Ga naar inhoud


Oude Equatorial antenne


RimaNTSS

Aanbevolen berichten

 
Heb besloten een aparte thread te maken, omdat ik denk dat dit een zeer interessante en unieke satellietantenne is. 
Na wat discussies weet ik gewoon niet hoe ik het moet noemen ... toroidal, multifocus of iets anders. 
Hoe dan ook, het is plastic en ziet er professioneel uit door een bedrijf dat niet meer bestaat 
(in de VS geplaatst Equatoriaal bedrijf). 
Daarom is het impossible om een andere dergelijke antenne nieuw en niet even gebruikt te vinden 
(ik kon er tenminste geen op internet vinden).
Dus ik heb het van het dak op de vorige locatie verwijderd en naar huis gebracht. 
Natuurlijk ben ik nieuwsgierig naar parameters van deze antenne, zoals offsethoek, positie van focuspunt (focuslijn), 
vorm (kromming) of de focuslijn, F / D (of F / D-equivalent), openingshoek (feed weving hoek). 
In de garage heb ik deze testbank opgesteld, waar een stabiele tafel met 30 mm multiplex en 2 mm INOX-plaat bovenop wordt
 gebruikt. 
Alle 4 wielen van de tafel zijn vergrendeld. Zal eerst proberen de antenne perfect waterpas te stellen. 
Dan wil ik alle metingen doen, inclusief watertest en dieptemeting op verschillende punten 
om de vorm te kunnen bepalen en alle onbekende parameters te kunnen berekenen.

IMG_20191211_191318 (Large).jpg

IMG_20191211_193543 (Large).jpg

NeToroToy.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ben erg benieuwd naar je metingen en resultaten!

 

Op basis van je vorige posts over deze antenne ( https://www.sat4all.com/forums/topic/366955-brandpunt-bigsat-schotel/?do=findComment&comment=2564860   en verder) heb ik nog verder zitten denken over de hoek van de rotatieas van de torus.

 

Als de rotatieas precies loodrecht op de as brandpunt - vertex (midden van de moeder prime focus schotel) staat (dat lijkt me nog steeds het logischste) denk ik dat het mogelijk moet zijn om  met een stuk of drie metingen in het horizontale vlak, plus natuurlijk schotel-hoogte, en diepte in het midden (t.o.v. verticale voorkant), de schotelspecs te berekenen.

Als de rotatieas een klein beetje naar de offsetschotel toeneigt (ook niet geheel denkbeeldig), dan wordt het al moeilijker, lijkt me. Ik weet niet of een en ander dan nog makkelijk te berekenen is, als je die hoek niet weet.

 

Ik heb ook nog even gekeken naar de formules f= r/2, en de f~0.48 x r gekeken.

f=r/2 geldt alleen precies bij het midden van een sferische schotel, vond ik.

Dat bij een toroid soms ook uitgegaan wordt van een factor in de buurt van 0.48, is handig bedacht. Dat maakt dan de afwijking van een zuivere paraboloide iets kleiner. Kennelijk wordt dan een compromis gezocht tussen de verschillende spiegelvorm-abberaties.

Maar helaas is dat voor meten en berekenen van zo'n spiegel dus wel een nadeel, als je die factor niet bij voorbaat weet: Alles moet dan apart gemeten worden. (Bij een paraboloide volgen veel maten uit de paraboloide vorm. Aan drie metingen heb je genoeg info om de hele parabool te kennen...)

