Ga naar inhoud


Ontvanger geschikt voor meerdere CI+ kaartlezers tegelijkertijd


phum3

Aanbevolen berichten

Ik hoop dat ik deze vraag in de juiste groep heb geplaatst. Zo niet, mag deze door een moderator uiteraard worden verplaatst. Ook als de titel niet duidelijk mocht zijn, mag deze door een moderator worden aangepast.

 

Hier gaan we.

 

Bestaan er satellietontvangers die gecertificeerd zijn voor CI+ en die meerdere modules tegelijkertijd aankunnen zonder dat deze mekaar storen? Ik ben op zoek naar een oplossing voor mijn vader die ondertussen 82 jaar is, bedlegerig en als enige hobby nog heeft televisie en films kijken.

 

Momenteel heeft hij een bijna versleten Vu+Duo2 met OpenATV (up-to-date versie 6.2) en een abonnement op Telenet (Belgische kabel), TV Vlaanderen en CanalDigitaal (wat ik spoedig eens moet bekijken want volgens mij zitten alle zenders van TV Vlaanderen ook bij de zenders van Telenet en/of CanalDigitaal en is dit abonnement dus eigenlijk overbodig). De kaarten van TV Vlaanderen en CanalDigitaal zitten in de interne kaartlezer (met CCcam 2.3.0) en Telenet is via een Telenet-CI+ module. De Vu+Duo2 is niet gecertificeerd voor CI+ en zeer dikwijls (uiteraard enorm storend) wordt het beeld van Telenet bevroren. Je moet dan even overschakelen op een andere zender van Telenet waarna het probleem lijkt opgelost en je opnieuw naar de zender kan schakelen die je aan het bekijken was. Dit probleem is enkel bij de zenders van Telenet. Op de zenders van TV Vlaanderen en CanalDigitaal doet dit probleem zich niet voor waardoor we dus denken dat de CI+ module de oorzaak is (niet gecertificeerde ontvanger). Het overschakelen van zenders van Telenet gaat redelijk vlot, maar van TV Vlaanderen en CanalDigitaal gaat redelijk traag (duurt regelmatig wel 5, en uitzonderlijk soms wel 10, seconden voor er beeld is). Hier denken we dat de oorzaak de combinatie CI+ en Softcam is.

 

Nu hij toe is aan een nieuwe TV (wordt waarschijnlijk een 4K model), willen we dus ook de oude ontvanger vervangen in de hoop de problemen daarmee te kunnen oplossen. Vandaar dat we eraan denken om alle kaarten (dus ook TV Vlaanderen en CanalDigitaal) via een CI+ module te gebruiken omdat de beperkingen van CI+ niet van toepassing zijn voor mijn vader (kijkt gewoon “live” naar één programma zonder op te nemen enz.). Daar het zappen van Telenet redelijk vlot gaat, hopen we dat, wanneer alle kaarten in een CI+ module zitten, alle zenders vlot zullen zappen. Maar dan moet de ontvanger dus wel overweg kunnen met meerdere CI+ modules tegelijkertijd (momenteel dus 3, maar wie weet wat de toekomst nog brengt, dus misschien nog een extra module voorzien toekomstgericht). In het verleden had hij een Dreambox 8000. Hierin konden wel 4 CI modules, maar dus geen CI+. Maar hopelijk bestaan ze dus wel, of zijn er oplossingen.

 

Dus wat de ontvanger zou moeten kunnen is vlot “zappen” van de ene zender naar de andere, ongeacht dit een Telenet, TV Vlaanderen, CanalDigitaal of FTA zender is. Opnemen is niet nodig. Wat wel mogelijk zou moeten zijn is IPTV. Momenteel zijn er al enkele zenders die via IPTV worden doorgestuurd en mogelijk worden dit er in de toekomst steeds meer. 4K mag, maar is geen noodzaak. Wel zou het mogelijk moeten zijn om de zenderlijst vlot aan te passen (bij voorkeur via PC) zodat een eigen volgorde van zenders enz. mogelijk is.

 

Heeft iemand weet van een dergelijk wonder toestel of een ander advies? Laat maar horen. Alvast bedankt.

 

Groeten
Piet

aangepast door phum3
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ken iemand die bovenstaand doet met een verouderde dm 7020 hd enigma oe 2.0 firmware.

