmiddels gewoon verouderd, en ja, bij mij wilde ie ook nog wel eens vastlopen. Welke softwareversie die ik ook maar installeerde. Met Linux heb je in dat geval altijd nog de keus voor andere software te kiezen. Maar van vastlopers heb ik met mijn 4k Mutant ook nog geen last gehad. Succes met de Vu+.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...