 

En als het diepste punt van deze schotel in het midden ligt, zijn de schotelspecs veel makkelijker te bepalen!  :)

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Equatorial Communications Company, gevestigd in Mountain View, Californië, nabij San Jose, verloor in 1986 $ 68 miljoen bij een omzet van $ 50,9 miljoen. Het biedt datacommunicatie door middel van kleine satellietschotels. Het is in 1987 overgenomen door Contel Corp. voor $ 72 miljoen. ConTel Corporation ( Continental Telephone ) was het derde grootste onafhankelijke telefoonbedrijf in de Verenigde Staten vóór de deregulering van de telecomsector in 1996. Het werd overgenomen door GTE in 1991

 

Verder ben ik dit nog tegen gekomen:

April 26, 1984

MOUNTAIN VIEW, Calif. -- Equatorial Communications, a manufacturer of satellite dish receivers, announced Thursday Dow Jones & Co. will buy 2,400 micro earth stations to use in its news and financial information network.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus, horizontaal geëgaliseerde antenne, die nodig is voor toekomstige watertests. Daarna alle mogelijke metingen gedaan, maar niet erg nauwkeurig, maar dat was het beste wat ik kon doen. Zoals ik zie is de antenne symmetrisch horizontaal maar heeft duidelijk een normaal offset antenneprofiel in verticale richting. En nu heb ik de vraag: Hij was ondersteboven geïnstalleerd op de vorige locatie...... wat voor ontvangst was er mogelijk?
En nu, jongens, heb ik wat hulp nodig om de parameters van de antenne te berekenen uit de gegevens die ik heb gekregen.

 

Equatorial1.jpg

Equatorial2.jpg

IMG_20191212_102456 (Large).jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diepste punt ligt dus iets "BOVEN het midden" (op jouw plaatje: tussen midden en "TOP"). Dus hij was niet ondersteboven gemonteerd!

 

Het makkelijkste om de offsethoek te bepalen zou zijn, om 9 tussenpunten te meten tussen de 62.5 en 61.5-dieptes. Dan vinden we het diepste punt, en kunnen we de parabool gaan calculeren.

 

Met de gegevens uit het horizontale vlak is het lastiger calculeren. Kost meer tijd.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, je hebt gelijk. Maar dan nog een andere vraag: Waarom maakten ze ondersteboven stempels op de achterkant van de antenne? Zal extra metingen doen als het water opdroogt. Hebben 31 liter water gegoten, en het is duidelijk mogelijk om de horizontale grootte van de virtuele antenne te bepalen.

IMG_20191212_163001 (Large).jpg

IMG_20191212_164207 (Large).jpg

IMG_20191212_164216 (Large).jpg

IMG_20191212_164225 (Large).jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft geen extra dieptemetingen gedaan, maar in plaats daarvan de breedte van de virtuele antenne gemeten. Hij is dus 1080mm breed en 1130mm hoog. Daarom heeft hij zoals gewoonlijk een VSAT-antenne met een offsethoek van ~17* en een vrij lange focus met een openingshoek (feed viewing) van ~50*.

IMG_20191212_163001 (Large).jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, RimaNTSS zei:

Hij is dus 1080mm breed en 1130mm hoog. Daarom heeft hij zoals gewoonlijk een VSAT-antenne met een offsethoek van ~17*

 

Mmm. Jij denkt dat je uitkomt met de berekeningswijze voor zuiver paraboloide schotels, bij zo'n toroid schotel?

Ik zou op basis van deze gegevens niet durven concluderen tot een bepaling van een offsethoek.

 

Ik schreef al:

Op 24-11-2019 om 20:04, a33 zei:

De watermethode werkt alleen bij zuiver paraboloide schotels: parabolisch zowel in het horizontale als in het verticale vlak.

Daarmee test je hoe de maten van de voorkant van een vlakke paraboloide schotel zouden zijn; nodig voor de berekening van de offsethoek.

 

Bij een toroid schotel zit die berekening net allemaal even anders.

Ingewikkelder, helaas!

En de offsethoek beïnvloedt vervolgens ook alle verdere schotelberekeningen....

