Ga naar inhoud


Welke LNB houder?


Rondeb

Aanbevolen berichten

Beste Ron de b

 

Onmogelijk dat je de duo-lnb in deze kunststof lnb-houder kunt plaatsen. Daar is deze veel te breed voor. Dan zou de golfpijp van de vrij hangende kop zich boven de bevestigingsschroef moeten bevinden en dan komt de duo-lnb veel te schuin te staan.
Het lijkt er inderdaad op dat het de WISI OA 38 is, een schotel van 80cm zoals ze aangeven en dus groter dan 60cm zoals ik eerder al aan gaf te vermoeden.
Maar er is wel een passende aluminium lnb-houder van WISI, namelijk de: Wisi OF 381, Replacement Aluminium LNB Holder for Offset Parabolic Antenna OA 38
ofwel in het Duits, de Wisi OA38-ALU-LNB-Halterung. Die is wel smal genoeg om tussen de twee golfpijpjes van de duo-lnb te monteren. Die zit tegenwoordig standaard op de 80cm WISI Orbit schotel gemonteerd, zie de bijlage.

Ik ben benieuwd hoe breed en hoe hoog de schotel nu precies is op de spiegel gemeten dus zonder de rand mee te rekenen.

En geloof me nu maar, die aluminium lnb-arm is 20mm hoog en 50mm breed.

 

WISI Orbit OA38G.jpg

WISI lnb-halterung.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


41 minuten geleden, Sprietje zei:

Maar er is wel een passende aluminium lnb-houder van WISI, namelijk de: Wisi OF 381, Replacement Aluminium LNB Holder for Offset Parabolic Antenna OA 38
ofwel in het Duits, de Wisi OA38-ALU-LNB-Halterung.

Nu nog vinden wat overal is deze lnb houder niet leefbaar.

OA38.jpg.bc1c44a36ae85fca22ec6a057577b763.jpg

 

En de andere LNB houders plastic en metalen versie die er zijn besproken in het topic zijn ook niet geschikt begrijp ik?

 

45 minuten geleden, Sprietje zei:

Ik ben benieuwd hoe breed en hoe hoog de schotel nu precies is op de spiegel gemeten dus zonder de rand mee te rekenen.

En geloof me nu maar, die aluminium lnb-arm is 20mm hoog en 50mm breed.

Ik geloof je helemaal wat betreft lnb-arm deze zal ik dus niet opmeten ;) Schotel zal ik morgen op meten ben nog druk me klussen in me bedrijf hier.

 

Groeten Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of contact opnemen met Wisi, via de website wisi.de; dat kan je ook altijd proberen...

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Sprietje zei:

Ja, aan zee kan aluminium oxideren door het zout maar in Duitsland zit je denk ik niet aan zee.

Das Sauerland ligt niet aan zee, tenminste nog niet. ;)

Je hebt gelijk ofschoon ik zo'n plastiek mountje dat 10 jaar meegaat en dan in de recyclebak niet verkeerd vind.

(het ammumimium recyclen is extreem veel duurder :whistle:  )

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Sprietje zei:

Ik ben benieuwd hoe breed en hoe hoog de schotel nu precies is op de spiegel gemeten dus zonder de rand mee te rekenen.

Breedte is 70cm dus zonder de randen heb de hoogte niet gemeten omdat ik d8 dat zelfde formaat (niet slim van me) maar blijkt uit je commentaar dus verschil in te zitten.

 

Dus ik ga voor aluminium Alminum zoals @Sprietje voorstelt of ik neem contact op met Wisi zoals @a33 voorstellen.

 

Bedankt voor jullie hulp.

 

Groeten Ron :)

 

 

aangepast door Rondeb
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een schotel van 70 cm breed zonder de rand, is de duo-lnb goed te gebruiken.

Omdat de afstand van de twee koppen gebaseerd is op een schotel van 60cm, betekent dit wel dat als de schotel op de Astra 19,2 wordt uitgericht zoals nu het geval is, je geen optimale ontvangst hebt op de Astra 23,5. Het is dus beter de kop van de Astra 23,5 in de klem te zetten en de schotel op de Astra 23,5 uit te richten.

