Ga naar inhoud


Oude Equatorial antenne


RimaNTSS

Aanbevolen berichten


Op 17-12-2019 om 01:37, a33 zei:

Graag de volgende maten:

Als ik het goed begrepen wat u vraagt, zijn er een andere set van metingen. Boven- en onderranden van de antenne evenwijdig en de hoogte gelijk in het midden en de randen. En roze lijnen op uw tekening zijn absoluut loodrecht.

1432051974_Equatorial4bewerktRimantss.jpg.808b8565b9ace9c1bdb60a395e2e3bfb.jpg

1630175819_Equatorial3bewerktRimantss.jpg.1ef2d629dc70d466f3e703bfe4ab392f.jpg

IMG_20191227_180201 (Large).jpg

IMG_20191227_180226 (Large).jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig is de LNB mount is gemaakt van dik aluminium, dus er zijn veel mogelijkheden om iets nodig te bevestigen. Ik denk dat er ook geen moeite om fix multi zal zijn wanneer ik op dit punt te komen. Maakte een eenvoudige LNB-houder centrale LNB is in alle mogelijke maten verstelbaar.

IMG_20191227_185451 (Large).jpg

IMG_20191227_185512 (Large).jpg

IMG_20191227_190635 (Large).jpg

IMG_20191228_125149 (Large).jpg

IMG_20191228_125205 (Large).jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben plaatste de antenne verticaal naar behoren de LNB te installeren. Ik was verkeerd in mijn eerste gedachten nadat het water test .... volgens de berekeningen van het brandpunt van de antenne is ~ 11 cm afstand van de positie als LNB werd geïnstalleerd bij het is vorige locatie. Natuurlijk kan ik LNB ongeveer plaatsen naar de oude positie, maar ik zou beter de juiste manier doen. Dus, @ A33 , ik heb je berekeningen om deze oefening af te maken en verder te gaan om de installatie mier fine-tuning.

IMG_20191228_191917 (Large).jpg

IMG_20191228_192440 (Large).jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, RimaNTSS zei:

Dus, @ A33 , ik heb je berekeningen om deze oefening af te maken en verder te gaan om de installatie mier fine-tuning.

 

Ik heb nog geen duidelijke conclusie op grond van de huidige gegevens.

Ik heb even contact per PM met je in het engels, voor welke maten ik nog zou willen weten.

 

En ik heb ook zelf geen zekerheid, dat ik tot een eenduidige conclusie kom, omdat ik de design-criteria van deze toroid schotel ook (nog) niet ken.....

 

Groet,

A33

  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb terug origineel (ik denk dat ze origineel) vierkante haakjes geïnstalleerd. Dus, als ik de lijn door midden daarvan naar het richtpunt op het oppervlak van de antenne te trekken (iets lager dan het midden) dan ik nieuwe beugel op deze lijn kunnen installeren. Dat kan een referentiepunt om de ontvangst van de satellietsignalen te beginnen.

IMG_20191229_201523 (Large).jpg

IMG_20191229_205344 (Large).jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een voortgangsbericht over de calculaties:

 

Alle 85 dieptemetingen in een spreadsheet gezet, en op al die metingen paraboolberekeningen toegepast.

Het bleek dat met de keus van een offsethoek van 22.7 graden, dat de gemiddelde afwijking van de gemiddelde brandpuntsafstand in die 85 berekeningen, het kleinst was.

Het leek er dus op, dat die 22.7 graden de best passende 'fit' was.

 

Een nadere blik op de 85 berekeningen, liet zien dat steeds de 3 verste metingen van het midden (zowel aan de bovenkant van de schotel, als de onderkant van de schotel), de grootste afwijkingen van het gemiddelde veroorzaakten.

Liet ik die 6 metingen weg, dan kwam ik met 79 berekeningen tot een offsethoek van 22.3 graden, waarbij de gemiddelde afwijking van de gemiddelde brandpuntsafstand in die 79 berekeningen, het kleinst was.

Die hoek komt heel erg overeen met waar de LNB zat, toen Rimants deze schotel vond. (zie https://www.sat4all.com/forums/topic/366955-brandpunt-bigsat-schotel/?do=findComment&comment=2565036   )

 

 

 

Met de offsethoek van 22.3, de schotelhoogte van 1130 en de schoteldiepte in het midden van 60.5, zijn vervolgens alle schotelspecs bekend.

Zie kolom G, in onderstaand plaatje. (Betekenis van de gebruikte letters staan in het plaatje in deze post: https://www.sat4all.com/forums/topic/366955-brandpunt-bigsat-schotel/?do=findComment&comment=2544861   )

 

 

480859199_Rimantss6metingenweggelatenOFFSET22.32019-12-29_00-42-39.png.8a8f80eb3f06f02e51fe6239b4a1ab89.png

 

 

 

Volgende stap wordt, om te kijken of met cirkel-berekeningen op verschillende links/rechts-metingen van de schotel iets te concluderen valt over de feitelijke offsethoek, en of het resultaat dan overeenkomt met de resultaten van hierboven.

 

Het zou mooi zijn als die cirkel-berekeningen tot een directer resultaat leiden over de offsethoek, in plaats van de bovengenoemde indirecte methode van 'het vinden van de beste fit'.....

 

Groet,

A33

 

 

aangepast door a33
  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ziet er mooi uit.
Inderdaad, niet echt handig dat je een haakse coax aansluiting nodig hebt.
Nu je de Equatorial antenne naast de SMW OA 1600 ziet, zie je dat de Equatorial antenne veel minder rond is en dus ook lang niet zo'n satellietbereik heeft dan de SMW OA 1600 die een bereik van 52° heeft. De Equatorial had ik uitgerekend op 15°.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag trouwens dat de SMW Model 0A1600 van 1995 is, al weer 25 jaar oud en officieel een ontvangstbereik heeft van 26° en geen 52° zoals door sommigen beweert wordt, zie:

 

CABLE & SATELLITE SHOW REPORT
Television june 1995

 

At Cable and Satellite '95

by Peter Brough

 

Swedish Microwave (SMW) showed a torus type multi -focus dish, Model 0A1600, with a frequency range of 10.7-12.75 GHz (see photograph opposite). Up to nine LNBs can be mounted on its LNB support system, the beam width being 26°. SMW describe it as being a combination of an offset parabolic and a spherical dish. Its size is 1.6 x 1 m, the gain being the same as that of a 1 m spherical dish.
Weight is 32kg. SMW has carried out a series of comparative noise tests using a noise figure analyser:
these have shown that some dishes don't always attain the manufacturer's claimed noise figure.
Chaparral showed a new very low -noise C band LNB/feedhorn without scalar rings: it provides a trade-off between the LNB's low noise performance and the use of a smaller dish.

zie blz. 54 en 55 (resp. 580 en 581) https://www.americanradiohistory.com/UK/Practical/Television/90s/Television-1995-06.pdf

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...