Ga naar inhoud


Aansluitingen


pollegazon

Aanbevolen berichten

In mijn nieuwbouw hebben we in elk van de vier slaapkamers én uiteraard keuken + living tv-aansluiting laten leggen. Er is ook satellietaansluiting, vanop het balkon komt die kabel in de garage, van waar hij in theorie naar elk van die kamers kan. Nu heeft die elektrieker in de diverse wachtbuizen slechts één kabel getrokken, die dus zowel voor kabel als satelliet werkt.

 

Toen ik die pipo bij een werfbezoek vorige week (de voorlopige oplevering moet nog komen) vroeg hoe ik dan EN sat EN kabel via hetzelfde toestel kan kijken, zei hij "da's simpel, je loopt even naar de garage en versteekt de stekker". Tja - da's niet echt de bedoeling natuurlijk, ik wou in die buis uiteraard twee kabels...  🤣

 

Hoe kan ik dat eenvoudig laten oplossen zodat ik (zoals in mijn huidige woning) gewoon bij de tv via hmdi kan schakelen, zonder naar de garage te moeten stappen? Een extra kabel trekken is wat lastig, want de bezetting is reeds prima gebeurd en dan moet er weer in de muur gekapt worden. Iemand een idee?

aangepast door pollegazon
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste pollegazon

 

Ja, dat is heel goed mogelijk op te lossen.
Mijn eerste vraag is echter, heeft hij coaxkabel gebrukt die ook geschikt is voor satelliet tv?
Zou je me eens precies aan kunnen geven welke coax hij gebruikt heeft. Geef eventueel op wat er om de paar decimeter op de kabel gedrukt staat.

Je kunt de signalen van kabel en satelliet combineren met een diplexer.
Je moet echter wel bedenken dat als jij vanaf verschillende plaatsen (woonkamer, slaapkamer enz.) satelliet-tv wilt bekijken, je ook meerdere aansluitingen op je schotel moet hebben en ook meerdere diplexers moet hebben.

In de diverse kamers zul je een aansluitdoos moeten hebben met satelliet, kabel tv en radio, zie bijlage.

Wil je bijv. in de woonkamer behalve satelliet-tv kijken ook nog op kunnen nemen van de satelliet, dan zullen er toch 2 kabels door die pijp moeten en heb je een andere aansluitdoos nodig.

 

Hirschmann fs 302 f.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat je tevens voldoende netwerk hebt laten aanleggen. Daar heb je voor de toekomst meer aan dan sat TV.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Sprietje:

Beste pollegazon

 


Mijn eerste vraag is echter, heeft hij coaxkabel gebrukt die ook geschikt is voor satelliet tv?
Zou je me eens precies aan kunnen geven welke coax hij gebruikt heeft. Geef eventueel op wat er om de paar decimeter op de kabel gedrukt staat.

Je kunt de signalen van kabel en satelliet combineren met een diplexer.


Je moet echter wel bedenken dat als jij vanaf verschillende plaatsen (woonkamer, slaapkamer enz.) satelliet-tv wilt bekijken, je ook meerdere aansluitingen op je schotel moet hebben en ook meerdere diplexers moet hebben.

 

In de diverse kamers zul je een aansluitdoos moeten hebben met satelliet, kabel tv en radio, zie bijlage.

Wil je bijv. in de woonkamer behalve satelliet-tv kijken ook nog op kunnen nemen van de satelliet, dan zullen er toch 2 kabels door die pijp moeten en heb je een andere aansluitdoos nodig.

 

Hirschmann fs 302 f.jpg

 

1/ Die kabel is voor allebei geschikt. Tenminste, dat beweert de brave man. Voorlopig hangt er nog geen schotel, dus nog niet kunnen uittesten.

Normaal zijn spring ik er morgen of overmorgen nog even binnen en zal ik zelf even op de kabel kijken om te zien welke merk en DB enz erop staan.

2/ De bedoeling is dat er overal kan gekeken worden, maar eigenlijk nooit tegelijkertijd. Dus ofwel in de slaapkamer ouders, ofwel in de living, ofwel in de bureaukamer.

3/ De schotel hangt er nog niet, dus alle opties zijn mogelijk.

4/ Opnamen zoek ik te doen via één ontvanger, met ingebouwde harde schijf.

5/ In elke kamer is er op dit moment zo'n contactdoos met radio/tv

 

@ psychosammie

 

Die zijn inderdaad overal voordien.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aansluitdoos voor alleen radio en tv, daar heb je niets aan als je ook satelliet wilt kunnen kijken. Er moet een aansluitdoos op zitten zoals ik heb afgebeeld met een schroefaansluiting waar je een F-connector op kunt schroeven.
Gewoon de stekker versteken in de garage dat kan natuurlijk niet. Op een aansluitdoos waar alleen een tv en radio aangesloten kan worden, kun je geen satellietontvanger op aansluiten. Je zult dus meteen al de juiste aansluitdoos moeten (laten) monteren.
Dat je maar op 1 plek tegelijk naar de satelliet wil kijken zonder over te moeten steken, geeft de volgende problemen.

Je moet in de garage waar de kabels allemaal samen komen voor elke ruimte waar je tv wilt ontvangen (6 stuks heb ik begrepen) een diplexer moeten hebben.
Dit betekent dat je het kabelsignaal moet gaan splitsen en dat kan niet zonder versterker.
Je moet voor het kabelsignaal dus een versterker komen met 3 aansluitingen en daar nog een splitter tussen moeten hebben , dan heb je 6 aansluitingen of een versterker met 6 aansluitingen.
Maar dat geldt ook voor het satellietsignaal.
Satellietsignaal kun je niet zo makkelijk splitsen. Het lijkt me daarom verstandiger een octo-lnb te nemen met 8 aansluitingen waarvan je er 6 gebruikt en aansluit op de diplexers.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, met een diplexer voeg je de signalen van satelliet samen met een antenne of kabel-tv.
Met precies zo'n zelfde diplexer splits je de signalen weer maar dan het je voor de kabel de signalen voor tv en radio samen. Dat wil je niet. Je wilt de signalen voor kabel-tv en radio ook gesplitst hebben. Daarom gebruik je zo'n inbouwdoos die ik heb laten zien. Dan worden de signalen van satellie, kabel-tv en radio allemaal weer gescheiden.

 

diplexer-diagram.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...