 

groet,

A33

 

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, met deze maten kunnen we wat.
De breedte van de schotel is dus een deel van een cirkel want de reeks maten aan linker- en rechterzijde van de schotel zijn hetzelfde.
Hiermee kunnen we de straal "R" berekenen.
bekend zijn:
p = 179mm
k = 1824mm

Met de formule in de afbeelding komen we dan tot de volgende waarde van r = 2412,8mm
De fabrikant zat in Californië Amerika en daar worden geen millimeters maar inches gebruikt.
Gaan we dit getal delen door 25,4, dan komen we uit op 94,992 inch.
Natuurlijk zullen er in de metingen aan de schotel kleine meetfoutjes zijn gemaakt en daarom durf ik gerust te stellen dat bij het ontwerp van de schotel is uitgegaan dat de radius 95 inch is. Die afwijking van 0,08inch is slechts 2mm dus de metingen zijn erg betrouwbaar.
Gaan we dus uit dat de radius 95 inch is, dan is dat 95 x 25,4 = 2413mm.

 

Cirkelsegment.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft het zin om deze schotel te gebruiken voor multifeed ontvangst?
Met de radius van 2413mm kan nu uitgerekend worden dat de schotel in de breedte 44,4 graden deel uit maakt van een torens (cirkel) maar dat is niet het bereik van de schotel. De bundelbreedte van de ontvangsthoek moet er nog vanaf getrokken worden.
Voor het effectieve gebruik van de breedte van de schotel, trek ik van de 1824mm de bundelhoogte er de hoogte van af (1130mm), dat is 694mm. Als je dat dan uitrekent, zou je op de multifeed rail een bereik hebben van 16,5 graden arc. Dat is ongeveer 15 graden satellietafstand.

Dat is dus een bescheiden afstand, ongeveer zo iets als het bereik wat je ook met een normale offsetschotel kunt bereiken maar niet met een echte multifocus schotel zoals de Wavefrontier , een Visiosat of een Maximum E-85 want die hebben allemaal een bereik van zo'n 40-48 graden satellietafstand.

Als de brandpuntafstand van de schotel is uitgerekend, kan dus ook de plaats van de rail bepaald worden door de brandpuntafstand van de radius (R) af te trekken en daarmee is ook de radius van de rail bepaald.

 

Of de schotel nu wel of niet als multifocus schotel wordt gebruikt, ik toch een feedhorn nemen met een grotere kijkhoek dan 50° zoals in de foto van RimaNTSS is aangegeven. Bij alle consumenten multifocus schotels waarbij normale lnb's gebruikt worden zoals Visiosat en Maximum E-85, is de schotel lager in hoogte dan de kijkhoek van de lnb. Dat is meestal zo'n 4°. Dit is heel goed te verklaren omdat een lnbf niet een strak afgebakende kijkhoek heeft.
Neem je een feedhorn met een kijkhoek van 54°, dan kijkt hij in de hoogte wel iets buiten de schotel, maar in de breedte pakt hij ook veel meer schoteloppervlak en dat levert extra signaalwinst op.
Het voordeel van deze torus schotel is in ieder geval dat hij in de breedte een erg kleine openingshoek heeft en dat instraling door nabij gelegen satellieten tot een minimum wordt beperkt.

 

lnb ontvangstkarakteristiek.PNG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het meten rig niet zorgen voor een stabiele data, dus ik moest om te upgraden. Nu metingen zijn nauwkeuriger Maar ik dat het oppervlak van de antenne is niet zo soepel moet toegeven en brengt een aantal fouten aan de uiteindelijke resultaten. Maar goed, ik heb mijn best gedaan en ingelogd diepgaande veranderingen 19cm en 22cm neer uit het midden van de antenne. TBH, in eerste instantie dacht ik aan het vervangen van SMW-OA-1600 door deze TORO-gerecht, maar nu zie ik deze verandering zal niet mogelijk zijn. OK, ik zal blijven gebruiken SMW en ook Equatoriaal. Foe zeker zal ik gelukkig genoeg om TORO geïnstalleerd met slechts één LNB. Als het mogelijk zal zijn om kleine multi installeren (~ 15 graden) is prima. Het belangrijkste wat ik graag in deze TORO antenne is het feit dat het zeldzaam is en de kwaliteit van het product.

DOWN.jpg

IMG_20191214_124825.jpg

IMG_20191214_125200 (Large).jpg

IMG_20191214_125505 (Large).jpg

UP.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...