Ga naar inhoud


Harman Kardon AVR255 protect


mr|repel

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Als projectje heb ik een Harman Kardon versterker gekregen (AVR255) die in protect mode gaat. Na het inschakelen komt nagenoeg meteen "protect" op het scherm te staan. De eindtransistoren heb ik doorgemeten en die zijn goed. Bij het insteken een plug in de hoofdtelefoon lijkt hij goed te werken. Wat googelen heeft mij opgeleverd dat dit een veel bekende fout is, echter nergens kan ik een oplossing vinden.

 

Het schema van het protect circuit staat hier: https://pasteboard.co/HRjb9E9.png

 

Zover ik kan zien heeft de versterker 3 circuits voor de protect mode, een DC, temperatuur en overload protectie. Bij het insteken van iets op de hoofdtelefoon ingang gaat de versterker niet meer in de protect mode, dat zou theoretisch de temperatuur protectie uitsluiten. Als ik het schema enig sinds goed doe lezen (even geleden 🙂) werkt het circuit pas bij aanbieden van een signaal op een van de twee transistoren binnen het circuit. Als er ergens echt een fout is, dan is de lijn laag en schakeld de protectie in. Zou ik deze lijn kunnen overbruggen bij de transistor om de protectie uit te schakelen zodat ik ook daadwerkelijk wat kan meten ?

 

 

Alvast bedankt voor het meedenken !

aangepast door mr|repel

Greetz

 

Mr|Repel

 

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kleine stapjes... Voor de zekerheid alle eindtrappen losgesoldeerd, meten goed door. De sper was niet te meten in het circuit. Hierna de voorversterkers nagekeken, ook geen problemen. Dan maar weer concentreren op het protectie circuit. Ik heb nu de DC protectie uitgeschakeld door het sinaal te onderbreken. Resultaat, geen protect meer en de versterker start door. Op de uitgangen meet ik in ieder geval ook geen DC spanningen en verwacht dat het foutje ergens in het protectie circuit zit.

 

De versterker is nu maar deels opgebouwd, straks eens helemaal opbouwen en speakers eraan hangen. Kijken of het beestje leven heeft en dan in het protectie circuit duiken.

Greetz

 

Mr|Repel

 

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist onderstaande reactie mogen ontvangen per PM:

Als je onder op de afstandbediening het schuifje zone select op 2 zet gaat de versterker m en de versterker via de afstandbediening aan zet, dan gaat de versterker met een beetje geluk wel aan zonder meteen in de protect stand te springen. Dit geeft je de gelegenheid om te meten of er gelijkspanning op een of meerdere uitgangen staat. Wanneer dit het geval is, dakijk van die trap de HVTKTC3200GRT transistors maar eens na. Er zitten er geloof ik vijf per trap in. 

 

Ik heb de laatste jaren drie of vier van die versterkers gerepareerd met dit symptoom. Telkens zit het probleem in deze transistors: De versterkingsfactor daalt naar 100 of nog lager. Via ebay kan je die transistors voor een appel en een ei kopen. Mijn advies: 50 van die transistors bestellen en van alle trappen vervangen. Let dan op dat je de transistoren probeert te  matchen, zodat de versterking overal ongeveer gelijk is.

 

laat je weten of dit jouw probleem oplost?

 

-----

Klopt als een bus, dus net een berg transistors besteld :-). Nu even wachten tot de boot uit China komt

Greetz

 

Mr|Repel

 

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Helaas, vandaag de transistors erin gesoldeerd en de fout blijft hetzelfde. Nog steeds op protect als ik hem gewoon inschakel en ruis op de speakers als ik hem op zone 2 inschakel. Mocht iemand nog ideeen hebben hoor ik het graag.

 

Greetz

 

Mr|Repel

 

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
  • 5 maanden later...

Hallo.Ik zoek net naar dezelfde storing en kom op dit topic. Heb even een account aangemaakt om te kunnen reageren.

Ik heb zelf na een lange tijd mijn Avr 255 weer uit de kast gehaald en aangesloten. En krijg ook steeds de Protect storing na 2 seconden. druk ik hem maar vaak genoeg aan dat blijft hij heel soms aan en werkt alles naar behoren. Het lijkt er wel op dat zonder iets aan de versterker te hangen de storing iets sneller omweken wordt en hij vaker het wel doet. Heb hem al helemaal uit elkaar gehad om te kijken of ik iets kon vinden. Maar weet ook niet echt waar ik naar moet zoeken. 

Ik ben een handige vent maar heb me op dit gebied nog niet vaak begeven.

De test die hierboven geplaatst werd zoals een jack aan de voorkant erin of de zone 2 selecteren werkt bij mij. Bij de jackplug gaat hij niet in protect maar kan ik verder ook niets doen. En als ik hem op Zone 2 zet dat kan ik verder ook niet echt iets instellen. Kom wel in het menu enz maar bij het gedeelte van zone 2 kan ik niet echt iets doen.iemand een idee wat het kan zijn en op ik dat zelf kan oplossen. Groet Frank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...