Ga naar inhoud


Reuring in internet radio land


Aanbevolen berichten

Vele merken internet radios of tuners maken gebruik van door Frontier Silicon (FS) ontwikkelde chipsets/elektronica/software. Deze zoekt contact met een favorietenlijst, samengesteld via een Web interface en gebaseerd op de radiozenders (en podcasts) bij vTuner. Een systeem dat prima werkt(e).
Tot 7 mei j.l. Toen trok vTuner de stekker eruit bij alle op FS gebaseerde ontvangers.
FS heeft vooralsnog een oplossing bedacht. De favorietenlijst is verdwenen, maar een zenderlijst is beschikbaar, waarin je kunt zoeken. Het is niet duidelijk hoe uitgebreid deze lijst is t.o.v. de oude vTuner lijst. Als je een tuner hebt met presets, kun je de gezochte zenders daarmee vastleggen. Bij een beperkt aantal presets dus een beperkt aantal zenders. Dit lijkt te werken bij mijn indertijd voor weinig geld aangeschafte X4-Tech tuner.
Dit werkt niet bij ontvangers zonder preset mogelijkheden. Mijn indertijd voor veel geld aangeschafte NAD C446 tuner lijkt daarmee rijp voor de schroothoop.
Er zijn dus niet alleen problemen met bestaande ontvangers, maar FS is ook in nood bij ontvangers die nog verkocht moeten worden en die nu niet meer aan de beloofde specs voldoen.
Wij wachten af hoe deze markt zich verder ontwikkelt.
Refs: https://support.wifiradiofrontier.com/portal/home en http://iradioforum.net/forum/index.php?PHPSESSID=jf53us7t33reqsh0rq9cs1jij2&board=51.0

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik heb het niet allemaal gelezen, maar is er dan een geen vervanging voor vTuner mogelijk inzake die favorietenlijst?

op de pC is het allemaal te beluisteren / ik ga het ook nog eens bekijken op de Denon

 

het probleem is al beschreven hier

 

aangepast door Tonskidutch

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier moet ik de HAMA_DIR3110_INTERNETRADIO ook opnieuw instellen, er komt netjes een melding in de display en gesproken.

Gelukkig heef mijn Sonos systeem er geen last van die werkt "gewoon" met TuneIn.

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei boudeman:

Vele merken....

Eerst even een correctie: voor zover ik heb begrepen, heeft FS de stekker uit V-Tuner getrokken, en niet andersom.

 

Ik heb inderdaad in dit forum van het gebeuren op 7 mei ook al melding gemaakt in Nieuwsberichten:

 

De nieuwe internetradio-provider is:   http://www.airablenow.com/airable/radio/

 

Deze lijkt echter een internetradio-aanbod te hebben die gericht is op de zakelijke markt. Airable maakt op hun site echter wel gewag van een mogelijk aanbod van de functionaliteiten die we nu opeens kwijtgeraakt zijn bij het verdwijnen van V-tuner: zelf favorietenlijsten aanmaken op een website, en zelf extra streams toe kunnen voegen die FS opeens niet meer biedt.

 

Airable heeft dus (nog) geen website(gedeelte) waarbinnen de consument o.a. Favorietenlijsten kan aanleggen.

Ik heb me in mijn eerdere post ook al afgevraagd of een fabrikant van internetradio's zo maar een functionaliteit van de apparatuur kan laten vervallen die duidelijk integraal onderdeel is van het -gekochte en betaalde - product. Het lijkt me dat dat niet kan volgens EU wetgeving. Alleen moet daar wel iemand bij de EU een klacht over indienen. Dat zou bijv. de Consumentenbond kunnen doen. Het gaat hier wel om een principekwestie waarbij softwarematig een product essentiële verslechteringen ondergaat.

 

Ik heb op het internet al even zitten zoeken naar internetontvangers waarbij de consument totaal vrij kan bepalen welk platform hij wil gebruiken. Heb die nog niet gevonden, maar ik weet dat ze bestaan.  

 

En inderdaad: de producten die nu nog in de winkel liggen met een handleiding waarin de functionaliteiten van V-tuner staan beschreven, zijn in feite nu "ondeugdelijk"! Ze bevatten immers verborgen gebreken,.

