Ga naar inhoud


Geluidsnivo op soundbar is bij o.a. SBS veel lager-


Rivellino

Aanbevolen berichten

Een aantal zenders (o.a. de SBS zenders, Veronica, Net5 en de Vlaamse zenders) heeft een veel lager geluidsniveau op mijn soundbar.

 

Ik heb de volgende opstelling:

- Solo2 met VTI 14.1

- TV: Sony Bravia TV (KDL-32EX700 LCD Full HD)

- Soundbar: Philips HTL3140B/12

 

De Solo2 is met HDMI verbonden met de TV.

De TV is met HDMI (ARC) verbonden met de soundbar.

 

De Dolbi Digital/DTS  downmix staat uit. Voor de overige audio-instellingen, zie bijlage.

 

Hoe kan ik het geluidsniveau gelijk krijgen?
 

screenshot dts.jpg

KPN Box 12 glasvezel

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Automatische volume leveling inschakelen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ik denk dat je op de ene zender ac3 en op de andere zender gewoon stereo geluid gelecteerd hebt. Als je dat overal gelijk trekt, zullen de verschillen kleiner zijn. Gebruik de groene knop op je ab.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bovenstaande advies van Michel heeft ook geen effekt. 

Mijn huidige instellingen bij NPO1 en SBS6 zijn als volg (zie bijlagen).

 

Het geluid bij SBS6 is veel zachter dan op NPO1. De volumeregelaar van de soundbar moet van 15 (voor NPO1) naar 45 (SBS6).

Verdere kanttekeningen:

- Volume van de TV staat op maximaal

- Volume van de Solo2 staat op 5%

- Als ik het volume van de Solo2 verhoog, wordt het geluid van SBS6 harder, NPO1 blijft gelijk.

 

Suggesties?

 

 

Audio instellingen NPO1.jpg

Audio instellingen SBS6.jpg

KPN Box 12 glasvezel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit komt omdat het audio signaal van NPO 1 AC3 is.

Het volume van een AC3 audio stream wordt niet beinvloed door je box.

Dit kan enkel door de tv ov versterker geregeld worden

 

ALs je AC3 downmix aanvinkt dan is je probleem opgelost.

 

mvg

  • Bedankt 1

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bovenstaande advies van Jeevanhoof (Dolbi Digital/DTS  downmix aan zetten) heeft inderdaad als resultaat dat het geluidsniveau op mijn soundbar.voor alle zenders weer ongeveer gelijk is. Mag ik concluderen dat de zenders die bij mij eerst een lager geluidsniveau hadden (o.a. de SBS zenders, Veronica, Net5 en de Vlaamse zenders) geen AC3 geluidssignaal hebben?

 

De downmix heeft wel tot gevolg dat ik het volume van de soundbar op maximaal moet zetten. Met de afstandsbediening van de Solo2 kan ik dan het gewenste geluidsnivo krijgen (ongeveer 25%).

Zie de bijlage met de huidige Audio instellingen.

Jeevanhoof, bedankt voor je tip

 

Audio instellingen NPO1 met downmix.jpg

KPN Box 12 glasvezel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik een film of muziek programma aan het bekijken ben en dat heeft dolby geluid, dan zet ik de downmix uit.

Mijn reciever schakelt dan automatisch in de juiste mode, en zo heb ik de beste kwaliteit.

Als de downmix uit staat wordt het digitale audio signaal uit de stream gehaald en rechtstreeks naar buiten gestuurd. Daardoor zit er geen volume regeling tussen.

 

Bij downmix aan wordt er wel geen dolby signaal naar buiten gestuurd, maar als je geen 5.1 systeem hebt, ga je er weinig van merken

 

Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-1-2019 om 21:00 zei Rivellino:

Ik heb de volgende opstelling:

- Solo2 met VTI 14.1

- TV: Sony Bravia TV (KDL-32EX700 LCD Full HD)

- Soundbar: Philips HTL3140B/12 

 

die soundbar heeft ook dit

 

  • AUX-ingang
  • Digitale coaxiale ingang
  • Digitale optische ingang
  • HDMI 1.4-uitgang (ARC)

ik zou hem eerlijk gezegd aan de VU hangen met optisch sp/dif, dan heb je altijd de automatische keuze die in het signaal meegestuurd wordt van satelliet

 

je TV doet helemaal niet meer mee met betrekking tot geluid aansturen en dat is fijn

  • Bedankt 1

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tonskidutch, dat is een gouden tip.

Ik heb de soundbar nu aangesloten zoals jij aangeeft met een optisch sp/dif kabel.

Met het geluid van TV erbij, kon ik de soundbar perfect synchroniseren (+90ms).

Nu heb ik het tv-geluid helemaal uitgezet.

Zie onderstaande afbeelding voor de goede instellingen. 

Meerkanaals PCM moet aan staan voor SBS en andere zenders.

Het geluid van de soundbar klinkt ook veel mooier dan voorheen.

 

Dank aan allen hulpvaardige Sat4All-ers.

 

 

Audio instellingen NPO1 met optische kabel.jpg

KPN Box 12 glasvezel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Je schreef dat je ze beide hetzelfde ingesteld had, maar dat blijkt uit de screenshots niet. De ene zender staat op AC3 terwijl de ander op MPEG staat. Zet je ze beide op MPEG, zal het geluid ook ongeveer even hard zijn. Uiteraard kan je ook downmixen, dat heeft hetzelfde effect, dan wordt alles simpelweg stereo.

  • Bedankt 1

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen verschillende instellingen per zender. Ik heb ook geen idee hoe ik dat kan instellen. Mijn gekozen instelling geldt voor alle zenders.

 

Volgens mij zendt NPO zowel in Dolby Digital (AC3) als MPEG uit. SBS6  (en andere zenders) zenden alleen in MPEG.

Indien aanwezig kiest de Solo2 het Dolby Digital signaal, zo niet dan MPEG. Het lijkt mij dat Dolby Digital de betere geluidskwaliteit is en die wil ik bij voorkeur gebruiken.Daarom heb ik de Dolby Digital / DTS Downmix uit staan.


Ik heb de volumeknop van de Solo2 helemaal open staan omdat anders bij zenders die alleen maar het MPEG geluidspoor hebben het geluid erg zacht is. Nu is het geluidsvolume van

Dolby en MPEG gelijk.

Het geluidsvolume regel ik nu volledig met de afstandsbediening van de soundbar.

Onderstaande bijlagen geven de huidige Audio-instellingen weer bij NPO1 en SBS6.

 

Audio instellingen NPO1 met optische kabel.jpg

Audio instellingen SBS6 met optische kabel.jpg

KPN Box 12 glasvezel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...