Ga naar inhoud


Pioneer VSX-1021 vervangen door Denon AVR X2700


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Een van de redenen waarom ik sinds de vorige eeuw satelliet kijker ben geworden was de kwaliteit van beeld en geluid.

Toentertijd was mijn dagelijks werkomgeving een broadcast beeld en geluid facilitair bedrijf, waar ik verantwoordelijk was,  hoge kwaliteit beeld en geluidsdragers te produceren, onder meer voor Philips, Decca en Deutsche Grammophon.

Denk bijvoorbeeld aan Pavarotti in het Hyde Park,  het jaarlijkse nieuwjaarsconcert, of Wagners Ring der Nibelungen!

 

Hoezeer velen de beeldkwaliteit van CD vergruisden, met goede video processoren en dito schermen kwam het beeld aardig overeen met de bron kwaliteit.

Ontvangers als Rebox hadden betere chipsets, die net dat scherpere plaatje gaven.

 

Geluid is het verwaarloosde stiefkindje van het beeld, maar is minstens net zo belangrijk bij het overbrengen van sfeer en emotie.

Daarom heb ik al vele jaren de geluidsweergave thuis uitbesteed aan de audio installatie.

Eerst met een eenvoudige Dolby-surround 2.1 weergave, later met een Dolby-Digitaal 5.1 setup.

 

10 jaar geleden kwam bij de grootbeeld plasma ook de Pioneer VSX-1021 in de huiskamer, aangesloten op Audio Monitor RX1 luidsprekers en een actieve radius 370 subwoofer, eentje die je in je buik voelt rommelen.

 

De laatste maanden, na bijna 10 jaar dienst, ontstond er een steeds groter looptijd verschil tussen beeld en geluid.

Lipsinc was niet meer aanwezig, en ook niet meer in te stellen.

De laatste weken kwam er bij inschakelen eerst stilte, daarna een luid gebrom en tenslotte nog geluid.

De laatste dagen werd daarna foutcode UE 22 zichtbaar in het display, meerkanaals weergave was niet meer waarneembaar, er was duidelijk iets niet in orde!

Volgens verschillende bronnen op het internet ligt de oorzaak in een Texas-Instruments component, een DTS chipset.

Bekende fout in apparaten van rond 2011, het IC heeft een begrensde levensduur, en reparatie is economisch niet verantwoord.

(In de USA heeft Pioneer een coulance regeling voor dit probleem gehad, in Europa niets).

 

Tijd voor iets nieuws, de VSX-1021 ondersteunde geen 4K. Digitaal audio liep via een aparte optische kabel, welke moderne audio coderingen niet ondersteunt.

 

Tot mijn verrassing blijkt er anno 2020 nog een groot aanbod te zijn van z.g.n. AV-Receivers, oplopend van 5.1 tot 11.2 sets.

Mijn keuze is gevallen op de, deze zomer op de markt gebrachte, Denon AVR-X2700.

(De X 2700 DAB uitvoering was niet op voorraad, maar eigenlijk gebruik ik de on-air ontvangst van de receiver nooit.)

Mijn huisdealer voor AV- apparaten bestaat nog, die had hem op voorraad, dus vanochtend vroeg in de auto gestapt om bij opening de eerste klant te zijn. In corona tijden ontloop ik grote mensen massa's.

 

Bij thuiskomst de oude receiver uit de kast gehaald en de nieuwe versterker er bovenop gezet.

een voor een de luidspreker kabels omgezet, de Optische verbindingskabels verwijderd en alle spelers en signaal bronnen omgezet naar  HDMI waardoor de digitale audio bandbreedte voldoende is voor alle Dolby, Atmos en DTS formaten.

Alle HDMI ingangen ondersteunen tenminste 4k en een ingang is zelfs al geschikt voor 8k weergave.

Uiteraard de AV-reciever ook aangesloten op het Data-Netwerk voor Internet radio en streaming.

Tenslotte de antennes voor Bluetooth en WiFi op de AV receiver geschroefd. (WiFi) wordt in mijn setup niet gebruikt.