Verschil is, dat hij een recente oscam draait die goed geconfigureerd is, voor de 2 kaarten en dus de ci+.

Het zappen van tvv en cd gaan sneller dan die van telenet.

Ik vermoed dat je probleem bij het verouderd cccam ligt.

Ik zou eens oscam proberen met een goede config, zie het ci+ softcam gedeelte waar een mooie uitleg staat hoe je het allemaal doet.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de snelle reactie.

We hadden er niet bij stilgestaan dat het vervangen van de softcam alleen al een mogelijke oplossing zou zijn. We waren in de veronderstelling dat de combinatie CI+ en softcam sowieso problemen zou blijven geven. Dus bedankt voor de tip. Ga ik onmiddellijk eens bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst is er geen Open ontvanger met CI+ certificering! Er zijn een aantal gesloten ontvangers die dit wel bezitten. Kijk eens naar het merk Technistar. Feitelijk heb je maar één CI+ slot nodig voor de Telenet module. Voor de rest heb je een losse kaart. Je hebt dus eigenlijk maar één CI+ slot nodig.

De VU+ ontvangers hebben met VTi (nog) CI+ functionaliteit. De nieuwere OpenATV niet meer. Met OScam kun je keurig instellen welk kanaal de softcam gebruikt en welke de CI+ moet gebruiken.. Dit komt de zap-tijd ten goede...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie. Zie inderdaad dat er met OScam veel meer kan worden ingesteld dan met CCcam. Is wel allemaal nieuw en zal dus wel wat tijd vragen om de juiste configuratie voor onze situatie te vinden. Maar is zeker de moeite waard om het te proberen. Mogelijk is dit de oplossing voor ons probleem en kunnen we voorlopig gewoon verder met de Vu+Duo2 zonder de bovenvermelde problemen. Besparen we toch weer enkele honderden euro's. Bedankt voor jullie info. We gaan ermee aan de slag.

 

Groeten
Piet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Telenet en tv vlaanderen /  canal digitaal  kan je combineren in 1 module .  de module kan zowel een mini sim kaart  en tegelijk  een gewone  vol formaat  smartcard bevatten en bovendien nog eens  telenet decoderen.  ( ook andere codeersystemen  zijn mogelijk  ( Bis Panaroma,  sat access (swiss )  ,  fransat,  tntsat , (viacess )  enz. 

 

Zoiets behoeft dan ook nog eens geen ci+ ,  ocscan cccam of andere hulpbronnen.  Zoals met de kaartlezer zijn er bepaalde extra codeer-lagen niet te openen als daar zijn mezzo france 2 HD  , insight HD  enz.  maar als kerstgeschenk krijg je gratis mezzo erbij alsook RTS1  RTS2  ,SRF1  SRF2,  RSI1  en RSI2 .

 

Het nadeel van dit systeem is dat er slechts 1 transponder  door deze module kan gecodeerd worden ,  bijvoorbeeld VTM en Q2  (dvb--c)  , NPO1  en NPO 3 (DVB-S2) 

en telkens  maximum 2 zenders. 

Deze module is zoals elke module  helemaal  niet geschikt om keys te sharen ( homesharing )   en ook niet om meer dan twee zenders  op te nemen en dan nog van dezelfde transponder. Sommigen(de meesten )  vinden juist  daarom dit concept de moeite niet waard   om er aandacht aan te besteden .

 

Hereberie1234

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En om je kaart niet te moeten knippen Bestaat er een sim adapter naar gewone kaart.

Maar ik vrees dat het klepje dan niet meer dicht kan.

Of het raadzaam is je kaart tot sim kaart te knippen, laat ik in het midden, ik zou het niet doen.

Het gaat hier om de deltacam, en die wordt leeg geleverd, je moet die dus nog programmeren.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hereberie1234 en @sattv4iedereen

 

Bedankt voor alle info. We gaan dit weekend eens kijken of het probleem is op te lossen met oscam. Zo niet kunnen we kijken of de Deltacam module een oplossing is.

