Ga naar inhoud


Visiosat G2 configureren voor Astra 1 en 2


theodorus

Aanbevolen berichten

ok  Mojo

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


16 uur geleden zei smetje limb.BE:

als deze houder past dan het je toch 4 sats

+2x extra lnb en 1 swiths van 4

Cahors Visiosat  LNB houder G4. Met deze speciale houder kunt u naast uw Astra en Hotbird nu ook Astra 2 en Astra 3 ontvangen. Optimaal voor de Nederlandse regionale zenders en de HDTV kanalen. Voor ontvangst van 4 satellieten op uw bestaande Visiosat Bisatellite schotel (Hotbird 13 graden, Astra 19.2 graden, Astra 23,5 graden en Astra 28 graden).

visiosat.jpg

theodorus

deze zou je toch moeten aanschaffen  anders tja veel knutselwerk 

je ziet toch ook waar de lnb van 28.2°E staat

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

denk dat ik een oplossing heb gevonden nml de CAHORS UPGRADE HOUDER ASTRA 1-2 HOTBIRD VOOR BISAT G2

hoop dat die oplossing past op mijn oude visiosat schotel 

wat ik dan doe is...laat een houder leeg ( die voor de HOTBIRD)

En heel misschien dat SPRIETJE met de afstel gegevens komt

in stille afwachting verblijf ik

trisat.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over mijn knutseloplossing:

Vanwege het langgerekte gat in de LNB-houder zou het denk ik helemaal niet moeilijk zijn één LNB-houder flink scheef naar buiten te zetten, om de benodigde grotere afstand tussen de LNBs te krijgen. (Die 1,5 keer betekent natuurlijk de afstand 'van hart tot hart' van de LNB-koppen.)

Wel met een ringetje tussen arm en houder, om niet in de 'sleuf' op de arm teruggedrongen te worden.

En die oplossing is natuurlijk veel minder 'verschuivings-proof', dan als alles gefixeerd wordt in de sleuf; je moet het dus flink strak vastschroeven.

 

Proberen kan altijd, voordat je tot aankopen van nieuw materiaal overgaat. Maar kennelijk ben jij niet zo'n knutselaar, en wil jij een nieuwe houder?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb je goed gevonden beste theodorus.
In principe kun je meerdere houders gebruiken zoals de G3A, G3C en de G4B.
Het voordeel van de G3A is dat de lnb ongeveer naar het midden van de schotel gericht zijn. Bij de andere twee loensen de lnb's helemaal naast de schotel.
Om ook lnb's met een kop van 60mm te kunnen plaatsen, kun je dus het beste support G3A nemen en daarvan de hotbird laten vervallen.
Het afstellen is eenvoudig. Je zet de houder van de Astra 19,2 op de nulpositie en richt dan de schotel maximaal op de Astra 19,2 uit.
Dan schuif je de lnb van de Astra 28,2 omhoog totdat je maximale signaalkwaliteit hebt.

 

alle supports van Bisat.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan mijn post niet meer aanvullen, daarom nieuwe post:

 

Afstand 19E en 28E moet zo ongeveer 74 mm zijn, volgens deze post: https://www.sat4all.com/forums/topic/345706-geen-ontvangst-tvv-op-astra-3/?do=findComment&comment=2298550

(De beugel uit dat topic zou waarschijnlijk goed passen, maar is denk ik niet of nauwelijks (meer) te krijgen in Nederland.)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andere optie , lnb's met dunne hals en exentrische A33 ringen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé, da's ook een idee! De excentrische ringen gebruiken om LNBs verder uit elkaar te plaatsen, in plaats van dichter op elkaar! :)

Dat zou hier inderdaad ook een oplossing zijn, om die extra centimeter te krijgen.

(voor een smalle hals LNB kan je trouwens ook een oude duo-LNB gebruiken, die zag ik op *

ook regelmatig aangeboden afgelopen jaar.)

 

Zelf had ik zo'n excentrische A33 ring laatst ook een tijdje op de Bisat 13-19-23-28 in gebruik, provisorisch met een duo-LNB voor 9-13oost...

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn verloopringen van 40 mm met een 23 mm gat uit het midden .

Hierdoor is het mogelijk  lnb's met een dunnere hals verder uit elkaar te monteren 

A33 exentric adapter.JPG

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste theodorus

 

Wat is de huidige afstand van de lnb's eigenlijk, even meten van hart kuiltje tot hart kuiltje aan de voorzijde van de lnb's.
Zou jij "maat X" voor mij eens even op willen meten. Dat is de afstand van het midden van de lnb-klem tot aan de schotel op 40% van de hoogte gemeten.

 

maat X die ik wil weten.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei a33:

(voor een smalle hals LNB kan je trouwens ook een oude duo-LNB gebruiken, die zag ik op *

ook regelmatig aangeboden afgelopen jaar.)

