Ga naar inhoud


F/D Prime focus schotel van 2 m


Plepkeshenkie

Aanbevolen berichten

Ik heb een PF schotel staan van 2m.

Nu is het zodat deze schotel een F/D heeft van 0,5. Diepte is 25 cm

Schotel wordt gebruikt voor C band ontvangst. Nu is het zo dat ik op de lineaire sats van 78,5 oost tot 66 oost nog een redelijke ontvangst heb maar bijv op 38 oost niks ontvang.

De circulaire sats gaan vanaf 72 oost tot 27,5 west wel (redelijk) goed. Verder naar west geen vrij zicht.

Wat ik me nu afvraag is deze schotel wel geschikt voor optimale ontvangst ten opzichte van de F/D verhouding. Zoja wat zou ik dan moeten aanpassen om ook op 38 oost wat te kunnen ontvangen.

Ben benieuwd naar jullie adviezen/ opmerkingen

20191203_100805 (Large).jpg

20191203_100835 (Large).jpg

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, Plepkeshenkie zei:

Zoja wat zou ik dan moeten aanpassen om ook op 38 oost wat te kunnen ontvangen.

Met een EIRP van 30 dBW zou je een grotere schotel (320-400) nodig hebben.

 

image.png.4518e72f89a7dc007f5ccbba646db3c1.png

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een C-band feedhorn kan tot maximaal een f/D van 0,42 ingesteld worden. De golfpijp ligt dan gelijk met de scalarringen. Je schotel heeft een f/D van 0,5. Dat past niet echt goed. Hij kijkt dus een flink eind over de rand van de schotel wat extra ruis geeft.

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren  dat de f/d verhouding niet optimaal is was me duidelijk. Schotel is in het verleden gebruikt door een zendamateur.

Maar hoe verklaren jullie dan dat ik lineair op 78,5 oost en 76,5 oost wel redelijk signaal heb en zodra de schotel omhoog gedraaid wordt naar 38 oost er niks meer te ontvangen is lineair. 

Ciculair ontvang ik bijv op 26 oost wel signaal op frequentie 4100 L sr 20000 fec 2/3 en ook op alle andere circulaire sats ook goed signaal.

Sprietje wat betreft 38 oost kan ik met de Channel Master 180 cm wel redelijk signaal binnen krijgen.

Ik heb door middel van de actuator voor de elevatie al diverse standen geprobeert maar lukt niet om er betere ontvangst door te krijgen.

 

 

1_0_1_40_1_1_2FE8EC4_0_0_0_20191203123020 lotus.jpg

1_0_1_40_1_1_2FE8EC4_0_0_0_20191203123914 76,5 oost.jpg

Nog een screenshot van 78,5 oost

1_0_1_1D_10_1_3120D98_0_0_0_20191203123806 78.5 oost.jpg

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een schotel met een f/D van 0,5 zijn niet voor de consumentenmarkt maar voor militaire toepassingen. Daarom zijn ze tweedehands relatief goedkoop. Er zijn C-band feedhorns te koop voor offsetschotels voor schotels met een f/D van 0,5 tot 0,8. Het gaat om de Titanium CS1. Die is net als de vlakke scalarring die nu gebruikt wordt over de golfpijp te verstellen.

Bij de primefocusschotels kun je dan de f/D veranderen tussen de 0,34 en 0,42 en bij de conische C-band feedhorn kun je de f/D-verhouding veranderen tussen de 0,5 en 0,8, zie de bijlages.
Je zou er dus de Titanium CS1 op moeten zetten voor een betere ontvangst. Ze staan te koop voor $25,-

 

 

Titanium s-l1600.jpg

s-l1600.jpg

s-l1600 specs.jpg

beschrijving.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje je schrijft in jou laatste bericht dat er met een conische scalarring de fd verhouding bij PF schotels ingesteld kan worden tussen 0,34 en 0,42.

Dat is dus voor mijn schotel geen oplossing want ook dan haal ik de 0,5 f/d niet. De afstand schotel  naar voorkant lnb is nu  100,5 cm en daarmee haal ik het meeste signaal uit deze schotel.

Ik heb een soortgelijke ring ook al geprobeerd op deze schotel . Geen verbetering merkbaar met de vlakke ring.

Met dezelfde lnb en deze conische ring op de Channel Master gaat dit wel goed.

Maar nogmaals de vraag waarom gaat circulair veel beter als lineaire ontvangst.

 

 

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Plepkeshenkie zei:

Maar hoe verklaren jullie dan dat ik lineair op 78,5 oost en 76,5 oost wel redelijk signaal heb en zodra de schotel omhoog gedraaid wordt naar 38 oost er niks meer te ontvangen is lineair. 

Heb je naar de EIRP waardes gekeken van beide satellieten?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje op het bijgevoegde plaatje staat toch echt dat deze ring bedoeld is voor offset schotels.

Maar toch bedankt voor het meedenken voor een oplossing. Zal nogmaals de conische ring er eens opzetten. Laat resultaat wel wten

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar beste Plepkeshenkie. Het maakt toch helemaal niet uit of het een primefocus- of een offset schotel is. Het gaat er toch maar om dat de f/D-verhouding klopt van de feedhorn en de schotel. Jij zit met een schotel met een ongebruikelijke f/D-verhouding en deze conische scalarring kun je op jou schotel op de juiste f/D-verhouding instellen.

Je zult de feedhorn zodanig moeten verschuiven, dat je maximale ontvangst hebt. Dit zal ongeveer in de stand zijn dat de voorzijde van de golfpijp  een flink stuk halverwege in de feedhorn zit.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Plepkeshenkie zei:

Maar hoe verklaren jullie dan dat ik lineair op 78,5 oost en 76,5 oost wel redelijk signaal heb en zodra de schotel omhoog gedraaid wordt naar 38 oost er niks meer te ontvangen is lineair.

Daar heb je officieel een schotel voor nodig van ongeveer 3 meter.

footprint 38e lineair.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Sprietje zei:

Er zijn C-band feedhorns te koop voor offsetschotels voor schotels met een f/D van 0,5 tot 0,8

 

Weet je toevallig ook de range van de kijkhoek van deze feedhorn?

Het zou goed kunnen zijn, dat hier de f/D benoemd wordt als de verhouding brandpuntsafstand van de moeder-prime focus schotel gedeeld door de actuele schotelbreedte. Dat is de conventie, als ik het wel heb.

f/D = 0.5 levert dan namelijk geen 106 graden kijkhoek op (f/D-equivalent = 0.5), wat plepkes nodig heeft; maar dat resulteert dan in rond de 90 graden. Nog niet optimaal voor deze schotel.

 

@Plepkeshenkie

Navraag bij Titanium zelf, of wellicht op het USA-forum, zou wellicht ook kunnen helpen bij het zoeken naar meer mogelijke oplossingen. Heb je daar al aan gedacht?

 

MfG,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...