Ga naar inhoud


Welke lnb voor Triax 88cm


Ferd

Aanbevolen berichten

Ik heb enige tijd geleden mijn Rebox 8500 met behulp van goede adviezen van diverse forumleden vervangen door een vu uno 4k se. Deze draait inmiddels al een tijdje naar tevredenheid, nogmaals dank voor de adviezen! Maar nu is de lnb stuk, 1 van de 2 uitgangen geeft niet thuis. Het is een inverto duo twin lnb voor schotels tot 80cm. Wat is jullie advies: vervangen door een identieke lnb of is er een betere optie? Ik heb een Triax 88cm schotel en gebruik hem voor astra 1 en 3. Ik woon in (west) Ierland.

 

Alvast bedankt voor tips.

lnb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gewoon vervangen voor de duoLNB als deze naar wens functioneerde.

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zijn de LNB houder en draagarm er net zo slecht aan toe?

Ik zie op de foto een stuk verroest betonijzer gestoken tussen de LNB draagarm en de LNB klem?

wordt het geen tijd voor een nieuwe schotel?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zijn skew-protector :) 

Waarschijnlijk is de flensklem niet sluitend genoeg en 'zakt' de LNB door weersinvloeden. Mooier was een stukje kurk tussen flens en LNB....

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Te zien aan de corrosie lijkt de standplaats binnen 30 km van de kust.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is algenaanslag, als ik dat schoonmaak ziet het er na 2 weken weer precies zo uit. Lang leve het Ierse klimaat... Dat stokje is inderdaad om de hoek waarin de lnb staat te borgen. Vorig jaar na een storm met windstoten tot 120 km/uur was de hoek iets veranderd, vandaar. Draagarm en schotel verkeren in prima conditie.

aangepast door Ferd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is absoluut een verkeerde lnb om daar de Astra 19,2 en 23,5 mee te ontvangen op een Triax 88 en wel om 2 redenen:
- ten eerste klopt de afstand van de koppen niet. De afstand van de koppen van deze lnb is 38mm terwijl de afstand voor een Triax 88  54mm moet zijn, een afwijking van maar liefst 16mm.
- ook de stand van de antennes klopt niet. Zoals al zo vaak vermeldt is het verschil tussen een duo-lnb en een monoblock het volgende:
bij een duo-lnb is rekening gehouden dat de Astra-satellieten uitzenden met een pre-skew van 7,5 graden
- bij een monoblock wordt uitgegaan dat de satellieten geen pre-skew hebben.
Jij gebruikt een monoblock voor satellieten die 7,5 graden pre-skew hebben dus zal de ontvangst zeker voor 8PSK transponders slechter worden.
Een 3 graden monoblock is dus gemaakt voor bijv. de 7 oost en 10 oost samen, of de 10 oost en 13 oost samen, of de 13 oost en 16 oost samen te ontvangen.


De duo-lnb die jij moet hebben is bijv. https://www.inverto.tv/lnb/99/twin-monoblock-23mm-lnb-430-for-80cm-dish
Hiervan staan de antennes precies in de juiste stand en klopt ook de afstand tussen de koppen.

 

Maar al die alg houdt ook signaal tegen. Zorg dat de alg van de koppen af is en ook van de schotel.
Ook heb je de kop van de Astra 19,2 in de klem staan. Dat is niet goed, je moet altijd de kop van de zwakste satelliet in de klem zetten en dat is de Astra 23,5.
Ook moet de duo-lnb in West-Ierland een stuk schuiner staan dan in Nederland. In Limerick bijv. 22 graden.

 

En als je last hebt dat de duo-lnb verdraaid omdat de klem onvoldoende klemt, doe dan een paar druppeltjes 3 secondenlijm tussen de als van de lnb en de verloopring. Dat de verloopring verdraait in de klem komt nooit voor.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Sprietje zei:

Dit is absoluut een verkeerde lnb om daar de Astra 19,2 en 23,5 mee te ontvangen op een Triax 88

 

Volgens deze website van Inverto Oekraïne is de lnb die Ferd gebruikt wel geschikt om astra 1 en 3 te ontvangen:

 

https://inverto.com.ua/konvertery-lnb/po-seriyam/inverto-black-pro/idlb-twnm21-mno43-8pp

 

IDLB-TWNM21-MNO43-8PP.JPG.0ae8b22e7e7eddaf5947283bc9d3c17c.JPG

 

 

Sprietje is met "zichzelf" aan het tegenspreken.  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad wel een juiste.
Op de foto die Fred toont las ik een "3° for 80cm dish". Blijkbaar heeft er voor die "3" nog "4," voor gestaan dus gaat het om een 4,3 graden duo-lnb.
Alleen heeft Inverto die niet meer in hun assortiment. Hij is vervangen door IDLB-TWNM22-MNO43-8PP waarbij het getal 21 veranderd is in het getal 22.
Het nieuwe model geeft 5dB meer versterking.

 

Als Fred de plaats kan aangeven waar hij woont, kan ik de exacte schuinstand van de duo-lnb aangeven. Dat kan ook via een persoonlijk bericht.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. De ontvangst is in ieder geval prima, ook gedurende regenbuien. Ik woon in een kleine plaatsje 20km ten noordwesten van de stad Limerick.

 

Ik heb ook nog een kleine schotel die met een enkele kop op Astra 28.2 staat. Ik had daar vroeger een sky ontvanger voor, maar we hebben sky opgezegd vanwege schandalige prijsverhogingen. Ik zou er eventueel wel FTA mee kunnen kijken, maar ik heb maar 2 tuners en ingangen op de Uno zitten en die heb ik nodig voor Astra 1 en 3.  Is er een manier om ook de kabel van de kleine schotel op de een of andere manier via een schakelaar of zo aan te sluiten op de Uno?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De duoLNB heeft een ingebouwde DiseqC 1.0. Met een enkele kabel kun je gewoon de Astra 1 èn 3 ontvangen! Gewoon tuner instellen op eenvoudig en DiseqC A/B, poort A is Astra1 en poort B is Astra3. Op de 2de tuner kun je dezelfde truc toepassen..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan wel, maar je kunt ook een tripleLNB kopen en de 2 kabels daaruit naar iedere tuner sturen.. Dan blijft je kijk/opname systeem intact... Ik neem al jaren niets meer op (alles herhaling op herhaling op herhaling en stijf van reclame)

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...