Ga naar inhoud


Oude Equatorial antenne


RimaNTSS

Aanbevolen berichten

Die pdf-file ken ik en ook daar staat niet in dat de antenne een bereik heeft van 52°.
Dat jij dat bereik wel hebt kunnen ontvangen, komt doordat je die antenne verbouwd hebt.
Origineel is het een Torus-antenne met een parabolische offset van 13° verticaal en een cirkelvormige radius horizontaal waarbij de lnb-rail met de radius van de schotel mee gebogen is. Daarbij is gegarandeerd de versterking over het volledige azimuth-bereik hetzelfde.
Jij hebt de rail vernieuwd en er een rechte rail op gezet. Dan wordt het azimuth-bereik inderdaad groter maar de versterking aan de buitenzijde neemt dan ook af.

 

IMG_20150729_143919 (Custom).jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb de methode voor "de kleinste gemiddelde afwijking van de gemiddelde brandpuntsafstand" ook op de zes verticale (parabolische) metingen van de OA1600 uit deze post losgelaten: https://www.satellites.co.uk/forums/threads/smw-oa-1600-dish.164740/#post-922014

Daarmee kom ik voor de beste fit uit op een offsethoek van 21.5 graden. Vér van de waarde van 13 graden, die her en der beschreven wordt.

 

Geen idee waar dit verschil door komt. Is het kiezen voor de kleinste gemiddelde afwijking voor dit soort metingen toch niet de goede methode...?

Dan zou de eerderbeschreven uitkomst van offset 22.3 voor de Equatorial ook op losse schroeven staan.

 

 

Voor de horizontale metingen van de Equatorial blijkt inmiddels, dat de rotatie-as van de toroid in ieder geval NIET loodrecht op de lijn vertex naar brandpunt ligt.

Ik kijk nog, wat ik daar verder kan ontdekken.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij moet de offset van de Equatorial antenne rond de 15 graden liggen.

Nou ja, als Rima de schotel straks op een satelliet heeft uitgericht, kan hij met een elektronische waterpas kijken hoe ver de voorzijde van de schotel achterover staat en dus de werkelijke offset bepalen.

bbbb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Sprietje zei:

kan hij met een elektronische waterpas kijken hoe ver de voorzijde van de schotel achterover staat en dus de werkelijke offset bepalen.

Natuurlijk zal ik dat doen, maar als het weer het toelaat. Echter, als ik niet over de juiste positie van de LNB dan leunend van het "gezicht" van de antenne kan verschillen kennen. Dus, als ik bewegen LNB enkele mm omhoog dan digitale waterpas zal één lezing duwen, maar als LNB naar beneden gaat dan level zal nog een meting uit te laten zien. Dus, misschien moet ik reeks signaal metingen te doen bij het verplaatsen van LNB mm per mm. en dan proberen om de positie van de LNB vinden als signaal was bij maximale het is. Voor deze "oefening" Ik zeker moet mooi weer en stabiele satelliet.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat het precieze brandpunt betreft moet je met de 2 foto's die ik je eerder gestuurd heb van de oorspronkelijke C-band lnb wel wat kunnen.
Aan de hand van de verhoudingen die je op de foto kunt opmeten, moet je toch heel aardig het focuspunt van de feedhorn kunnen bepalen, zeker voor wat betreft de hoogte.

Bij die ene foto staan zelfs de maten er nog bij zodat dit met beide foto's toch goed te doen moet zijn waar de hartlijn van deze lnb in werkelijkheid ligt.

De diameter van de feedhorn is 15,5 cm.

 

despedidachimango (3).jpg

ant185-pas9-eds1.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Sprietje zei:

Volgens mij moet de offset van de Equatorial antenne rond de 15 graden liggen.

 

Hoe kom je daar dan aan?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het focalpunt van de lnb genomen zoals ik dit kan bepalen aan de hand van de diverse foto's. Dan de bottom- en topstring tekenen zoals ook Rima dat gedaan heeft met zijn touwtjes maar dan naar het punt dat wel ongeveer klopt. Dan het midden van deze hoek getekend en dan de hoek meten t.o.v. de lijn midden boven, midden onder van de schotel.
Nu geef ik toe dat de foto van de schotel niet helemaal vanuit het beste punt genomen is. Het zou beter zijn als de foto van een grotere afstand was genomen en zuiver haaks op de schotel.


Op de schotel is de verticale middellijn vaag te zien. Ik weet niet hoe die daar op komt. Misschien heeft Rima die er op getekend want origineel heb ik dat nog nooit gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe hoog het middelpunt van de lnb boven de steun ligt, is toch redelijk te bepalen:
- maat "a" kan Rima zelf opmeten. Dan kun je maat "b" bepalen aan de hand van de verhoudingen die je op de uitvergrote foto op meet.
- de ring aan de buitenzijde van de van de feedhorn is zo te zien dezelfde maat "b".
- maat "d". kan ongeveer bepaald worden vanaf de grootste maat van de feedhorn. Deze is 15,5cm, maat "d" zou dan ongeveer 88,6mm zijn maar omdat je met perspectief te maken hebt, denk ik dat maat "d" ruim 90mm is. Dan kun je dus uitrekenen hoeveel millimeter het middelpunt van de originele C-band lnb boven de steun ligt die bij Rima nog op zijn schotel zit.
Dan kun je de hartlijn van de lnb naar de schotel bepalen. De bovenzijde van de steun is een vast gegeven. Als je daar een rij op legt en deze verhoogt met de gevonden waarde, dan heb je het kijkpunt van de lnb op de schotel zoals de ontwerpers van deze schotel de zaak berekend hebben

 

vergroot.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, Sprietje zei:


Op de schotel is de verticale middellijn vaag te zien. Ik weet niet hoe die daar op komt.

