Ga naar inhoud


Nieuwe TV op schotel aansluiten op veilige manier


joep meloen

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb 2 vragen:

 

1.  Heb nieuwe TV waar ik rechtstreeks een schotel op wil aansluiten.

Nu wil ik de TV beveiligen voor blikseminslag.

Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

 

2. Waarschijnlijk moet ik de schotel 15 mtr. Ver plaatsen van de tv..

Kan ik ook een externe stroombron aansluiten om de tv te ontlasten/beveiligen?

 

Groetjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Het gebeurt vaak genoeg dat de inslag via de grondkabels en je internet of lichtnet aansluiting je ontvanger sloopt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met iets van een half miljard volt en 200.000 ampère, als je pech hebt, heb je een aardige inductie en zit je met je kabels op 20 meter van de inslagplek goed fout is mijn ervaring.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

uit ervaring inslag gehad in de buurt tijd tussen flits en boem minder als een halve seconde. 

gloeilampen kapot

voeding tv aangeslagen paar weken latet kapot. 

telefoon toestel kapot. 

schotel satonvanger zonder schade overstaan. 

een directe inslag in schotel overleeft niets de lnb is geïsoleerd opgesteld dat speeld in je voordeel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt wat de bliksem betreft de schotel trouwens beter tegen het huis plakken dan een eind weg zetten. Hoe meer kabellengte hoe meer kans op een inslag dichtbij de kabel.

 

De inslag hier op 30 meter van de plek waar ik was was een heel aparte, los van de schade in een straal van een kilometer. Nooit eerder of later zoiets meegemaakt.

Normaal hoor je bij een inslag dichtbij eerst geknetter, dan klabambam en in volume afnemend gerommel daarna. Dit was alleen maar 1 gigantische knal.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelfs een bolbliksem van zeer nabij mee gemaakt.
Al heel veel jaren geleden waren we op vakantie in Joegoslavië, het huidige Croatië. We zaten in een restaurant buiten te eten. De lucht werd zwart en hals over kop moest iedereen een plaats zoeken onder een afdak. We kregen door de bediening een plaats op een veranda op de eerste verdieping aangewezen. We zaten er amper of de regen en hagel viel met bakken uit de lucht. Kort daarna een gigantische knal. De bliksem was op slechts 30 meter van ons op de grond ingeslagen. Vele seconden lang sprong een vuurbal van 40cm diameter in het rond. Het gebeurde op dezelfde manier alsof je een druppel water op een roodgloeiende ijzeren plaat laat vallen. Die springt ook telkens omhoog en alle kanten op. Juist omdat we op een hoogte zaten van zo'n 5 meter, hadden we er een ongelofelijk goed uitzicht op. Zoiets vergeet je je hele leven niet meer.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...