In Sauerland moet de duo-lnb 10,6° schuin staan.

hoek van 10,6 graden.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Rondeb zei:

Breedte is 70cm


Verrassend, als je naar hun catalogus kijkt: https://www.wisi.de/fileadmin/Prospekte/pros_SAT-Empfangsanlagen_de_WEB.pdf

De OA36 heeft een Durchmesser van 60 cm, en de OA38 een Durchmesser van 80 cm.

Of zouden ze daar als 'durchmesser' de hoogte hebben genomen, ipv de breedte?

Ben benieuwd wat de hoogte van jouw schotel is; of dat jouw exemplaar niet in de catalogus staat? Buitenmaat schotel, buitenmaat vierkante arm? ;);)

(Ben nog steeds benieuwd of je de arm echt verkeerd hebt opgemeten, of niet.)

 

Ik zou in ieder geval die losse kabel op je fotoos weer goed bevestigen. Dat vermindert de kans dat er water in de kabel zou lopen.

 

Als de schotel nu als een goed compromis tussen 19E en 23E is uitgericht, en uitrichten niet je sterkste kant is, hoeft opnieuw uitrichten (op 23E) natuurlijk niet per se.

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@a33 bedankt voor je reactie en natuurlijk @Sprietje jij ook bedankt je hebt me ook top geholpen!

 

Met rand is het 74 cm dus dan kom je op onderstaande Technische Daten uit.
OA38.jpg.949425e0d29fa9eb41a5c92a3bfa969c.jpg

 

1 uur terug, a33 zei:

(Ben nog steeds benieuwd of je de arm echt verkeerd hebt opgemeten, of niet.)

Zie reactie hier onder van Sprietje en ik geloof hem wel  ;)

23 uren geleden, Sprietje zei:

En geloof me nu maar, die aluminium lnb-arm is 20mm hoog en 50mm breed.

 

Losse kabel moet er zeker weer in dit doe ik meteen wanneer ik de nieuwe LNB houder erop zet.

 

Het uitrichten van schotel voor 23.5 E is toch te leren? Als moet een eerste keer zijn ;)

 

Groeten Ron

aangepast door Rondeb
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33

 

Duitse schotelfabrikanten houden er eigenaardige zaken op na.

Normaal is een offsetschotel hoger dan hij breed is maar Duitse schotels zijn vaak ook zuiver rond. Het merkwaardige is dat in een schotelserie van klein naar groot zowel ronde als ovale schotels gebruikt worden. Wat je dan wel ziet is, dat de zuiver ronde schotels aan de voorzijde niet vlak zijn. Beide zijkanten staan iets verder naar voren dan de boven- en onderzijde. Dat kan ook niet anders als het een parabolische spiegel moet zijn. Maar de breedtemaat bij een zuiver ronde schotel mag je niet vergelijken met een schotel die hoger is dan hij breed is wat de versterking betreft die hij geeft. Wat betreft de maatvoering die ze opgeven bijv. een 70cm of een 80cm schotel, kun je er nooit van op aan wat ze precies bedoelen en als je naar de breedte en de hoogte gegevens kijkt als die al worden aangegeven, weet je niet of dat met of zonder rand is.

Nog gekker maken ze het door de hoogtemaat dikwijls aan te geven tot de onderzijde van de lnb-arm als die zich onder de schotel bevindt. Je krijgt dan een extreem verschil tussen de breedte en de hoogte van de schotel die niet meer in overeenstemming is met de offsethoek van de schotel. Het betreft dan de montage afmetingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zit sommige mensen wel hoog dat het een roestbak is terwijl het niet is ;) Schotel werkt verder goed dus waarom een nieuwe kopen je koopt toch ook niet een nieuwe auto als hij wat smerig is 😜 😂

 

Voor de mensen die me geholpen hebben hier bedankt 👍

 

Als de nieuwe lnb houder, en bedrading weer goed zit en de schotel mos vrij hebt gemaakt zal ik hier in dit topic een mooie afbeelding plaatsen.

 

Vriendelijke groeten,

 

Ron

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...