 

Hé, is het schrap-beleid flink aangescherpt? (En het ter goedkeuring achterhouden van een post?)

 

Even googlen en de gewraakte term is meermaals te vinden op **  (bedoeld is deze website voor vooral satellietontvangst-hobbyisten ;) ), bijvoorbeeld hier:

Zo erg is het noemen van * dus kennelijk niet (gewoon als naam, niet eens als link naar een website)...

 

En, erger nog, het woord * staat gewoon in positieve zin genoemd in de forumregels, zie https://www.sat4all.com/forums/guidelines/

Daarin staat   (ik heb nu zelf het woord * maar even gecensureerd tot M**********, zodat wellicht deze post aan het 'wachten op goedkeuring' ontkomt):

 

2. Reclame strikt verboden- Op sat4all mag je op geen enkele wijze reclame maken

Op sat4all.com is reclame, óók negatieve "reclame", onder welke vorm dan ook, strikt verboden! Ook het plaatsen van links of verwijzingen naar commerciële sites of het plaatsen van een commerciële link of verwijzing in je profiel is niet toegestaan! Eveneens verboden is het via PB "spammen" van leden en in het bijzonder het versturen van PB's om mee te handelen! Wil je iets verkopen, ga je naar M********** of plaats je een advertentie op onze 2ehands pagina, maar dan wel met inachtneming van de regels! Lees dus de regels voor het plaatsen van een particuliere advertentie eerst goed door. Sat4all wordt niet misbruikt voor welke commerciële activiteit dan ook! Ook niet via privéberichten!

 

 

De moderatie van mijn post hierboven vind ik dus wat overdreven. En deze frustratie moest er even uit.

 

Voor het overige mijn waardering voor het werk van de heren (en dames?) moderatoren (ik probeer af en toe bij te dragen door te melden dat volgens mij topic-kaap-posts in een apart topic moeten worden afgescheiden).  En ook voor alle anderen, die vrijwillig waarde toevoegen aan dit forum. :)

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

a33 schreef:


"NB Ik heb mijn oude 13-19-28 beugel van de visiosat nog even tevoorschijn gehaald. Afstand tussen 13 en 19 is 64mm; tussen 19 en 28 is 74mm.
Dit lijkt niet in de juiste verhouding te kunnen zijn; ik denk dat de afstand van 64mm tussen 13-19oost eigenlijk smokkelen is door Visiosat met de LNB-houderbreedte van 62mm; dichter op elkaar kan dus moeilijk, maar zou eigenlijk wel moeten. Maar ik denk dat die 74mm w'el goed is."

 

Ik heb het uitgerekend en de maat van 64mm tussen de Hotbird en Astra 19,2 is correct. De maat van 74mm voor de afstand tussen de Astra 19,2 en 28,2 deugt niet. Dat moet 87mm zijn. Dat is dan wel schuin gemeten want de lnb van de Astra 28,2 moet 20mm hoger staan dan de lnb van de Astra 19,2. Meet je de afstand horizontaal, dan kom je op 85mm.

Dus vergeet het maar met de excentrische verloopringen of duo-lnb's. Dat gaat zeker niet lukken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei Sprietje:

De maat van 74mm voor de afstand tussen de Astra 19,2 en 28,2 deugt niet. Dat moet 87mm zijn.

 

Bijzonder! De horizontale afstand hart tot hart op de BiSat-beugel is toch echt 74mm; heb ik net nog even nagemeten.

Die beugel was dus verre van ideaal!

 

Ik had mij al eens voorgenomen om de BiSat schotel veel nauwkeuriger op te meten, met inachtneming dat het een multifeed schotel is en geen paraboloide, en dan precieze offsethoek, effectieve brandpuntsafstand en afstand vertex tot onderkant schotel  uit te rekenen. Hoop dat ik er dit jaar aan toe kom :) !

 

En inderdaad, dat afstandsverschil is met de excentrische ringen niet op te vangen. Dan moet toch gewoon een LNB-houder schuin (of alletwee natuurlijk, kan ook).

 

Groet,

A33

 

Edit: NB: Ik heb trouwens een andere beugel dan in de post hierboven. Ik heb een zwarte plaat (zonder nummer erop) die op de G2-houder geplaatst wordt, met recht vooruit kijkende LNBs.

Heeft er iemand een G3A-beugel zoals in de post hierboven te zien, die daar de afstanden eens op kan meten?

 

Edit2: Als ik vanaf het plaatje hierboven opmeet, en ervan uitga dat de afstand tussen de linker LNBs overeenkomt met 64 mm, zit er tussen de schroeven van de twee rechter houders horizontaal zo'n 45 mm. Tel daarbij op de extra afstand door de omgedraaide houder, namelijk 31 mm, kom je op zo'n 76 mm uit.

Dus vooralsnog lijkt het dat deze beugel toch niet heel andere maten heeft dan mijn beugel....?

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...