Ga naar inhoud


Traag verschijnen van mijn netwerk in Windows 10 File Explorer


Pluizebol

Aanbevolen berichten

Mijn Sat-box hangt met een ethernet kabel aan mijn router en dus zie ik hem ook op mijn PC.

Het duurt echter meerdere seconden vooraleer ik hem zie wanneer ik mijn Windows File Explorer start.

Kan ik dit op een of andere manier versnellen opdat ik hem direct zou zien ?

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb hetzelfde probleem met het lokale netwerk het duurt minimaal 3 tot 5 seconden voor alles zichtbaar wordt met een gewoon explorer window, zou niet weten hoe dit sneller te krijgen.

 

Maar als je de Network icon op je desktop heb staan en die aanklikt staat het netwerk er per direct. Altans hier wel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op naam de verbinding zoekt, kun je dat eens testen op ip nummer.

Verder staan netwerk devices (harde schijven) vaak in de slaapstand, en dan duurt het even voordat ze wakker en op toeren zijn.

Een test kan zijn vrij snel een tweede contact te leggen, en zien of dat nu wel snel gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles geprobeerd maar helaas.
Ik moet na het starten van File Explorer rond de 5 seconden wachten tot de Root en HDD van mijn box aanspreekbaar zijn.

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 seconden dat valt dan nog wel mee, als je van de zolder naar de woonkamer moet lopen ben je langer onderweg :grin:

hier is de router het adres voor DNS en IPv6 + IPv4 is standaard op die router ingesteld

p.s.

als je VPN gebruikt voor wat voor reden dan ook kan dat wel eens vertraging geven in je eigen thuisnetwerk

 

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Pluizebol zei:

Alles geprobeerd maar helaas.
Ik moet na het starten van File Explorer rond de 5 seconden wachten tot de Root en HDD van mijn box aanspreekbaar zijn.

Zoals ik al zei gaat het bij mij zo.

 

3 tot 5 seconden wachten als ik dit kies

Untitled1.jpg.e21ab01f9016039ec775845970e830eb.jpg

 

 

Gelijk netwerk zichtbaar als ik netwerk op desktop kies.

Untitled2.jpg.887434ad2610206b1f58082a07acc0fe.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je snel bij een netwerk apparaat wilt zijn gebruik je natuurlijk een snelkoppeling op je bureaublad.

Nooit meer wachten. Je moet wel de naam even opzoeken (hoofdletter gevoelig!) en die laten voorafgaan door een dubbele backslash.

En of je harde schijven slapen maakt pas uit als je er op klikt.

 

592058700_snelkoppelingWS2016.PNG.1e06e617860fd6c2efa6668d7f0da08d.PNG

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Penthe zei:

Zoals ik al zei gaat het bij mij zo.

 

3 tot 5 seconden wachten als ik dit kies

Untitled1.jpg.e21ab01f9016039ec775845970e830eb.jpg

 

 

Gelijk netwerk zichtbaar als ik netwerk op desktop kies.

Untitled2.jpg.887434ad2610206b1f58082a07acc0fe.jpg

 

 

 

Maakt bij mij allemaal niks uit.

Ik moet explorer starten, 5 seconden wachten en dan pas zie ik mijn box (root en HDD).

 

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Pluizebol zei:

 

Maakt bij mij allemaal niks uit.

Ik moet explorer starten, 5 seconden wachten en dan pas zie ik mijn box (root en HDD).

 

 

Het probleem wat jij ervaart heeft te maken met het feit dat bij jou thuis, zoals bij vrijwel iedereen, er geen domain controller actief is. In een "echt" netwerk zorgt die server ervoor dat alle computers elkaar snel kunnen vinden.
Zonder domain controller werkt dat ook wel alleen gaat dat veel trager. Daar verzorgt het "network neighborhood" proces de netwerk detectie.
Een van de computers in je netwerk zorgt daarvoor, de masterbrowser.

 

Als de masterbrowser zijn werk niet goed doet, bv doordat het proces een lage prioriteit krijgt van het besturingssysteem, kan dat niet alleen vertraging opleveren maar in sommige gevallen zelfs onvolledig zijn, dwz er ontbreken sommige computers in de verkenner.
Het is daarom veel handiger om een snelkoppeling voor je fileserver te maken. Dat doe je eenvoudig via het context menu (rechter muisklik)  van de betreffende  fileserver (in de verkenner) en de aanwijzingen te volgen.

 

Wie de masterbrowser in een netwerk is, bepalen de computers onderling. Welke computer uiteindelijk de masterbrowser wordt is niet eenvoudig op te zoeken. Daar zijn een groot aantal handelingen in een dosbox voor nodig omdat de status van elke computer moet worden opgevraagd, totdat de masterbrowser bekend is. Gelukkig zijn er kleine programmaatjes gemaakt die dat vereenvoudigen zoals bv LANscanhttps://scottiestech.info/2018/12/27/at-long-last-lanscanner-works-on-windows-10/

 

aangepast door Old Satterhand
Link naar reactie
Delen op andere sites

https://answers.microsoft.com/nl-nl/windows/forum/windows_10-networking/master-browser/b8e101b6-382a-4a22-b04f-737ee0c410cb?page=1

lees dit maar eens, daar komt zelfs sat4all als kennisbron naar voren :grin:> tussen de 14 reacties kijken <

 

Het kan zijn dat alle andere pC achtige in jou netwerk NOG het vermaledijde smb 1.0 gebruiken en dan komt het aspect van MasterBrowser instellen inderdaad niet goed uit.

Het kan zijn dat je ook (volgens de gegeven link) automatisch vertraagd hebt ingesteld.

 

aangepast door Tonskidutch
verduidelijking

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken het probleem. Bij mij zie ik in Netwerk de Synology vaak niet staan. Ga ik met \\Servername naar de NAS dan werkt het gewoon en verschijnt de Synology ook onder Netwerk. De NAS staat uiteraard in HOSTS maar dat helpt niets.

 

Op de laptop van mijn vriendin heb ik de H drive gemapt naar de Home directory op de NAS. Bij opstarten van de  laptop staat de H drive altijd op niet verbonden. Ik moet altijd in de verkenner 1 keer op de H drive klikken en dan wordt blijkbaar de verbinding echt gemaakt.

 

Ben eigenlijk al gestopt met zoeken hoe dit op te lossen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard hebben we het hier op sat4all al vaker over deze nieuwe methodiek gehad.

Jij als "user" moet bewust na aanmelding aan windows10 ook een request / aanvraag doen op een externe server of homeshare.

Shares worden wel aangeboden in de netwerkomgeving na een herstart maar niet ook automatisch gemount zonder die aanvraag.

Dat begrijp ik uit die informatie over de nieuwe samba versies.

 

En wil je het anders inrichten dan zul je een Domain moeten maken op welke men zich inlogt en de Shares in het Domain aangeboden krijgt.

(hebben we ook al eens besproken)

 

 

 

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...