Ga naar inhoud


F/D Prime focus schotel van 2 m


Plepkeshenkie

Aanbevolen berichten

Beste Plepkeshenkie

 

Ik zal het nog even uitleggen hoe het zit met die conische feedhorn voor de C-band.
De voorzijde van de golfpijp moet op een bepaalde afstand van de schotel staan. Dat is uit te rekenen met de calculator voor primefocus schotels waarbij je de diepte en de diameter van de schotel moet invoeren.
Let op dat je dit op de juiste manier meet.
De schotel heeft meestal een rand die versteviging moet geven. De diameter meet je dus binnen de rand. De diepte moet ook zonder de rand gemeten worden. Dat is dus (D) - (d).
Als de lnb met golfpijp dan op de juiste afstand van de schotel is afgesteld, ga je de feedhorn afstellen.
Je moet het zo zien. Stel nu dat jou oog aan de voorzijde van de golfpijp zit. Hoe verder je de feedhorn naar achteren zet, des te groter gezichtsveld je hebt, d.w.z. de signalen kunnen op een bepaald punt meer dan de hele schotel zien. Je gaat dan ruis ontvangen wat je niet wilt en het signaal slechter maakt.
Hoe meer je de feedhorn naar de schotel zet, des te kleiner wordt je gezichtsveld. Op een gegeven moment zie je de buitenrand van de schotel niet meer en ontvangt de lnb de signalen van de buitenrand van de schotel niet meer. Hierdoor krijg je ook minder signaal. Het is dus een kwestie van uitproberen in welke stand de feedhorn het beste signaal geeft.

 

focus berekening.png

kijkhoek instellen C-band lnb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


Nee beste a33, de kijkhoek weet ik niet.
Het lijkt me sterk dat ze met de range 0,5 tot 0,8 f/D de originele primefocus schotel bedoelen waar de offset schotel uit berekend is. De standaard afspraak voor offsetschotels is een f/D van 0,6. Diverse schotelfabrikanden wijken daar van af en ik ben schotels tegen gekomen tussen de f/D 0,56 en 0,7. Vandaar dat het niet verwonderlijk is dat deze feedhorn instelbaar is tussen 0,5 en 0,8.
De maatverdeling op de C-band lnb is voor de vlakke scalarring met een instelbereik van f/D 0,34 tot 0,42. Daar heb je dus niets aan. Je zult het gewoon zelf even moeten uitproberen.
Richt de schotel op een zwakke C-band zender en ga dan met de feedhorn schuiven totdat je de beste signaalkwaliteit hebt. Doe dat op verschillende satellieten en probeer dat zowel bij een lage- als een hoge frequentie want daar zou misschien nog verschil in kunnen zitten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag nog even bezig geweest met de conische scalarring.

Resultaat is dat de signalen met conische ring niet beter worden, eerder slechter.

Beste resultaat is met vlakke scalarrring.

Ook is het zo dat als de ring gelijk zit met de golfpijp sommige frequenties het goed doen maar zet je de ring 2 mm terug dan kunnen de signalen die je eerst had zomaar weer weg zijn en komen er weer andere voor in de plaats. Maar goed dat is met C band ontvangst nu eenmaal zo . Ook de gebruikte lnb,s geven  veel verschillen wat betreft ontvangst

Maar daar is het ook de hobby voor.

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Sprietje zei:

Het lijkt me sterk dat ze met de range 0,5 tot 0,8 f/D de originele primefocus schotel bedoelen waar de offset schotel uit berekend is.

 

Alleen de f van een offset schotel wordt dan aan de PF schotel ontleend. De D is dan gewoon de D (namelijk de breedte) van de offsetschotel.

 

Voor LNBs is het dus handiger, om de kijkhoek als spec te vermelden, in plaats van een f/D waarde.

"f/D-equivalent" als maat voor de kijkhoek kan natuurlijk ook; die heeft dan wel een 1 op 1 relatie met de kijkhoek.

Is al eerder aan de orde geweest hier op Sat4all.

