Ga naar inhoud


Uplink en downlink footprints


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

56 minuten geleden zei Tonskidutch:

maar hoe zit het nu met de decaying orbits en orbital inclination van uitgerangeerde (not so ) geostationary satellites?

Ja, waar te beginnen in dit verhaal?

Een satelliet raakt een keer zonder brandstof. Een operator kan er voor kiezen de satelliet zo lang mogelijk op de geplande orbital positie te houden en de satelliet daarna naar de graveyard orbit te sturen. Waar die begint (in minuten) weet ik niet maar kijkende op N2YO.com lijkt dat al vanaf 1438 minuten. Maar ook onder de geostationaire baan (1436 minuten) hangen afgedankte satellieten.

2e keuze is om de satelliet in inclined orbit te laten functioneren. Of er dan nog TV/radio op uitgezonden wordt is ook weer een keuze van de provider. Mijns inziens worden ze dan veelal gebruikt voor data maar volgens mij ook om een licentie een bepaalde frequentieband in stand te houden of te claimen (Wellicht weet @Drs. IJzerbout hier meer over).

 

Interessant om te weten is dat men gaat experimenteren om een inclined satelliet weer in een stabiele baan te brengen (Intelsat 901 op 29,5 west). Op zich is dat mooi als de satelliet technisch nog in goede conditie is (dus nog genoeg TWTA's) om uitzendingen te kunnen doen.

 

 

 

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites


3 uur geleden zei Drs. IJzerbout:

Dan liep Sprietje te beweren dat als een satelliet zich in inclined orbit bevindt,

dank je Mojo,

maar ik bedoel of we de juiste terminologie hier gebruiken in de discussie!

Want als ik de orbital inclination opzoek is dat iets anders dan de betekenis die er in eerdere discussies gebruikt werd.

 

Dat lijkt niet op een geostationaire baan namelijk of een buitenbaan...

 

 

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inclined orbit is volgens mij de gebruikte termologie voor een satelliet die wel op de positie blijft maar waar alleen nog de noord-zuid correcties worden uitgevoerd. De satelliet maakt dan een 8-tje zoals de Astra 1G

 

image.png.a1e19b24a583b0aa99443b0d324179e8.png

 

Of zoals de Astra 1H die decommissioned is (graveyard orbit).

 

image.png.d294fa4d2976149c98dec745b6986355.png

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei luisteraar:

Dit zijn verhalen uit de oertijd

Tegenwoordig hebben ze uplink wagens en containers met studio en uplink mogelijkheid

Maar dat wordt ook minder nu snelle internet hoe meer beschikbaar wordt.

 

 

Een uplinktruck en OB-van daarheen sturen zou normaal gesproken stukken makkelijker zijn geweest. Maar de wegen zijn daar zo grottenslecht dat dit niet mogelijk was. We hebben na het evenement alle apparatuur geschonken aan de Nationale TV zender van de Congolese Republiek. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...