Ga naar inhoud


Doorhangen Visiosat lnb arm


johnno

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn Visiosat schotel al ruim 15 jaar naar tevredenheid in gebruik en heb eigenlijk geen problemen in ontvangst van de vier satellieten waarop die is gericht. Toch zie ik op mijn Mutant ontvanger dat ik qua db niveau wel wat achterblijf in verhouding tot de meldingen die ik hier vaak tegenkom. Ik heb het vermoeden dat dit komt doordat de lnb arm wat doorhangt omdat er natuurlijk nogal wat aan hangt. Mijn eerste vraag is daarom: 'Is dit aannemelijk'?

 

Ik heb het idee opgevat dit op te vangen door middel van het bevestigen van een dunne snaar midden tussen de lnb's, die ik vervolgens dmv een schroefje met de bovenkant van de schotel verbind. Dit zou dan het gewicht van de arm kunnen helpen opvangen. Maar kan iemand mij vertellen of deze oplossing nadelige gevolgen kan hebben?

Dish.png

aangepast door johnno
spelfout
Link naar reactie
Delen op andere sites


Nou de arm zal niet doorbuigen. Het kan hooguit zijn dat de arm niet goed vast zit aan de polyester schotel. Kijk even of je de bouten strakker aan kunt draaien. In een heel uitzonderlijk geval kan de polyester schotel gescheurd zijn, zie bijlages.

Heb je misschien minder signaal als de schotel nat is zoals op de foto.

 

Visiost G4 gescheurd binnen 3 jaar-2.jpg

Visiost G4 gescheurd binnen 3 jaar.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei johnno:

Ik heb het vermoeden dat dit komt doordat de lnb arm wat doorhangt omdat er natuurlijk nogal wat aan hangt. Mijn eerste vraag is daarom: 'Is dit aannemelijk'?

 

Als we de offsethoek weten uit de specs van de schotel, kunnen we natuurlijk berekenen of de huidige top-string en de bottomstring van je schotel overeenkomen met die offsethoek.

Als ze overeenkomen, hangt-ie niet door.

 

Weet iemand de offsethoek, zoals die wordt opgegeven door Cahors/Visiosat?

 

Voor het berekenen heb ik dan de drie lengtes nodig van de zijden van de driehoek: bovenkant schotel -- onderkant schotel -- brandpunt schotel.

(Van de schotel natuurlijk de rand van het effectieve oppervlak; niet de rand van de schotel. Het brandpunt als de plek van de LNB-feedhorn die ongeveer midden boven de schotelarm zit, zo'n 1,5 cm achter het voorkapje van de LNB.)

 

Als je nu geen problemen hebt met ontvangst, zou ik ervan uitgaan dat het wel ongeveer in orde is, ook als vind je de waarden wat aan de lage kant.

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam het draadje waar jouw foto's uit afkomstig zijn, Sprietje, een beetje laat op het spoor. Maar meerdere posters lijken daar net als ik toch van mening te zijn dat de arm van deze schotel wel degelijk aan doorhangen onderhevig is. Het is ook niet zo gek want deze schotel was ooit bedoeld voor twee simpele lnb's, en we hangen daar nu vaak heel wat meer aan.

 

https://www.sat4all.com/forums/topic/332887-grote-fabricage-en-constructie-fout-van-de-visiosat-bisat/page/3/

 

De kern van het probleen is in mijn ogen dat het raakvlak tussen schotel en arm terplaatse van de verbinding heel erg kort is. Daardoor ontstaat het scharnierpunt dat het doorhangen dus in hand werkt. Een langer raakvlak met twee bouten zou het probleem voor een groot deel hebben opgelost.

 

De zijsteunen zoals die zijn geopperd zijn een prima oplossing. Ik dacht echter een simpeler manier gevonden te hebben, die uit te voeren is zonder de schotel van de gevel te halen. Dit niet alleen met het doel de ontvangst te verbeteren, maar daarnaast ook de levensduur mogelijk iets te verlengen. Want ik neem aan dat het kunststof er na 15 jaar niet beter op geworden is.

 

Overigens las ik in bovengenoemd draadje een hoop negatieve dingen over de Visiosat Bi-sat. Hier hangt deze echter al ruim 15 jaar aan de gevel, zonder dat ik er ooit iets aan heb hoeven doen, behalve dan dat ik Astra 3 heb toegevoegd. Achteraf gezien had ik dat wel achterwege kunnen laten, want nu daar geen enkele ongecodeerde Nederladse zender meer te vinden, heb ik daar eigenlijk niets meer te zoeken.

