Ga naar inhoud


Gegevens om een schotel eens anders op te stellen.


Denisdaf

Aanbevolen berichten

Hoe bereken je de elevatie, maar ook de andere zaken die nodig zijn om een schotel niet op een voor de meesten onder ons op te zetten, maar zoals op de afbeelding?

En waar moet je rekening mee houden voor als er bv water zou komen te staan in de schotel?

Waar mag je zonder verlies van reflectie gaten boren in de schotel om het water wat anders zou blijven staan toch een uitweg te geven?

 

afbeelding.png.5b66fa7c9a51ce2c9bbb4e6ec8c299b4.png

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nou voor de elevatie die je in Zuid-Europa hebt, hoef je geen gaten in de schotel te boren zodat het water er uit kan lopen. Hij staat als je hem op zijn kop monteert nog schuin genoeg zodat het water er af loopt. Voordeel als de de schotel op zijn kop hebt staan is dat bij regen de voorzijde van de lnb minder makkelijk nat wordt, zeker als je nog een klein regenkapje gebruikt.

Hoe de elevatie van de schotel afgesteld moet worden als hij ondersteboven gemonteerd wordt, is uit te rekenen als je de offset van de schotel weet.
Dat staat hier:

 

Als je niet weet hoe groot de offset van je schotel is, kun je dat als volgt bepalen:
- je schotel staat nu op een bepaalde satelliet afgesteld en je hebt goede ontvangst
- je kijkt via Dishpointer hoeveel de elevatie bij jou locatie moet zijn, laten we zeggen 40 graden
- nu meet je met een elektronische waterpas tegen de voorzijde van de schotel hoe schuin de schotel werkelijk staat. Laten we aannemen 14 graden achterover.
- dan is de offset van de schotel 40-14=26 graden

Als je geen elektronische waterpas of hoekmeter hebt, dan zou ik de schotel eerst met de plakbandmethode precies op de satelliet uitrichten met de zon terwijl de schotel ondersteboven ligt. Dan ga je de elevatie van de schotel bijstellen totdat je signaal hebt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-12-2020 om 10:50, Sprietje zei:

Nou voor de elevatie die je in Zuid-Europa hebt, hoef je geen gaten in de schotel te boren zodat het water er uit kan lopen. Hij staat als je hem op zijn kop monteert nog schuin genoeg zodat het water er af loopt. Voordeel als de de schotel op zijn kop hebt staan is dat bij regen de voorzijde van de lnb minder makkelijk nat wordt, zeker als je nog een klein regenkapje gebruikt.

Hoe de elevatie van de schotel afgesteld moet worden als hij ondersteboven gemonteerd wordt, is uit te rekenen als je de offset van de schotel weet.
Dat staat hier:

 

Als je niet weet hoe groot de offset van je schotel is, kun je dat als volgt bepalen:
- je schotel staat nu op een bepaalde satelliet afgesteld en je hebt goede ontvangst
- je kijkt via Dishpointer hoeveel de elevatie bij jou locatie moet zijn, laten we zeggen 40 graden
- nu meet je met een elektronische waterpas tegen de voorzijde van de schotel hoe schuin de schotel werkelijk staat. Laten we aannemen 14 graden achterover.
- dan is de offset van de schotel 40-14=26 graden

Als je geen elektronische waterpas of hoekmeter hebt, dan zou ik de schotel eerst met de plakbandmethode precies op de satelliet uitrichten met de zon terwijl de schotel ondersteboven ligt. Dan ga je de elevatie van de schotel bijstellen totdat je signaal hebt.

 

Dikke merci. Moet de schotelgrootte om een dergelijke opstelling te doen even groot zijn als wanneer die "verticaal" zou zijn opgesteld of geeft dan andere noodzakelijkheden?

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de schotelgrootte blijft hetzelfde. Hierbij een schotel ondersteboven in Zuid-Spanje voor de Astra 23,5. Ik ben vergeten van welk lid dit was hier op dit forum. Bij jou zal die ongeveer even schuin komen te staan.

Verder nog een afbeelding van iemand die van pvc-buizen een statief heeft gemaakt voor zo'n opstelling.

schotel op zijn kop.jpg

schotel  omgekeerd.jpg

Satellite Dish-All.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, reynaertdevos zei:

Deze is het.

DSCF5917 (1).JPG

Mooi werk. Ik zie dat dat niet echt een grote schotel is. Wat vang je daarmee?

Ik heb net een koffiebekertje op de LNB gezet van mijn 1,4 m schotel want voordien veel uitval bij regen. Nu na het plaatsen heb ik met een plantensproeier die je moet op druk zetten voor je hem kan gebruiken echt onder hoge drug de beker bespoten dat het een lieve lust was. Geen uitval. ( 23,5 ) Morgen verwachten we veel regen, ik ben eens benieuwd. Stilaan wel eens gaan werken om een schotel vlak te gaan gebruiken. Bedankt om deze beelden ook met ons te delen. Draaibaar ga ik niet gaan, maar meerdere schotels gaan er wel komen. Ondertussen ook al een mooie wand gemaakt aan het balkon zie ik.

aangepast door Denisdaf

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, reynaertdevos zei:

Sprietje, dat is mijn schotel in Alanya, Turkije, niet in Spanje, ondertussen is die gemotoriseerd.

 

Ja nu je het zegt weet ik het weer, in Alanya. Dan hoeft Denisdaf zich helemaal geen zorgen de maken dat er water in de schotel blijft staan want bij hem komt die nog 11 graden schuiner te staan. De lnb komt dan ongeveer recht omlaag. Als je dan met een klein kapje er zoor zorgt dat er ook geen drupwater op de voorzijde van de lnb kan komen, zit je met regen ook helemaal gebeiteld. Ik heb tests gezien waarbij ze met de tuinslang water op een omgekeerde schotel spoten en dat had geen enkele invloed op de ontvangst.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, reynaertdevos zei:

Denisdaf, die schotel is 78cm breed en 82cm hoog. Die ontvangt Turksat3A/4A, Astra3, Astra1, Hotbird, Eutelsat9E. Lnb is Inverto black ultra.

Ok, dat is een mooi pakket. Ik moet hier echt werk van maken. Geen regen gezien vandaag, en toch even wat blockvorming tijdens de aflevering van Witse deze namiddag op één ( VRT Vlaamse tv ).

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, reynaertdevos zei:

Indien ik mijn schotel zo plaats , dan gaan mijn katten eventueel in de schotel maffen !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...