Ga naar inhoud


Uplink en downlink footprints


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Uit een posting van Crazy sat, waar oude Astra 1 satellieten gebruikt worden voor feeds.

 

Citaat:
De vermelding 'inclined' kan een hoop vergeefse moeite besparen.


Klopt, maar iedereen weet toch dat de astra1c en astra1d, inclined zijn. Echter tussen 11h00 en 14h00 is de inclinatie miniem en volgen deze satellieten dan ongeveer de Clark Belt.

Heb gewoon wat info gegeven

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


3 minuten geleden zei luisteraar:

Een vraag aan @Drs. IJzerbout gebruikt de sat de zelfde schotel voor uplink en downlink ?

 

Is technisch heel goed mogelijk. Als de uplink en downlink footprint hetzelfde is wordt dit over het algemeen gedaan. Hoeft echter niet per sé zo te zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Drs. IJzerbout:

 

Is technisch heel goed mogelijk. Als de uplink en downlink footprint hetzelfde is wordt dit over het algemeen gedaan. Hoeft echter niet per sé zo te zijn.

Ok we zijn er dus uit geuplinkt kan naar een andere sat schotel met een grotere openings hoek.

Je kan dus probleemloos uplinken buiten het verzorgings gebied.

Er zijn meerdere bakens dus ook een op uplink schotel schotel op de sat met een grotere openings hoek.

Je kan dan dus probleemloos de uplink aard station uitrichten op een baken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een voorbeeld: de Eutelsat 3B 3oost met een steerable up en downlink voorziening

 

https://www.eutelsat.com/en/satellites/eutelsat-3-east.html

 

Ook deze satelliet is speciaal ontworpen voor een breed toepassingsgebied. Met inderdaad steerable beams.

 

2 minuten geleden zei luisteraar:

Je kan dus probleemloos uplinken buiten het verzorgings gebied.

 

Alleen dan als de uplinkfootprint dit toestaat.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant voorbeeld is ook de Asiasat 8 satelliet. Ontwikkeld voor de downlink op  Azie, China en Midden oosten die nu ingezet wordt als Amos7 op 4west. Kijk maar naar de downlink footprints.

Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/AsiaSat_8

Lyngsat: http://www.lyngsat-maps.com/Amos-7.html

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is geen traditionele DVB satelliet. (Eutelsat 3)

Ku and C-band capacity is optimised for broadcast and data markets, while high throughput Ka-band beams are ideal for innovative applications in bandwidth-demanding markets.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei luisteraar:

Je kan dan dus probleemloos de uplink aard station uitrichten op een baken.

 

Nee..alleen als je het baken kan ontvangen.

Veel satellieten hebben maar één baken of een baken per downlink footprint.

Bakens worden gebruikt om een satelliet snel te vinden en zenden alleen een code uit waarmee je een satelliet snel kan vinden en verifieren of je de juiste hebt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ook voor de NIT?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Drs. IJzerbout:

Nee..alleen als je het baken kan ontvangen.

Daarom zal Eutelsat 7A 4 bakens hebben zodat er vanuit 4 verschillende uplink gebieden gebruik van kan worden gemaakt.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij gebruik van dezelfde schotel (aan de satelliet of het Earth Station) voor send and receive treden, geen problemen op omdat de up en downlink frequenties vrij ver uit elkaar liggen. Verder wordt er altijd een filter gebruikt om te voorkomen dat het send signal toch terug in de transponder mocht slaan en storing veroorzaakt.

 

Hieronder een schotel die ik  opgebouwd heb vóór mijn tijd in de Emiraten. En wel in de Congolesische Republiek, Pointe Noire. Hij werd gebruikt voor een tijdelijke overdracht voor een voetbal kampioenschap. je kunt duidelijk de ontvang LNC en de Amplifier zien zitten gekoppeld aan een T-Orthomode koppeling. Hierin zit ook het transmit-filter voor de ontvangst LNC.

Deze schotel moest ik uitrichten op Intelsat 68,5° oost. Zonder tracking. Baken ontvangst had ik niet. Ik heb de juiste satelliet gevonden door te kijken welke "normale" programma´s ik kon identificeren zodat ik 100% zeker wist dat ik de juiste satelliet te pakken had. Het inregelen van de uplink deed ik telefonisch met Intelsat in Johannesburg met mijn mobile telefoon. Als je niets anders hebt, moet je je weten te behelpen in die landen. Het vermogen van de amplifier was 200 Watt. In de praktijk bleek dit net voldoende te zijn. Zelfs bij dagelijkse zware tropische regenbuien hadden we geen uitval.

 

IMG_0035.thumb.JPG.bb831e9819efa06e434b60eed3c710f7.JPG

IMG_0038.JPG

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Drs. IJzerbout:

Bij gebruik van dezelfde schotel (aan de satelliet of het Earth Station) voor send and receive treden, geen problemen op omdat de up en downlink frequenties vrij ver uit elkaar liggen. Verder wordt er altijd een filter gebruikt om te voorkomen dat het send signal toch terug in de transponder mocht slaan en storing veroorzaakt.

 

Hieronder een schotel die ik  opgebouwd heb vóór mijn tijd in de Emiraten. En wel in de Congolesische Republiek, Pointe Noire. Hij werd gebruikt voor een tijdelijke overdracht voor een voetbal kampioenschap. je kunt duidelijk de ontvang LNC en de Amplifier zien zitten gekoppeld aan een T-Orthimode koppeling. Hierin zit ook het transmit-filter voor de ontvangst LNC.

Deze schotel moest ik uitrichten op Intelsat 68,5° oost. Zonder tracking. Baken ontvangst had ik niet. Ik heb de juiste satelliet gevonden door te kijken welke "normale" programma´s ik kon identificeren zodat ik 100% zeker wist dat ik de juiste satelliet te pakken had. Het inregelen van de uplink deed ik telefonisch met Intelsat in Johannesburg met mijn mobile telefoon. Als je niets anders hebt, moet je je weten te behelpen in die landen. Het vermogen van de amplifier was 200 Watt. In de praktijk bleek dit net voldoende te zijn. Zelfs bij dagelijkse zware tropische regenbuien hadden we geen uitval.

 

IMG_0035.thumb.JPG.bb831e9819efa06e434b60eed3c710f7.JPG

IMG_0038.JPG

 

Jij hebt echt een leuke baan.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles enigszins primitief in elkaar gesleutelt maar na het inregelen voldeed het uitstekend. De uplink ging naar een SCPC transponder. "Coderen" deden we door iedere dag een andere S/R en FEC te gebruiken.

 

Als je goed kijkt op de foto heb ik het gebied voor de schotel met videotape afgebakend, getrokken uit een VHS videoband. Zodat er geen mensen voor langs lopen.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...