Als laatste de 230 Volt kabel aangesloten en de netschakelaar gedrukt.

 

Wat er dan volgt is een installatie procedure van ongeveer een uur, waarin de luidspreker configuratie wordt getest en de signaal bronnen worden "ingelezen". (Ik had gisteravond al de 260 bladzijden tellende gebruiksaanwijzing gedownload en doorgelezen, dat voorkomt onduidelijkheid en fouten bij de configuratie.)

Is alles geconfigureerd wordt de meet microfoon aangesloten, en met 8 metingen van alle aangesloten luidsprekers  op 8 verschillende plaatsen rond je zitplaats de akoestiek gemeten en instellingen van volume, looptijd en frequentie compensatie berekend.

 

En dan ga je zitten, 

en start je van de harddisc van je satelliet ontvanger een concert,

dat je goed kent.

 

 

Tja, hoe beschrijf je in woorden een luisterervaring en de emoties die je ervaart.

De huiskamer is getransformeerd naar kerk, of concertzaal, je neemt geluid weer ruimtelijk waar, je herkent weer de afzonderlijke instrumenten en zit met opengevallen mond verbaasd te luisteren.

In 10 jaar heeft zich in de audio wereld ook een en ander ontwikkeld, wat duidelijk hoorbaar is.

Deze upgrade is werkelijk de moeite waard.

 

Verder is het gebruiksgemak is verbeterd, naast een via het beeldscherm gestuurde configuratie staat je ook nog een webif via de computer ter beschikking en via de smart telefoon kan je streaming diensten of internet radio bedienen.

Heos voor multiroom streaming of Denon AV app. laten je overal in huis je AV receiver bedienen.

 

De AVR-X2700H ondersteunt de laatste HDMI-video technologieën, zoals 8K/60Hz en 4K/120Hz doorvoer, Dolby Vision, HDR10, HDR10+, Dynamic HDR, HLG, 8K upscaling en alle HDMI-poorten (8 ingangen/2 uitgangen) zijn bovendien geschikt voor HDCP 2.3 ondersteuning.

 

 

Ik heb geen problemen waargenomen met handshakes, de HDCP 2.3 werkt als bedoeld.

 

Voor wie is een Home cinema setup zinvol?

Wanneer je graag kijkt en luistert naar concerten, vooral met akoestische instrumenten is een home cinema installatie een waardevolle uitbreiding van de schamele luidsprekertjes in je platte scherm.

Een moderne platte tv is absoluut geen fatsoenlijke luidspreker.

Net even een paar 4k HDR Dolby Digitaal trailers van Will Smith (Gemini man) bekeken, dit soort actiefilms is ook perfect voor een Home cinema geluidsinstallatie.

 

In deze tijden, waar het bezoeken van een concertzaal helaas geen optie is, kan een home cinema upgrade een goed alternatief zijn.

 

Ik ben zeer tevreden met deze upgrade en kan het de liefhebbers onder ons aanraden eens te kijken naar een nieuwe generatie AV versterkers.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Iets meer vermogen, maar meer uitgangen/kanalen.

 

Dus i.p.v. 7 x 80 Watt 9 of 11 x 115 Watt.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel plezier met je Denon receiver, ze hebben altijd zeer uitgebreide mogelijkheden en leveren een fantastisch geluid.  Ik ben daarom al jaren zeer gecharmeerd van receivers van dit merk en heb een tijdje geleden de AVR-X3500H aangeschaft en ben daar heel tevreden over, maar heb nog altijd een probleem: Het geluid van mp4 video wordt niet weergegeven en dat deed mijn AVR-X3200H wel. Ik heb daarom ook geen geluid bij de 4K zenders via satelliet. Ik heb eens een mail gestuurd naar de importeur, maar daar kreeg ik geen reactie op.

Mijn vraag is: heb jij wel geluid bij deze zenders?

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van mijn Yamaha DSP-A1 (ooit 5000 gulden voor betaald) overgestapt naar een simpele Yamaha AV met 2 Tannoy speakers. De interesse is helemaal weg. Kijk amper TV, films duren me te lang en voor muziek streamen we internet radio.

