Ga naar inhoud


HD Audio op voormars: zin of onzin


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

In een nieuwsmelding hier had ik een bericht geplaatst over een nieuwe trend: HD Audio.

Providers en fabrikanten gebruiken dit modewoord te pas en te onpas en naar mijn mening pure marketing om iets aan te prijzen wat helemaal niet bestaat.

Nu gaat het om 2 dingen.

 

1) HD Audio bij FM en AM zoals ondermeer in Amerika toegepast. Dit heeft niets met High Definition te maken maar betekent Hybrid Digital Audio waarbij een FM zender zowel analoog als ook een digitaal kanaal uitzendt in het bestaande spektrum. In Amerika zenden bijna alle AM zenders en veel FM zenders inmiddels in HD uit.

Ook op de Philippijnen is HD Audio bij FM transmissie inmiddels een feit. Ik heb het daar zelf gehoord en was razend enthousiast.

 

2) Dan de onzinnige flauwekul omtrend HD (High Definition) Audio waarbij doorgaans bepaalde audio produkten zoals niet alleen o.a. luidsprekers maar ook audio streams het stempel krijgen om de bijzonder goede geluidskwaliteit aan te prijzen als iets wat volkomen nieuw is.

 

Nu hebben vooral de Nederlandse FM zenders bij mij volkomen afgedaan vanwege de grottenslechte geluidskwaliteit, veroorzaakt door Orbans en andere van dat soort soundprocessoren. Hoofdzaak de zender klinkt loeihard, is met de digitale voorslaghamer volkomen platgeslagen, geen dynamiek en andere verkrachtingen aan de geluidskwaliteit.

En dat gaat dan plotsklaps als HD Audio door de volksmond vanwege wat meer bandbreedte in het overdrachtskanaal.

 

Ik ben benieuwd hoe de mening onder de leden hier is.

  • Bedankt 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Dat AM component zit er al op sinds stereofonie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens @Drs. IJzerbout, ik had het niet anders kunnen verwoorden.

 

Nog best interessante materie:
https://en.wikipedia.org/wiki/HD_Radio

https://hdradio.com/

 

In Nederland is nog wel geëxperimenteerd met FM eXtra:
https://www.radio-tv-nederland.nl/dab/fmextra.html
https://nl.wikipedia.org/wiki/FMeXtra

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind persoonlijk dat men best de term HD audio mag gebruiken maar dan verwacht ik bijv. lossless geluid transmisse (FLAC) en dan heb je 1,5 Mbit per stream nodig , dan durf ik wel te spreken van een meerwaarde.  Het probleem met de digitalisering bij DAB+ is dat men overduidelijk veel te lage bitrates gebruikt, als je het geluid dan vergelijkt met de FM radio dan klinkt het vreselijk dof, volgens sommige is het geweldig want er zit geen ruis in maar dan vergelijken ze blijkbaar met een slechte ontvangst op de FM.  

 

Bij streaming worden wel vaker hogere bitrates gebruikt en dan komt de kwaliteit in de buurt of is net iets beter dan FM Radio maar dat maakt het natuurlijk nog geen High Definition Audio, je kunt hoogstens zeggen het is een stuk beter dan al die lage bitrate streams.  Bovendien bij Juke moet je je registreren voordat je gebruik kunt maken van die 320 Kbit streams, kortom ze willen nog geld aan je verdienen ook.

 

En wat betreft de geluidsprocessing middels orban optimods, volgens velen op het radio forum zijn die dingen onmisbaar, anders klinkt het helemaal niet.   Ik denk dat het een kwestie van smaak is ieder heeft zijn eigen voorkeur, je moet het niet gebruiken om het gemis aan bitrate te compenseren.

 

 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Codx zei:

volgens velen op het radio forum zijn die dingen onmisbaar,

ik heb nu eenmaal de overstap meegemaakt, van mono naar stereo en van LP naar CD.

Alsook van analoog naar digitaal.

 

Om op die goedkope gettoblaster en walkman / radio, die ieder zich makkelijk kon permitteren in de 70ties, een beetje power te kunnen horen zijn die Joost den Draaier jingles allemaal door de soundprocessor geperst en nadien ook de muziek stukken zelf uit Hilversum.

Al vroeg heb ik mijzelf behoorlijke >high fidelity< apparatuur gepermitteerd.

En Drs. IJzerbout heeft daarmee ook een punt met die boorhamer / "kango" waarmee men in Nederland naar FM "stereo" radio moest luisteren op zo een installatie.

Een FM tuner was dus voor de Nederlandse zenders eigenlijk volledig overbodig geworden in de hifi installatie na 1980 gezien de povere kwaliteit.

 

Ik maakte destijds eigenlijk alleen nog opnames van RTBF radio21 via FM tot het jaar 1989 van de muziek die ik graag hoorde.

Heel af en toe een Concertzender opname toen ik in Amsterdam woonde.

In Duitsland waren er wel weer veel FM radio zenders van goede tot uitstekende kwaliteit.

 

Na jaren is er weer een soort revival van audio omdat het een "jukebox" van mogelijkheden geeft in de Wereldbibliotheek van muziek.

