Ga naar inhoud


Ontvangstproblemen voor BBC-HD in buitenland?


Sprietje

Aanbevolen berichten

Een paar dagen geleden zijn de specificaties van de transponders voor de BBC HD-zenders aangepast. De fec (Forward Error Correction) is veranderd van 2/3 naar 3/4. Hierdoor is het signaal 1,3dB zwakker geworden. Dit kan betekenen dat in landen ver buiten de officiële footprint de zenders niet goed meer te ontvangen zijn. Het gaat dan om landen als Spanje, Italië enz.
Zijn er mensen die daar al iets van gemerkt hebben? Op internet heb ik er nog niets van gelezen.

 

BBC HD fec wijziging.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


32 minuten geleden zei Sprietje:

Zijn er mensen die daar al iets van gemerkt hebben? Op internet heb ik er nog niets van gelezen.

 

https://www.satellites.co.uk/forums/threads/astra-2e-western-europe-reports.159945/page-24#post-1060103

RimaNTSS heeft nu een probleem, met zijn >4 meter Andrew. :(

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt a33. Ik had dat nog niet gelezen. Hier in Spanje zal ook wel de nodige ergernis op gang komen. Een verzwakking van 1,25dB van het signaal betekent toch al gauw dat een schotel van bijv. 180cm 20cm groter moet worden om een even sterk signaal binnen te krijgen.

Er zijn natuurlijk Engelsen die hun schotel voldoende bemeten hebben en wel enige reserve hebben maar er zijn er veel meer die nog een schotel hebben die ze aangeschaft hebben toen de vorige satellieten er nog hingen die een veel minder strakke beam hadden en dus hier in Spanje een sterker signaal hadden.

Sinds de omschakeling naar de nieuwe satellieten, de 2E, 2F en 2G, was hun schotel eigenlijk te klein. Dat resulteerde er in dat er helemaal geen regenreserve meer aanwezig was en ze op bepaalde tijden van de dag onvoldoende signaal hadden om bepaalde zenders van de UK spotbeam te kunnen ontvangen.

Dat zal voor velen van hen nu wel de nekslag zijn want er wonen erg veel Engelsen in Spanje, net zoveel als de Duitsers, Fransen en Nederlanders samen.

Maar ja, ik denk dat velen van hun helemaal niet wisten dat dit er aan zat te komen en zich nu afvragen wat er aan de hand is.

Misschien is het ook wel een bewust spel van de BBC om de ontvangst ver buiten de bedoelde footprint verder te beperken vanwege uitzendrechten.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden zei Sprietje:

Zijn er mensen die daar al iets van gemerkt hebben? Op internet heb ik er nog niets van gelezen.

 

Ik heb gisteren ook gemerkt dat ik op BBC One HD geen beeld had, heb een nieuw scan moeten uitvoeren.😮

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Nederland merk ik geen verschil, toch is er een grote verbetering voor mij: EPG van BBC komt nu gewoon binnen zonder dat ik daar programmaatjes voor hoef te gebruiken. Heel prettig hoor...

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In Nederland zal je met een normale schotelmaat geen problemen hebben met de ontvangst van BBC 2 HD.

Staat de FEC wel goed ingesteld voor deze transponder?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet het idee dat ik dit in kan stellen, mijn ontvanger is meer dan 10 jaar oud (vantage 8000). Daar ik zeer weinig tv kijk en er tegenwoordig bijna enkel nog Linux ontvangers aangeboden worden zie ik een upgrade niet zo zitten. De zender word wel ingeschat maar ik krijg geen lock, de signaal balk blijft van 0 naar 90% heen en weer bewegen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je ontvanger BBC 1 HD kan ontvangen, moet die ook in staat zijn BBC 2 HD te ontvangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Probeer die zender eens te wissen en opnieuw in te scannen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De komende maanden zullen er meer fec-wijzigingen doorgevoerd worden in de Britse BBC HD kanalen, o.a. op 29 november en in febr. 2019. Dit zal er in resulteren dat vooral in het buitenland meer zenders moeilijker of niet meer te ontvangen zullen zijn met de huidige schotel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jurgenfl

 

De vantage 8000HD heeft auto PID en auto FEC.

 

De 10847 is verticaal, de 11024 is horizontaal.

 

De BBC One die jij bekijkt is een locale broadcast ( of Schotland of Wales).

 

Check je bekabeling, F-connectors en Lnbf.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...