Verticale en horizontale lijn op mijn antenne de gedrukte band, die ik metingen doen zetten. Ik hoop dat deze prints verdwijnt na enige tijd. Grootte een is precies 13mm. En nog een meting ik heb is 25 * hoek van de houder. Dit misschien niet zo belangrijk, maar toch. Dat is waarschijnlijk aangeven dat openingshoek van de antenne -50 *

IMG_20200102_204331 (Medium).jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de foto eerst op 200% gezet zodat maat "a" 13mm is. Dat percentage is natuurlijk beeldschermmaat afhankelijk.
Als maat "a" 13mm is, dan moet maat "b" 8mm zijn.
Uitgaande dat maat "d" ruim 90mm is, is de hartmaat ruim 45mm en daar die 8mm van maat "b" horizontaal er bij opgeteld (wit getekende horizontale lijntjes), kom ik aan 45+8=53mm. Ik denk dat je in werkelijkheid uit komt op 55mm.
Je plaatst dus een lange rij op de steun tot tegen de schotel en telt daar 55mm bij op. Dat is het punt op de schotel waar de oorspronkelijke C-band lnb op gericht was. Dat moet voor de Ku-band lnb natuurlijk hetzelfde zijn.
Hoe ver die van de schotel af moet staan, kun je uitproberen totdat je het beste signaal hebt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist ja, dat bedoel ik.


Wat ik niet begrijp is dat de persoon die een Ku-band lnb naast de C-band lnb nog ontvangst heeft op de Ku-band  lnb. Het focuspunt van de C-band lnb ligt behoorlijk diep in de feedhorn, zeker omdat deze erg veel scalar ringen heeft.
Het focuspunt van een nornale Ku-band lnb ligt 15mm achter de voorzijde van de kap. Het focuspunt van de Ku-band lnb staat dus veel te ver naar voren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Sprietje zei:

Dan de bottom- en topstring tekenen zoals ook Rima dat gedaan heeft met zijn touwtjes maar dan naar het punt dat wel ongeveer klopt. Dan het midden van deze hoek getekend en dan de hoek meten t.o.v. de lijn midden boven, midden onder van de schotel.

 

De topstring-bottomstring berekening voor de Equatorial heb ik al eerder gemaakt; kolom J in deze post: https://www.sat4all.com/forums/topic/366955-brandpunt-bigsat-schotel/?do=findComment&comment=2565036

Kwam uit op 22.26 graden offset. Heel anders dan jouw 15 graden.

 

Wat het midden van de openingshoek/illuminatiehoek (de lijn focus-G-spot), die jij noemt, met de offsethoek te maken zou hebben, is mij abacadabra. 

Doe je het nog steeds op een manier die lijkt op die, zoals je in dit topic schreef? : https://www.sat4all.com/forums/topic/367026-beste-schotel/?do=findComment&comment=2554286

Die manier klopt niet, gaf ik al aan.

 

Werkte je wellicht vanuit de formule met schotelhoogte, topstring en bottomstring? Zoals bijvoorbeeld hier staat?: https://www.sat4all.com/forums/topic/361642-problemen-srmecatronics/?do=findComment&comment=2479658

 

Die geeft een formule aan die je kunt vergelijken met een simpele sinusberekening in een rechthoekige driehoek.

 

Jij gebruikt dezelfde lijnen in jouw redenering, maar dan in een niet-rechthoelige driehoek, en zegt dan dat die hoek nog steeds de offsethoek zou zijn. Zo werkt dat natuurlijk niet.

 

Zie bijvoorbeeld de website van Macfarlane, daar kan je uit de tekening herleiden dat het niet om een rechthoekige driehoek gaat (behalve bij een PF-schotel, overigens, maar dan is de offsethoek nul komma nul):

http://www.macfh.co.uk/JavaJive/AudioVisualTV/SatelliteTV/SatelliteAnalysisSettings.html

Als je de afstand topstring min bottomstring wel in een rechte hoek zou zetten, moet je de hoek groter maken.

Dus de uitkomst waar jij (Sprietje) op uitkomt is met jouw manier standaard te laag.

Niet voor niks zei ik al, dat de locatie van het diepste punt meer bepalend is voor de offsethoek, dan de G-spot.

 

(Mooie website trouwens, van Macfarlane! Al noemt hij de boresight method niet meer accuraat, maar die methode is alleen niet accuraat als er geen vlakke schotelvoorkant is, of als de schotel niet in twee dimensies paraboloide is. Terwijl deze 'universal method' eerder inaccuraat is, omdat je nooit zeker weet of je de precieze positie van het brandpunt wel kent...)

 


Kortom: Rond de 22.26 graden offset ligt vanuit de positie van de LNBs meer voor de hand dan rond de 15 graden offset.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...