Ga naar inhoud


motor latitude ,declination angle, inclinometer


MrDish

Aanbevolen berichten


33 minuten geleden, Sprietje zei:

Als de schotel pal naar het zuiden staat, moet deze 30,29 graden achterover staan.

Sprietje bedankt. Die 30,29 graden achterover had ik ook al wel maar dat is bij deze schotel slecht te meten. Ik zou graag  het volgende willen weten: Als ik recht voor de schotel sta en dan loodrecht omhoog ga wat is dan de afstand A en daarna waterpas naar de bovenkant ga wat is dan de afstand B.

Zie bijlage waar ik dat aangegeven heb

schotel 1 001.jpg

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe poging met foto,s

Hoop dat het zo wat duidelijker is

20230918_155020 (Aangepast).jpg

20230918_155119 (Aangepast).jpg

20230918_155141 (Aangepast).jpg

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Sprietje zei:

Maat  "B" is natuurlijk makkelijk uit te rekenen maar bij welke elevatie wil je dat weten?

Bij de elevatie van 30.29 als de schotel pal zuid staat. Als het op zuid goed staat dan staat het toch voor alle sats goed. Zoals gezegd heb ik op alle sats wel een goed signaal maar ben benieuwd of er met een theoretische benadering nog meer uit te halen is. 

Kun je dan lengte A ook aangeven als het makkelijk is, zo niet dan ga ik dat wel met een lang waterpas ontdekken.

Alvast bedankt voor de moeite

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

👍

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje wat ben je op de late avond nog scherp. De bijlage was bedoeld om mijn vraag te verduidelijken en ter geruststelling is 4.8 niet het zuiden. Voor het zuiden hou ik de 7 oost aan en dat is nagenoeg zuid. Verder zit er op de motor nog een nulpunt instelling en mits goed uitgericht staat deze altijd zuid

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Plepkeshenkie zei:

Sprietje wat ben je op de late avond nog scherp. De bijlage was bedoeld om mijn vraag te verduidelijken en ter geruststelling is 4.8 niet het zuiden. Voor het zuiden hou ik de 7 oost aan en dat is nagenoeg zuid. Verder zit er op de motor nog een nulpunt instelling en mits goed uitgericht staat deze altijd zuid

Er is niks geen scherps aan .

als je het begin volgt ,en Plepkeshenkie heeft het overgenomen lees je ,dat hij ook 7 oost als het zuiden heeft .

 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, MrDish zei:

Er is niks geen scherps aan .

als je het begin volgt ,en Plepkeshenkie heeft het overgenomen lees je ,dat hij ook 7 oost als het zuiden heeft .

Maar Plepkeshenkie vraagt de exacte stand van de schotel als die pal naar het zuiden staat, niet als die op 7 graden oost staat.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In die schotel heb ik destijds voor PaulvR twee AV-COM C-band scalar ringen zodanig aangepast dat de C lineair en C circulair lnb zo dicht mogelijk bijelkaar , onder de juiste hoek , naar het brandpunt van de schotel gericht staan .

Hierdoor zal op satellieten die C-band zowel lin. als circ. uitzenden , voor optimaal signaal , twee verschillende posities moeten worden ingesteld .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Gisteren een mal gemaakt volgens de gegevens van Sprietje. Met deze mal gecontroleerd hoe de schotel stond en daar zat een kleine afwijking in van 1 cm  op de onderkant van de schotel. Daarna de schotel volgens de theoretische maten afgesteld. Resultaat was een verslechtering van de ontvangst op hoofdzakelijk de h/v satellieten. De afwijking theorie/praktijk was onderaan de schotel maar 1 cm t.o.v de theoretische maat en toch veel kwaliteitsverlies. Nu is het met een 310cm grote schotel toch al erg lastig om op de C  band alles te willen ontvangen.Zenders die het in de ochtend wel doen en in de middag volledig weg zijn maakt het lastig om exact af te stellen.
Voorlopig heb ik de schotel weer afgesteld  op de naar mijn mening  beste stand en heb  ontvangst van 76,5 oost tot 55.5 west.

  • Like 1

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, Plepkeshenkie zei:

 Gisteren een mal gemaakt volgens de gegevens van Sprietje. Met deze mal gecontroleerd hoe de schotel stond en daar zat een kleine afwijking in van 1 cm  op de onderkant van de schotel. Daarna de schotel volgens de theoretische maten afgesteld. Resultaat was een verslechtering van de ontvangst op hoofdzakelijk de h/v satellieten. De afwijking theorie/praktijk was onderaan de schotel maar 1 cm t.o.v de theoretische maat en toch veel kwaliteitsverlies. Nu is het met een 310cm grote schotel toch al erg lastig om op de C  band alles te willen ontvangen.Zenders die het in de ochtend wel doen en in de middag volledig weg zijn maakt het lastig om exact af te stellen.
Voorlopig heb ik de schotel weer afgesteld  op de naar mijn mening  beste stand en heb  ontvangst van 76,5 oost tot 55.5 west.

Tja ,in de ochtend is het kouder dan in de middag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...