Ga naar inhoud


HD Audio op voormars: zin of onzin


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

50 minuten geleden, ceesv zei:

AAC heeft wel lossless audio compression.

AAC is uit 1998

 

AAC is absoluut geen lossloss compression,  Lossless betekend dat je de bitjes 1 op 1 kunt terug halen, vergelijk het met winzip/winrar.   AAC is gewoon de opvolger van MP3 en een lossy codec, er wordt dus informatie weg gelaten om het bestand kleiner te maken.  Het gebeurt alleen op een effectievere manier dan mp3 wat al effectiever was dan mp2.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Er schijnt toch een (voor Audio) lossless variant te zijn, MPEG-4 ALS

Maar ik laat mij graag corrigeren indien ik het mis heb,

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou zomaar kunnen maar waarschijnlijk niet heel populair, ik ken alleen FLAC en Apple schijnt er eentje te hebben. En je hebt bepaalde  Dolby audio formaten, die zijn soms ook Lossless.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik haalde het uit een overzicht van codecs, ik denk dat je het lossless zo moet intepreteren dat er binnen die codec een mogelijkheid is voor lossless, maar dat die in de praktijk niet gebruikt wordt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik vind het erg komisch dat een aantal van jullie langs elkaar heen praten, en dat helemaal niet door hebben.

Het gaat bij ‘deze’ versie van HD Audio door Talpa helemaal niet om de FM zenders een extra stream mee te geven maar om online in de vrijwel hoogst mogelijke kwaliteit de uitzendingen door te geven. Nix FM dus, gewoon online net als iedereen maar dan in 320.

De term HD Audio wordt hier dus hergebruikt ondanks dat het niet hetzelfde is als in USA. HD ligt lekker in het gehoor qua marketing, iedereen begrijpt het en dus een leuk probeersel van Talpa. 320 is een signifikante verbetering van de kwaliteit absoluut.

 

Ik vind het grappig dat meerdere van jullie waarschijnlijk al een bepaalde leeftijdsgrens gepasseerd zijn en dus qua gehoor nauwelijks of geen verschil zullen horen tussen lossless of 320. Ik vraag me zelfs af of jullie het verschil echt zullen horen tussen 192 en 320 bij de zenders die Talpa uitzenden.

 

Welnu, ondanks dat ik het toejuich dat de bitrate hoger wordt, zou ik dit toch ook graag zien bij klassieke en jazz zenders. Daar komt het vaak echt aan op de finesse van de muziek dus dat lijkt me werkelijk opportuun.

 

Hopelijk gaat Talpa dat in Juke ook doen,.... klassiek en jazzin 320.

 

Succes met jullie discussie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...