Ga naar inhoud


upgrade naar 4k zinvol


looney2

Aanbevolen berichten

18 uren geleden, Codx zei:

Dat is ook de reden waarom veel mensen met een 4K box bij Ziggo en KPN klagen dat de HD zenders onscherp zijn. 

Ik schreef toch heel duidelijk dat ik een positief verschil voor een 4K receiver zelf heb kunnen ervaren.

(je moet wel ook al die boxen hebben staan en of hebben gehad)

Nadat die ouroude trage Mediabox XL van Ziggo vervangen werd door de nieuwe NEXT box (van de firma Arris) die een 4K chip heeft bleek die beeldkwaliteit direct beter.

 

Ook bij Tweakers website staat weer zo'n controversieel stuk over de NEXT waar men "de beeldscherpte" per firmware heeft aangepast. Ik draai nu al 3 nieuwe Firmware versies voor die Arris 4K box van Ziggo en zie totaal niet wat die redacteur schrijft over de scherpte. Ondanks dat ik het wel degelijk begrijp wat hij bedoeld maar niet ervaar.

Overigens ik ben ook eigenaar geweest van de oude Arris HD settopbox van XS4ALL / KPN die mij een beetje wollig beeld gaf en heb bij vrienden de 4K opvolger gezien die toch een positieve indruk achterliet.

 

Dus als er "veel mensen" klagen is er misschien toch iets anders aan de hand...

Wat je wel kan stellen is dat sommige mensen hun TV of AVR en/of de satelliet / kabel receiver foutief instellen en heel vaak ook met verkeerde kabels voorzien.

 

De strekking is dat je mag verwachten dat je beeld erop vooruit gaat met dezelfde installatie en een nieuwe satelliet 4K receiver mits correct ingesteld ten opzichte van de oude receiver. Veel van de mensen die de upgrade naar 4K hebben aangepakt naar aanleiding van onze adviezen zijn dat met me eens.

 

aangepast door Tonskidutch
kun kan

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, Tonskidutch zei:

Ik schreef toch heel duidelijk dat ik een positief verschil voor een 4K receiver zelf heb kunnen ervaren.

(je moet wel ook al die boxen hebben staan en of hebben gehad)

Nadat die ouroude trage Mediabox XL van Ziggo vervangen werd door de nieuwe NEXT box (van de firma Arris) die een 4K chip heeft bleek die beeldkwaliteit direct beter.

 

De next box waar jij het over hebt zijn wel degelijk diverse malen in de firmware aangepast omdat het beeld juist scherper gemaakt werd tot ongenoegen van veel mensen.  KPN heeft de HDR eerst ingeschakeld op al die nieuwe Arris 4K boxjes wat ook problemen gaf, dat is overigens niet wat ik bedoelde @ceesv  maar later is dit ook weer aangepast en nu kun je het uitzetten.  Ik heb zo'n arris 4K boxje en het beeld is nog wolliger dan op die oude box hoor.  Maar op de 4K zenders is het beeld juist ragscherp want daar is het wel 1:1, daar is geen omzetting nodig wat precies het probleem beschrijft. 

 

Wil je het beste beeld op de HD zenders, dan moet je de video output op 1080i instellen zodat de TV alle beeldafhandeling doet en dan is het HD beeld duidelijk het scherpst. Je zou dit met foto's kunnen onderbouwen. Wil je de beste interface kwaliteit en interactieve diensten (vaak 1080p materiaal) dan kun je het beste die 1080p gebruiken maar daar heb je als 4K liefhebber natuurlijk niks aan.  Die hebben alles op 2160p staan.

 

Het beste zou dus zijn als of die boxjes een fatsoenlijke beeldverwerkingschip krijgt maar dat kost geld en misschien hebben sommige boxen dat wel maar als de SoC alles moet doen dan haal je niet de optimale kwaliteit. Of op basis van resolutie van de bron schakelen. Dan mag de beeld processor van je TV het oplossen, bij recente Philips tv's is dat bijvoorbeeld de P5 chip. Bij andere merken heet het weer anders maar het is  maar zelden dat dit door een SoC wordt afgehandeld in een TV.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik adviseerde de vraagsteller looney2 in principe over de nieuwe Vu+ waarbij ik dat onderschreef wat ceesv schrijft betreffende de 4K versies van de Vu+.

Dus dat is een.

De kwestie dat jij cable en IPTV settopboxen van Ziggo en KPN die een 4K chip hebben aangrijpt als een aantoonbaar probleem qua beeldkwaliteit bij HD is iets wat ik niet onderschrijf. We hadden het immers over de Vu+. En ik heb enkel geschreven dat ik wel positieve ervaringen zie bij die 4K toestellen van Ziggo en KPN

Dat jij problemen ziet op je TV indien je 1080p of i gebruikt is helemaal niet aan de orde.

De Vu+ 4K sluit je aan op de UHD TV of via een AVreceiver (waarop alleen pass through ingesteld is) ik heb het helemaal niet over upscaling of converteren gehad.

 

Het upscalen en of converteren heb ik wel al eens getest maar nog nooit aanbevolen en dat kan ook niet onderdeel zijn van mijn ervaringen met verschillende bronnen.

Ik heb nog geen negatieve ervaringen met mij Panasonic TV ontdekt die automatisch de juiste beeld kwaliteit moet leveren. Dus die hardware van dat model was heel goed. (hetgeen ceesv ook voor zijn LG vaker gemeld heeft over de Panasonic)

 

aangepast door Tonskidutch

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Tonskidutch zei:

 

 

 

Een discussie met jou heeft geen zin,  je zit langs mekaar heen te praten.  Dat jij geen verschil ziet is mooi voor je maar anderen met een beter getraind oog zien dat wel. Jij begon zelf over een ziggo box en een iptv box, dus ik ging verder op jou voorbeeld.     

 

Jij hoeft het niet over upscaling of converteren te hebben want dat gebeurd bijna altijd. Een TV panel is progressive en heeft een vaste resolutie (1920x1080p bij HD of 3840x2160p bij UHD) alles wat je daar op weergeeft wordt als het niet in de native resolutie en progressive wordt aangeboden automatisch geconverteerd, alleen merk jij daar niks van omdat de TV daar erg goed in is.  

 

Ga je echter het converteren van beeld overlaten aan losse apparaten zoals een ontvanger dan blijkt dat die daar een stuk minder goed in zijn.  Een 4K ontvanger is prima alleen zijn er nog nauwelijks 4K zenders, in de praktijk ga je die ontvanger dus het meest gebruiken voor het kijken naar HD/SD zenders en als je de video output dan op 2160p instelt omdat je een 4K/UHD TV hebt zijn de HD zenders van mindere beeld kwaliteit, dat is gewoon een feit!   Trouwens een AV receiver kan het beeld ook negatief beïnvloeden weet ik uit ervaring. Voor mij een reden om die er tussen uit te halen en alleen nog ARC te gebruiken. 

 

Je had vroeger een plugin op de linux boxen om zenders in de native resolutie door te geven aan de TV, dus bij SD 576i schakelt de video output ook naar 720x576i dan kun je direct zien dat de SD zenders een stuk scherper zijn.     

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb jaren vuduo gehad en nu sinds kort de Uno 4k se en die is aangesloten op dezelfde tv als de duo en moet zeggen dat ik niet echt heel veel verbetering zie qua beeld op dezelfde kanalen.

 

Wat wel enorm scheelt is snelheid van de box van opstart naar zappen etc....

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...