Ga naar inhoud


triax 88cm met 4 LNB's


tommiedepommie

Aanbevolen berichten

Goedendag allemaal,

 

ik heb mijn bestaande Triax schotel van 88cm met 4 quad lnb's compleet vervangen door een Triax schotel van 110cm.

Deze heb ik m.b.v. dit forum afgeregeld en werkt uitstekend.

Nu heb ik de volgende vraag, ik zou graag de 88cm schotel ook weer willen gaan gebruiken en zou graag willen weten wat wijsheid is. 

De schotel installeren met de 4 lnb's maar dan uitgericht op andere satellieten als 13,19.2,23.5 en 28 of

een motor kopen en een draaibare installatie van maken?

Als ontvanger gebruik ik een Vu+ uno 4K met openatv erop.

 

Alvast dank,

 

groetjes tom

aangepast door tommiedepommie

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites


draaibaar heb je meer mogelijkheden.Ik heb hier nu een 88 triax als vaste (19.2 23.5 28.5 ) die binnen 2 weken vervangen wordt door gibertini 110 met nieuwe quad lnbs en een triax 88 rotor.Kan nagenoeg alles ontvangen en met 3 tuners in de box een luxe om op te nemen.De vrijgekomen triax gaat op 13E zijn werk vervullen

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo bellejt,

 

ik overweeg inderdaad om toch maar voor draaibaar te gaan. Ik zag dat een SG-2100A hier, ongeveer 50 euro kost. Zou ik daar voldoende aanhebben of beveel je iets anders aan?

 

alvast dank.

 

groet tom

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor draaibaar gaan, ik heb er zelf jarenlang ook 1 draaibaar gehad voor de hobby en een vaste voor de diverse toestellen van het gezin.

Als je de gangbare satellieten op de vaste schotel ontvangt kan je via de draaibare op zoek naar andere satellieten die wat te bieden hebben.

Dat zullen dan satellieten die verder van elkaar afzitten en met 4 LNB-'s op een rijtje niet te ontvangen zijn, bijv 30W en 42E om maar aan te geven waar de satellieten zouden kunnen staan.

Met mijn eerder draaibare schotel kon ik van 30W tot rond de 54E zenders ontvangen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

die SG -2100A is prima.Aan te sturen met usals en op de schotel een goeie single lnb.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedendag,

 

ik ben me aan het verdiepen over hoe de rotor geïnstalleerd moet worden en lees overal dat het belangrijkste is, dat de paal waarop het gemonteerd wordt, goed waterpas moet staan.

Onlangs heb ik een schotel geïnstalleerd met 4 LNB's met behulp van Sprietje die de berekeningen gemaakt had en ondanks dat ik van mening was dat de paal rechtop stond, moest ik toch enkele graden afwijken van Sprietje's berekening.

Nadien deze schotel op een andere paal gemonteerd en ook hier had ik enkele graden afwijking.

 

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? 

 

met vriendelijke groet,

 

tom

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi sprietje,

 

De foto recht van voren gaat niet lukken omdat de schotel momenteel op een muur op ongeveer 4 meter hoog staat. 

ik heb mijn best gedaan om het zo goed mogelijk in beeld te brengen.(met hoogtevrees)

 

groet tom

IMG_20190804_094642.jpg

IMG_20190804_094607.jpg

IMG_20190804_094554.jpg

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei tommiedepommie:

ik ben me aan het verdiepen over hoe de rotor geïnstalleerd moet worden en lees overal dat het belangrijkste is, dat de paal waarop het gemonteerd wordt, goed waterpas moet staan.

 

Overigens geldt de noodzaak van waterpas staan alleen heel precies voor de oost/west neiging van de paal, niet voor de noord/zuid neiging van de paal.

Een scheefstand noord/zuid kan je gemakkelijk opvangen met een andere motor-elevatie naar het zuiden.

Waterpas alle kanten op is dus weliswaar makkelijk (de schaalindicatie van de motor klopt dan), maar niet echt nodig. De zogenaamde noodzaak voor waterpas in alle richtingen beschouw ik inmiddels als hardnekkige mythe.

 

Een andere tip: gebruik de modified motor angles. (Tabelletjes zijn wel te vinden hier op het internet.)

Dan komt de motor-as iets verder terug naar de evenaar te staan, en volg je de clarke-belt beter dan met een as evenwijdig aan de aard(pool)as. Zodoende is dan na de eerste setup veel minder fine-tuning meer nodig.

Dat de motorelevatie precies op 90 graden minus latitude zou moeten, is dus ook een oude wijsheid, die niet helemaal klopt.

 

Maar... dit loopt vooruit op je vraag over hoe het zit met je huidige paal. Dat eerst!

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei tommiedepommie:

Goedendag,

 

Onlangs heb ik een schotel geïnstalleerd met 4 LNB's met behulp van Sprietje die de berekeningen gemaakt had en ondanks dat ik van mening was dat de paal rechtop stond, moest ik toch enkele graden afwijken van Sprietje's berekening.

Nadien deze schotel op een andere paal gemonteerd en ook hier had ik enkele graden afwijking.

 

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? 

 

met vriendelijke groet,

 

tom

 

Beste tommiedepommie

 

De lnb's staan veel te ver uit elkaar. Dat kan ik zo nooit berekend hebben. De afstand van bijv. de Hotbird en Astra 19,2 heb jij op ongeveer 102mm staan. Hier in Zuid-Spanje waar de afstand nog wat groter moet zijn, staan ze bij mij amper 92mm van elkaar. Ook de Astra-lnb's staan te ver van elkaar.

Zou jij eens aan kunnen geven waar mijn berekening staat op dit forum.

Zou je ook je locatie door willen geven zodat ik de juiste berekening kan maken. Doe dat eventueel via een persoonlijk bericht.

 

Sprietje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemiddag,

 

in de thread van "Triax 78 met Multiblock 4 lnb's plaatsen....duidelijke uitleg met foto's" heb je voor mij de berekeningen gemaakt.

Aan de hand van die berekeningen heb ik de eerste installatie gedaan en door proefondervindelijk vaststellen ben ik op deze instellingen uitgekomen goede resultaten op alle vier de LNB's.

 

de exacte locatie heb ik via een PM gestuurd. 

 

alvast dank,

tom

 

edit: ik breek alles komende week af omdat ik alle kabels ga voorzien van compressie connectoren en daarna alles opnieuw ga installeren.

aangepast door tommiedepommie

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de zaak voor je Triax 110 uitgerekend voor je locatie:

De afstanden tussen de lnb's moet als volgt zijn:
- tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 93,5mm
- tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 64,5mm
- tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 72,5mm
gerekend hart op hart aan de voorzijde van de lnb's gemeten van kuiltje tot kuiltje

de rail moet 15,6 graden schuin staan
de elevatie zou op 35,7 graden moeten staan
de skew van de lnb's moet als volgt worden ingesteld:
- HB op -5°
- A1 op -7°
- A3 op -11°
- A2 op -15°
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je tegen de achterzijde van de lnb's kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.
Zover ik kan zien kloppen de afstanden niet, de schuinstand van de rail niet en de skew van een paar lnb's niet.

 

hoek van 15,5 graden.png

hoek van 5 graden.png

hoek van 7 graden.PNG

hoek van 11 graden.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat lijkt toch erg op dit:

 

Ben benieuwd wat er was misgegaan?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...