 

 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden zei catw:

Hier moet ik de HAMA_DIR3110_INTERNETRADIO ook opnieuw instellen, er komt netjes een melding in de display en gesproken.

Gelukkig heef mijn Sonos systeem er geen last van die werkt "gewoon" met TuneIn.

Het gaat om een hoog opgelopen conflict tussen FS en V-Tuner, waarbij de laatste door FS is gedumpt. Een aantal gerenommeerde merken had dat trouwens al een tijdje geleden al gedaan, zoals Yamaha en Bose:

 

https://nl.yamaha.com/nl/news_events/2019/0305_av_update_on_internet_radio_station_access.html

 

https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/bose/klachten/bose-stopt-internetradio-ondersteuning-zonder-zijn-klanten-te-informeren/details?complaintId=d0e984d6-1bdb-4138-8bb5-0a2235b780e4

 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, geen probleem voor Yamaha. Nieuwe firmware erin en gaan. Alleen nieuwe voorkeurslijst instellen met de MusicaCast app.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het moddergooien is begonnen en helaas zit de consument ertussen die een mooie internetontvanger heeft gekocht en gewoon wil dat die functioneert.

De waarheid over het huidige gebeuren zal wel weer ergens in het midden liggen.

 

Ik constateer wel dat Airable momenteel netjes mails beantwoordt en kennelijk druk bezig is hun database snel op orde te krijgen, mede dankzij de vele verzoeken van teleurgestelde internetradio bezitters om hun zenders op te nemen. Hopelijk daalt het stof de komende maand wat en komen in de toekomst verdwenen functionaliteiten weer terug.

 

Airable ruikt nu natuurlijk wel grote kansen VTuner uit de markt te prijzen.

 

Ook al heeft VTuner misschien een punt over de de kosten van hun dienst, ik weet niet of dat rechtvaardigt om de knop even een dag om te draaien om iets af te dwingen zodat wij consumenten een dag waardeloze apparatuur hebben staan. En nu lijkt VTuner zich in eigen voet te hebben geschoten, want nu worden hun klanten kopschuw. 

 

Ik heb ook een internettuner van Telestar (Imperial). Die bieden MediaYou.  Ik weet niet of dat hun eigen platform is Ze hebben wel een zoekfunctie.

Met hen heb ik zeer goede ervaringen via Contact. En dat geeft wel vertrouwen.   

 

Het mooiste zou zijn dat er meer ontvangers op de markt komen waarbij je zelf kunt kiezen voor een platform plus eigenhandig streams toevoegen.

In wezen zou een browser als Google zoiets kunnen bieden, want de stations zijn allemaal vrij te ontvangen op het internet.

 

Ik vrees alleen dat, indien internetontvangers op grote schaal vrije platformkeuze zouden gaan bieden, de platforms betaalabonnementen zouden gaan aanbieden, want ergens moeten kosten (updaten) worden gemaakt en terugverdiend. Maar je zult dan misschien weer zien dat de platforms het grote geld gaan ruiken, en dan wordt vrije platformkeuze snel weer een melkkoe met een hoop teleurstelling.

 

Voorlopig blijven we dus afhankelijk van de stuiptrekkingen van andere partijen, zowel platforms als fabrikanten zoals Technisat, Yamaha en Sangean. We mogen misschien wat hoop putten uit de gedachte dat fabrikanten er alle belang bij hebben dat hun assortiment internetontvangers betrouwbaar en toekomstbestendig is.    

 

  .      

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Eduard07:

Ik vrees alleen dat, indien internetontvangers op grote schaal vrije platformkeuze zouden gaan bieden, de platforms betaalabonnementen zouden gaan aanbieden, want ergens moeten kosten (updaten) worden gemaakt en terugverdiend. Maar je zult dan misschien weer zien dat de platforms het grote geld gaan ruiken, en dan wordt vrije platformkeuze snel weer een melkkoe met een hoop teleurstelling.

 

Ik heb hier een Onkyo reciever en voor de internet radio's kan ik kiezen of ik via V-tuner werk of een paar anderen.

 

En inderdaad... de meeste van die anderen zijn betalend of niet beschikbaar in België.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 1 maand later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...