 

aangepast door johnno
aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

De constructie hoe de arm aan de schotel is bevestigd, is al jaren geleden aangepast zodat deze sterker bevestigd is.


Als je de arm met een staaldraadje boven aan de schotel vast wil maken, is dat ook heel goed mogelijk. Ik heb dat zelf ook gedaan bij een Triax. Ik heb daar rvs-staaldraad van 2mm voor gebruikt. Voor een lengte van slechts 1 meter koop je dat het beste bij een botenzaak. Via internet gaat dit per 100 meter.
Boor een gaatje van 2mm in de arm en boven in de rand van de schotel. Als klem heb ik gewoon het binnenwerk van een klein kroonsteentje gebruikt. Eentje zit onder de lnb-arm en een zit achter de rand van de schotel. Omdat deze van messing zijn roesten ze ook niet en je gebruikt 2 schroeven per kroonsteentje. Dat gaat echt niet meer verschuiven.

 

staalkabel 2mm 100meter roestvrij.png

kroonsteentje.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo heb ik het doorhangen sinds 2006 al voorkomen.

IMG_0115.jpg

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sprietje:

De constructie hoe de arm aan de schotel is bevestigd, is al jaren geleden aangepast zodat deze sterker bevestigd is.


Als je de arm met een staaldraadje boven aan de schotel vast wil maken, is dat ook heel goed mogelijk. Ik heb dat zelf ook gedaan bij een Triax. Ik heb daar rvs-staaldraad van 2mm voor gebruikt. Voor een lengte van slechts 1 meter koop je dat het beste bij een botenzaak. Via internet gaat dit per 100 meter.
Boor een gaatje van 2mm in de arm en boven in de rand van de schotel. Als klem heb ik gewoon het binnenwerk van een klein kroonsteentje gebruikt. Eentje zit onder de lnb-arm en een zit achter de rand van de schotel. Omdat deze van messing zijn roesten ze ook niet en je gebruikt 2 schroeven per kroonsteentje. Dat gaat echt niet meer verschuiven.

Ja, kunststof of koperdraad gaat waarschijnlijk rekken op den duur. Het soort kabel wat je noemt heb ik nog genoeg liggen, maar dat is 2.5mm, en dat is waarschijnlijk weer net iets teveel van het goede. Maar ik heb ook nog een versnellingskabel van een fiets die mij uiterst geschikt lijkt. Dan kan ik de nippel aan een kant laten zitten.

 

Kroonsteentjes zijn verschriikkelijk handige dingen. Ik heb er ooit zelfs een gebruikt om de versnellingskabel van mijn fiets vast te klemmen.

1 uur geleden zei Sprietje:

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Donkeyman:

Zo heb ik het doorhangen sinds 2006 al voorkomen.

IMG_0115.jpg

Ja, dat is een prima oplossing, Donkeyman! Maar mijn schotel hangt aan de gevel, en dan heb ik wel verschrikkelijk veel bakstenen nodig. lol

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je de arm dan nu fixeren in de huidige stand?

Of ga je ervan uit dat hij nu al doorhangt, en 'm dus wat omhoog trekken (en hoeveel dan)?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei a33:

Wil je de arm dan nu fixeren in de huidige stand?

Of ga je ervan uit dat hij nu al doorhangt, en 'm dus wat omhoog trekken (en hoeveel dan)?

 

Groet,

A33

Ik ga er eigenlijk van uit dat hij nu al door hangt.

Maar ik ga gewoon een beetje experimenteren.

Ik zie op de signaalmeter vanzelf wat ie doet als ik hem iets optrek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veren is beter te maken van buizen en niet buigen, maar horizontaal (geel) Ik zou maken van de INOX Bar 6-8mm (zoals op bijgevoegde foto).En bar is gemakkelijk te buigen.

En voor het buigen van bars en buizen ik heb gemaakt zeer primitief apparaat, maar het werkt goed.

IMG_20190625_214752(1) (Large).jpg

IMG_20190625_221524 (Large).jpg

aangepast door RimaNTSS
Link naar reactie
Delen op andere sites

De zwakke schakel in dit ontwerp is volgens mij de verbinding van de bar met de arm. De bar heeft daar twee bevestigingspunten nodig, anders draait ie alle kanten op. Door de ronding van de arm is dit moeilijk te verwezenlijken.

 

Hoe dan ook, ik denk niet dat dit  klusje makkelijk uitvoerbaar is terwijl de schotel aan de gevel hangt. Ik blijf voor dit moment daarom dus nog maar even vasthouden aan het alternatief van een staaldraadje dwars door het midden. Zolang dat draadje de ontvangst niet belemmerd lijkt het mij een prima oplossing.

aangepast door johnno
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...