Klik play download enjoy. (spotify is de bekendste)

Voor een heel betaalbare prijs als ik het vergelijk met de muziek CD's die ik destijds kon kopen.

 

Je kunt je voorstellen dat er verschillende luisteraars zijn die verschillende wensen en behoeften hebben en daarmee een waardeoordeel van geval tot geval geven.

Muziek als achtergrond behang (tijdens het koken of de afwas doen)

Muziek om het rol geluid van je autobanden te overstemmen in de auto

Muziek als therapeutische dreun om je Stress te overwinnen op bureau

Muziek als stemming booster en aankoop stimulator in het "Winkelcentrum"

Muziek als geleefde expressie van kunst en cultuur

Muziek als techneut in de studio

 

Er zijn zelfs mensen die de prenatale omstandigheden gebruiken om Barok Muziek voor de ongeborene te spelen opdat ze hopelijk heel intelligent worden.

Hoe dat klinkt in de buik kan je natuurlijk niet voorstellen

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik luister nog graag maar radio maar wel met goede kwaliteit

Ik doe het via sat bv wdr2 of wdr4 met een bitrate van 320.

Met optische kabel naar audio installatie

In audio installatie alle processing uitschakelen (prolog) en equelizer in alle segmenten op 0%.

daar kan HD radio en DAB+ niet aan tippen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-1-2020 om 16:44, Drs. IJzerbout zei:

Nu hebben vooral de Nederlandse FM zenders bij mij volkomen afgedaan vanwege de grottenslechte geluidskwaliteit, veroorzaakt door Orbans en andere van dat soort soundprocessoren. Hoofdzaak de zender klinkt loeihard, is met de digitale voorslaghamer volkomen platgeslagen, geen dynamiek en andere verkrachtingen aan de geluidskwaliteit.

En dat gaat dan plotsklaps als HD Audio door de volksmond vanwege wat meer bandbreedte in het overdrachtskanaal.

 

 

Helemaal mee eens. Maar zonder die processoren klinkt het helaas ook niet best. Het probleem zit niet in het apparaat, maar in de persoon die dat dat ding inregelt.

Als dat goed gebeurt, door de juiste man/vrouw, is er niets aan de hand. Helaas hebben ze die mensen allemaal naar huis gestuurd.

Een echte soundartiest zoals onze Niek Lucas weet daar wel raad mee.

 

Ja ik zeg onze Niek, omdat we hem in de jaren 80 hebben "geadopteerd" middels een pagina grote advertentie in de G&E  en een doneer aktie.

Hij was zijn baan kwijt, maar we konden niet zonder hem. En daarna konden we nog jaren genieten van zijn geluidsprestaties.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Het probleem zit niet in het apparaat, maar in de persoon die dat dat ding inregelt.

Als dat goed gebeurt, door de juiste man/vrouw, is er niets aan de hand.

Is dat zo ?

Ik kan me voorstellen in de FM tijd door de deemphasis correcties gewenst zijn.

Maar HD audio is digitaal en zou zonder vervorming doorgegeven kunnen worden.

Of denken ze dat ze beter zijn dan de opname studio.

De meeste vervorming komt bij de ontvanger 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, luisteraar zei:

de deemphasis correcties gewenst zijn

 

FM de-emphasis is niet gewenst maar een must.

Alleen al omdat er aan de zenderzijde per definitie pre-emphasis wordt toegepast.

Dit wordt gedaan om de SNR bij hoge tonen te verhogen. Bij FM modulatie hebben de hogen tonen meer last van ruis dan de lagere tonen.

Helaas wordt door het gebruik van Optimods en Orbans en meer van die rotzooi een soort variabele pre-emphase toegepast waardoor een feitelijke "rechte weergave" niet meer van toepassing is en hier gaat het met de HiFi overdracht al helemaal mis.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Drs. IJzerbout lekker uit het verband trekken.

Door de emphasing (vervormingen) zullen ze wel via het mengpaneel proberen het

te compenseren.

HD audio is digitaal en is dat niet nodig en kan 1 op 1 doorgegeven worden.

45 minuten geleden, luisteraar zei:

Maar HD audio is digitaal en zou zonder vervorming doorgegeven kunnen worden.

Of denken ze dat ze beter zijn dan de opname studio.

De meeste vervorming komt bij de ontvanger 

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
21 minuten geleden, luisteraar zei:

Door de emphasing (vervormingen

Dat wordt weer schoolgeld terug halen.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, ceesv zei:

Dat wordt weer schoolgeld terug halen.

 

56 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Helaas wordt door het gebruik van Optimods en Orbans en meer van die rotzooi een soort variabele pre-emphase toegepast waardoor een feitelijke "rechte weergave" niet meer van toepassing is en hier gaat het met de HiFi overdracht al helemaal mis.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, luisteraar zei:

@Drs. IJzerbout lekker uit het verband trekken.

Door de emphasing (vervormingen) zullen ze wel via het mengpaneel proberen het

te compenseren.

HD audio is digitaal en is dat niet nodig en kan 1 op 1 doorgegeven worden.

 

 

luisteraar, als je geen basiskennis over FM modulatie en overdracht bezit, moet je er niet over meepraten.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...