 

Waarvoor deze f/D definiëring van een offsetschotel dan precies van belang is, weet ik eigenlijk niet zo goed. Wellicht is die waarde relevant voor kruispolarisatieberekeningen en andere signaal-berekeningen? Of voor berekening van de Beam Deviation Factor?

Voor dat laatste kom ik er niet goed uit: Men schrijft dat die voor een normale offsetschotel rond 0.9 zou uitkomen, maar pas ik formules toe vanuit het internet met f/D daarin, dan kom ik duidelijk lager uit voor de BDF. Onduidelijk allemaal waar dat verschil dan vandaan komt...

 

Groet,

A33

  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me logisch zoals ze het nu doen.
Jaren geleden is afgesproken dat offsetschotels voor de consumentenmarkt een f/D-verhouding van 0,6 moeten hebben. Daarbij behoort dan ook een lnbf met een f/D van 0,6. Zo simpel is het.
Er zijn wel feedhorns waarvan ze de kijkhoek opgeven. Dat is o.a. de Gibertini

Bij Gibertini is de f/D-verhouding van de schotels 0,66 of 0,67.

 

Gibertini EC120B.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de liefhebbers:

Het verschil tussen de f/D en de f/D-equivalent van een offset schotel kwam al eens in deze post (en volgende) aan de orde:

https://www.sat4all.com/forums/topic/358234-grote-schotel-nog-interessant-voor-ku-band/?do=findComment&comment=2497608

Wellicht ook interessant: https://www.sat4all.com/forums/topic/363415-calculator-voor-lnb-kijkhoek-en-fd-ratio-equivalent-voor-offset-schotels/

 

@Plepkeshenkie :

Ik zou echt eens gaan onderzoeken of er wellicht beter passende feedhorns met een openingshoek van 106 graden te vinden zijn voor jouw schotel.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, a33 zei:

Ik zou echt eens gaan onderzoeken of er wellicht beter passende feedhorns met een openingshoek van 106 graden te vinden zijn voor jouw schotel.

 

A33 zijn er wel passende feedhorns met een openingshoek van 106 graden te koop?

Met googlelen lukt het niet echt.

Iemand anders misschien nog een suggestie of weet waar deze te koop zijn

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Amerika werken ze veel meer met de C-band.

Ik denk zelf dat een vraag posten op het "Free To Air (FTA) Discussion" sub-forum van satelliteguys.us het meeste kans biedt op een antwoord, of er hiervoor passende feedhorns zijn.

 

Ze kunnen daar vast ook vertellen welke illumination angle jouw Titanium feedhorn dan heeft (Brian/Titanium is daar ook actief), en of die wel of niet past bij 106 graden.

 

Ben je de engelse taal niet zo goed machtig? Dan moet iemand anders wellicht even voor je posten.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Henk , Ik heb hier nogal wat van dat spul liggen ..

Misschien is het een idee om bij een vlakke scalaring de binnenring iets minder hoog te maken en de buitenste iets op te hogen .

Zodat er een tussenvorm ontstaat , ik wil dat wel doen bij een ring van mij .

Ook heb ik een nogal afwijkend exemplaar dat kleiner is en maar 2 ringen heeft .

Uiteraard gratis 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wim   is prima om er 1 aan te passen.

Ik heb geen idee of het gaat werken maar dat zien we wel.  Zelf heb ik iets van misschien moet de  buitenste ring ook iets schuin staan net als bij een conische scalarring.

Als er forumleden zijn die hier ook een idee over hebben dan graag even reageren.

Vlakke ring van 2 ringen heb ik hier zelf wel liggen.

Verder maar even per PM afhandelen

 

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de posting van vrijdag plaatje vergeten

scalaring mod.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het toch anders gemaakt , om dezelfde diepte van de kamers te behouden , van de bovenste scalar de twee buitenste ringen inclusief de bodem zodanig eraf gedraaid dat ze blijvend sluitend versteld kunnen worden , traploos d.m.v. 3 schroeven .

Morgen gaat ie richting Henk .

Ben benieuwd of er een beter resultaat mee te halen is .

Adjust TRF.jpg

Adjust TRF ins.jpg

aangepast door trust
  • Like 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...