Ga naar inhoud


Stroomstoring, einde Debian.


Con

Aanbevolen berichten

Nog even een aanvuling.

Na een reboot (vanaf mijn laptop met putty) was mijn Debian PC niet meer bereikbaar.

 

Achter het scherm gaan zitten zag ik het volgende;

image.png.d933c490e761e49ef3568692bdc6d026.png

 

Na een Exit start Ubuntu gewoon op en zie ik dezelfde structuur als in het vorige plaatje.

 

Ik kon daarna via mijn laptop wél Ubuntu bereiken en domoticz startte gewoon op.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik weet niet wat de voeding van je mini pc voor uitgangsspanning heeft, maar als het 12v is, dan kan je misschien zoiets gebruiken:

Screenshot_20200927-193909.thumb.jpg.3c4245a55fe0fa30e01771973fb59ecd.jpg

Voeding met een lood accu aansluiting. De voeding houd de accu geladen, en als de netspanning wegvalt, dan gaat hij ononderbroken door vanaf de accu. Dus gewoon een simpele UPS, die relatief efficiënt is. Kost nog geen $23 incl. verzendkosten...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat dat wel goed met een simpele UPS?

Mijn UPS (eaton) schakelt vrij snel over maar dat is nog niet snel genoeg om te voorkomen dat de PC opnieuw op gaat starten.

De meeste noodstroomvoorzieningen schakelen nl. pas over zodra er een bepaalde onderspanning is bereikt (meestal zo rond de 180V) en vaak is dat al te laag om een PC nog goed te laten werken.

Vandaar dat ik een spanningsstabilisator heb en een UPS en dan gaat het wel probleemloos.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Big fellow zei:

Jij schreef toch in maart dat je Ubuntu had en geen Debian?

Ik heb je toen een rescue cd / usb stick laten downloaden om het te fixen. Volgens mij kan je diezelfde stick / CD gebruiken nu?

 

Daar heb jij gelijk in echter...

Het klinkt wellicht stom maar de overweging om Debian te nemen was;

 

Ik had ervaring met Domoticz op een PI, daar zat een afgeleide van

Debian (Jesse) op.

Omdat Domoticz daar goed op draaide (en mogelijk daarop het meest

getest) leek mij het veiligst op in de Debian-sferen te blijven.

 

Waarschijnlijk een overweging van "lik mijn vestje" maar voor een

leek als ik...:D

 

In een nieuw topic wil ik dan ook over naar Ubuntu maar dan moet

ik Domoticz in zijn geheel installeren met alle scripts enzovoorts.

Ik realiseerde gisteren (gelukkig) pas dat ik een inverter heb dus

heb ik nu warmte in de woonkamer. Immers mijn hele CV draait

op Domoticz.

Nu ik op voor mij onverklaarbare reden toch toegang heb, draait

nu de vijverpomp en mijn ventilatie weer.

 

11 uren geleden, Big fellow zei:

Ik weet niet wat de voeding van je mini pc voor uitgangsspanning heeft, maar als het 12v is, dan kan je misschien zoiets gebruiken:

Screenshot_20200927-193909.thumb.jpg.3c4245a55fe0fa30e01771973fb59ecd.jpg

Voeding met een lood accu aansluiting. De voeding houd de accu geladen, en als de netspanning wegvalt, dan gaat hij ononderbroken door vanaf de accu. Dus gewoon een simpele UPS, die relatief efficiënt is. Kost nog geen $23 incl. verzendkosten...

 

Dat is inderdaad een optie maar het blijft natuurlijk wel vreemd dat

Debiam chrasht na stroomuitval.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik dit omzeilen?

image.png.d933c490e761e49ef3568692bdc6d026.png

 

Want met een reboot krijg ik dat schermpje. En normaal gesproken

maak ik geen gebruik van de GUI. Deze kan ik ook uitschakelen naar

wat ik ergens heb gelezen.

Het komt waarschijnlijk omdat de MBR op een verkeerde plek staat,

zie enkele berichten terug.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
Op 28-9-2020 om 08:11, Con zei:

...Dat is inderdaad een optie maar het blijft natuurlijk wel vreemd dat Debian chrasht na stroomuitval.


Mee eens, dat heb ik zelf nog nooit meegemaakt.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het meest vreemde is wellicht nog wel dat ik nu met Ubuntu opstart,

mijn gehele Debianstructuur zie ik inclusief mijn zelf gemaakte sub's.

En als ik probeer mijn static IP te wijzigen blijft hij op mijn oud

IP staan xxx.xxx.x.119

Dus de file waarin ik dit wijzig heeft geen invloed.

Ik heb een aantal PC's en ESP's en wilde die gestructureerd in een

logische reeks zetten (van 10 tot 20) wat dus niet gelukt is.

Blijft een wazig verhaal.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk werkt alles weer maar linux blijft met het scherm (bij opstarten)

komen van Grub.

 

Na een exit start hij door.

 

Hoe omzeil ik die Grub?

image.png.d933c490e761e49ef3568692bdc6d026.png

 

Nu heb ik de volgende indeling op mijn SSD;

image.png.ceeb72239e0461c83f227a10322b9f50.png

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-9-2020 om 21:05, gerrit B zei:

Gaat dat wel goed met een simpele UPS?

Mijn UPS (eaton) schakelt vrij snel over maar dat is nog niet snel genoeg om te voorkomen dat de PC opnieuw op gaat starten.

Ik zie dit nu pas.... Ja, het gaat goed, aangezien dit waarschijnlijk gewoon wordt geschakeld door een paar diodes (dus niets actiefs)  Maar.... Een UPS heeft toch echt in de naam "uninterruptible", en zou gewoon zonder merkbare onderbreking moeten omschakelen. Ik heb persoonlijk nog nooit een standby UPS (wat die van jou blijkbaar is) gezien die te traag was / te laat was met omschakelen...

Even voor de duidelijkheid, er bestaan twee hoofdsoorten UPS; de standby UPS waarvan de inverter en batterijen pas wat gaan doen als de spanning wegvalt (vaak te herkennen aan het klikken van een relais wat de inverter online brengt), en een "double conversion" UPS waar de inverter altijd de voeding verzorgt. De gelijkrichter en de batterijen staan altijd onder "belasting" van de inverter. Nu zullen de batterijen in die setup dus alleen wat doen als de spanning wegvalt van de ingang van de gelijkrichter. 

 

Wat jij beschrijft kan ook komen door het ondergedimensioneerd zijn van de voeding van je computer. Als die altijd op max. wordt belast, dan kan dit gebeuren. Normaal gesproken zou een PC voeding een onderbreking van 20 - 30 ms moeten kunnen opvangen door de capaciteit in de voeding... En de standby UPS die ik heb gebruikt, schakelden meestal binnen 20ms over naar de batterijen....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Con Wat je eventueel kan proberen is, als je het nog beschikbaar hebt, booten vanaf dezelfde CD/DVD/USB stick als je gebruikt hebt om te installeren, maar dan in plaats van installatie, voor de rescue mode te kiezen. Dan kan je daarmee de Grub bootloader terugzetten.

 

Je kan ook een terminal venster openen, en dan met "sudo grub-install" (hij zal vragen om je wachtwoord) de loader terug te zetten.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...