 

Misschien in ons volgende huis weer wat meer aandacht voor audio.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
20 uren geleden, Donkeyman zei:

Mijn vraag is: heb jij wel geluid bij deze zenders?

Ja, ik zit op dit moment te kijken naar Eurosport 4k, tennis in Frankrijk, met geluid!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ceesv zei:

Ja, ik zit op dit moment te kijken naar Eurosport 4k, tennis in Frankrijk, met geluid!

Dat is mooi, hier gaat het dus niet. Vandaag heb ik toch even gebeld met de support van Denon, ze adviseerden mij om mp4 bestanden van de nas via de tv te spelen en het geluid via arc naar de Denon. Ga ik nog even proberen. Het geluid bij 4K vanaf de VU+ blijft nog even een probleem, die heeft maar één hdmi uitgang.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zit er geen toslink uitgang op je Vu+?

Dan verbind je het audio via de optische audio verbinding.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-10-2020 om 22:46, ceesv zei:

Zit er geen toslink uitgang op je Vu+?

Dan verbind je het audio via de optische audio verbinding.

 

Ga ik proberen Cees, bedankt voor de tip.

 

aangepast door Donkeyman

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 3 weken later...

Hopelijk bevalt de avr nog steeds zo goed. Een paar vragen:

 

- heb je per se een front center speaker nodig voor een optimaal resultaat?

- volstaat een normale speaker als center speaker, of moet het een speciale? zijn

- hoe moet de verhouding wat kwaliteit betreft van de verschillende speakers zijn?

- zijn Dynaudio Emit M10 of M20 geschikt als rear speakers?

- je kan 2 subs aansluiten, er worden dan dus 2 van de aanwezige 7 versterkers hiervoor gebruikt?

- zijn de versterkers solide genoeg voor laagohmige belasting door de speakers?

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, moonchild zei:

- heb je per se een front center speaker nodig voor een optimaal resultaat?

ja voor een perfect ruimtelijk geluid met de stemmen in het midden (tpv TV beeld)

- volstaat een normale speaker als center speaker, of moet het een speciale? zijn

kan ook ik had eerst 5 * RL45 B&O's als ze maar een zelfde soort kwaliteit zijn

- hoe moet de verhouding wat kwaliteit betreft van de verschillende speakers zijn?

op elkaar afgestemd qua kwaliteit en klank spectrum

- zijn Dynaudio Emit M10 of M20 geschikt als rear speakers?

rear surround is heel onkritisch Dynaudio ken ik niet

- je kan 2 subs aansluiten, er worden dan dus 2 van de aanwezige 7 versterkers hiervoor gebruikt?

afhankelijk van je home audio, je kan ook die 2 voor een andere kamer gebruiken

- zijn de versterkers solide genoeg voor laagohmige belasting door de speakers?

elk merk kent zijn specifieke kengetallen voor de Ohm de Denon heeft meer sterkte als het 4 Ohm is maar speelt het liefst met 8 Ohm speakers

 

dat iedere AVR natuurlijk verschillende kenmerken en specificaties heeeft is natuurlijk duidelijk.

Download altijd de pdf van de gebruikershandleiding om specifieke kwesties uit te vloeien. (staan van Denon allemaal op Internet)

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij Dolby 5.1 zal elke speaker zijn aandeel leveran aan de geluidsbeleving.

Een "normale" luidspreker volstaat onder je scherm, meestal zal zo een speaker langwerpig zijn, een balk.

Ik heb zelf alle speakers als eenheid geplaatst, de front en rear speakers zijn hetzelfde model/type.

Men kan de rear speakers goedkoper kiezen, ik heb voor identieke speakers gekozen.

 

Mijn actieve subwoofer is aangesloten op een cinch aansluiting, niet op een speaker aansluiting.

De versterkers zijn geschikt voor laagohmige speakers.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, moonchild zei:

je kan 2 subs aansluiten, er worden dan dus 2 van de aanwezige 7 versterkers hiervoor gebruikt?

 

Nee, je dient hier actieve subwoofers op aan te sluiten. Die hebben dus een eigen ingebouwde versterker.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...