 

Maar mogelijk is er toch een probleem met de Vu+Duo2. De Telenet-module is slechts zichtbaar in één van de twee CI sloten. Wanneer deze in het andere CI-slot wordt gestoken wordt deze gewoon niet erkend, ook een andere module niet. Dus mogelijk is er iets mis met het(de) CI-slot(en). Ook hebben we nu geconstateerd dat de instellingen van de module (welke zenders moeten worden gedecodeerd) na iedere crash (vast hangen) zijn verdwenen. Uiteindelijk worden de Telenet zenders dan nog wel zichtbaar, maar dan duurt het wel aanzienlijk langer dan wanneer deze instelling nog wel correct is ingesteld. 

Morgenavond mogen we langs gaan bij een vriend van familie waarvan we vernomen hebben dat die een gelijkaardige configuratie heeft (Vu+Duo2, Telenet-module, TVV, CCcam, OpenATV) en waar wel alles vlot lijkt te werken. We kunnen daar testen of onze module en kaarten in orde zijn. Werkt daar alles vlot met onze module en kaarten, weten we dat het probleem bij de ontvanger (of de configuratie ervan) moet liggen. Zal misschien de volledige ontvanger meenemen. Kunnen we misschien een backup van zijn configuratie op onze ontvanger terugplaatsen zodat we ineens de ontvanger kunnen testen. Eventueel ook testen met zijn module en kaart in onze ontvanger.

 

Dus morgenavond zouden we sowieso meer moeten weten.

 

Groeten
Piet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou rekening, dat telenet niet overal dezelfde gegevens gebruikt om uit te zenden.

mogelijks werken bij je ontvanger bij de andere persoon enkele zenders niet.

tip, ik zou me toch verdiepen in oscam. Hier genoeg gegevens om oscam werkend te krijgen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei phum3:

met onze module en kaarten, weten we dat het probleem bij de ontvanger (of de configuratie ervan) moet liggen

dat zal best

als je de CI+ toewijst aan een provider of een CAID blijf je problemen houden

dat is menig keren geschreven, dat moet per zender / dus alle zender op de CI+ voor TVV moet je toewijzen.

en deze per CI+ toegewezen zenders moeten dus nooit via een softcam gaan, en dat is de fout van CCcam die dit niet expliciet meegedeeld krijgt in de CCcam.conf

 

hier moet nog wel even duidelijkheid over gegeven worden

20 uur geleden zei hereberie1234:

Telenet en tv vlaanderen /  canal digitaal  kan je combineren in 1 module . 

want dat geloof ik helemaal niet, er bestaat geen module die dat combineert, maar je mag me overtuigen

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou mij ook verbazen als dit kan met zo'n comfiguratie. Telenet vereist CI+ en TVVlaanderen in Seca3 niet. De Deltacam zal zeker geen CI+ licentie hebben of CI+ compatibele firmware die dan ook nog Seca3/Nagra moet kunnen begrijpen...

Denk dat het gewoon CI+ met TeleNet module wordt in de VU+ Duo2 en de Seca3 kaart in OScam. Voor Telenet een serviceslijst aanmaken in OScam en deze als !Telenet gebruiken (Het aantal Telenet zenders zal aanzienlijk kleiner zijn dan die van TVV)

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij die vrienden was de softcam niet CCcam, maar oscam en daar werkte alles naar behoren en inderdaad zeer vlot. Op de Vu+ van mijn vader CCcam verwijderd en Oscam geïnstalleerd, maar zappen ging nog steeds niet vlot (ondanks de instellingen hetzelfde stonden als op het vlot werkende toestel). Uiteindelijk een volledige backup van zijn  toestel genomen en op onze ontvanger teruggeplaatst en toen draaide ook bij ons alles naar behoren.

 

Een uurtje geleden thuis gekomen en alles opnieuw aangesloten en de kleine verschillen in de LNB-settings voor onze configuratie opnieuw aangepast en voorlopig werkt alles nog steeds perfect. Dus het blijkt dat ons probleem is opgelost. Hopelijk blijft dit zo.

Wel inderdaad vastgesteld dat één CI-slot dus inderdaad niet werkt. Maar voorlopig is dit geen probleem daar we dankzij oscam met één CI-slot verder kunnen.

 

Nogmaals dank voor het meedenken en jullie advies. Anders hadden we waarschijnlijk ten onrechte een nieuwe ontvanger aangeschaft.

 

Groeten
Piet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals: de CAM701 is géén CI+ maar nog gewoon CI.... Ook al staat er '+' op de module... de functie is NIET ingeschakeld..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...