Ga naar inhoud


Gegevens om een schotel eens anders op te stellen.


Denisdaf

Aanbevolen berichten

Beste reynaertdevos

 

Ik zie uit de schaduw van het filmpje dat er een balcon boven je zit. In dat geval moet je met de opstelling die je op de foto laat zien toch geen beste ontvangst hebben? Het deel van de schotel bij de lnb-arm staat dan toch in de schaduw van de satellietsignalen?
Bij het filmpje heb je de schotel dichter bij de balustrade staan zie ik.

 

Alanja 23,5.JPG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


Sprietje, zoals in het filmpje staat de schotel goed. Ik heb ze zo geplaatst mbv de sunoutagetabel van Jens T. Satre.  Op het tijdstip van de sunoutage staat ze volledig in de zon met nog overschot voor en achter. Zo heb ik ze achtergelaten begin juli na een complete lockdown (voor 65plussers) van 3 maanden.  Tot wanneer?

P.S. Ik was een complete leek voor ik hier aan begon en alles geleerd hier op dit forum.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een ingewikkeld verhaal zeg, met de introductie van hoek X en hoek Y en zo, om te zeggen:

dat bij 'normale' schotelstand de schotelvoorkant een elevatie heeft van de satelliet-elevatie MIN de schotel-offset,

en dat bij omgekeerd monteren de schotelvoorkant een elevatie heeft van de satelliet-elevatie PLUS de schotel-offset.

 

In het Sprietje-voorbeeld wordt dat dus 29 PLUS 26 graden, dus 55 graden elevatie.

Hij komt met zijn berekening op ( 90 - 55 = ) 35 graden, en dat wordt dan volgens mij naar goed gebruik niet de elevatie (of inclinatie) genoemd, maar de declinatie.

 

Dus als je makkelijk wilt onthouden, is mijn formulering wellicht wat eenvoudiger....

 

Groet,

A33

  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Sprietje zei:

Beste Denisdaf

 

Met bijgevoegde afbeelding kun je zelf uitrekenen onder welke hoek je de schotel moet zetten als je hem ondersteboven wilt monteren.

 

schotel omgekeerd berekening.png

Bij deze bedankt.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, a33 zei:

Wat een ingewikkeld verhaal zeg, met de introductie van hoek X en hoek Y en zo, om te zeggen:

dat bij 'normale' schotelstand de schotelvoorkant een elevatie heeft van de satelliet-elevatie MIN de schotel-offset,

en dat bij omgekeerd monteren de schotelvoorkant een elevatie heeft van de satelliet-elevatie PLUS de schotel-offset.

 

In het Sprietje-voorbeeld wordt dat dus 29 PLUS 26 graden, dus 55 graden elevatie.

Hij komt met zijn berekening op ( 90 - 55 = ) 35 graden, en dat wordt dan volgens mij naar goed gebruik niet de elevatie (of inclinatie) genoemd, maar de declinatie.

 

Dus als je makkelijk wilt onthouden, is mijn formulering wellicht wat eenvoudiger....

 

Groet,

A33

Zodra ik het met de ene niet geklaard krijg ga ik zeker de andere bekijken. Het is inderdaad soms makkelijker een oplossing te zien op de ene dan op de andere manier.

Ik ben wel gelukkig dat er in deze maar 2 manieren zijn ( in grote lijnen dan toch ) om tot resultaat te komen.

Eens kijken of we in de buurt een schotel kunnen vinden om alvast al wat proefjes te doen al was het dan maar bv op de sat waar Joyne zit.

Niet dat we daar naartoe gaan verhuizen maar gewoon omdat die signalen hier met wat kleiner toch te vangen zijn.

 

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, a33 zei:

Wat een ingewikkeld verhaal zeg, met de introductie van hoek X en hoek Y en zo, om te zeggen:

dat bij 'normale' schotelstand de schotelvoorkant een elevatie heeft van de satelliet-elevatie MIN de schotel-offset,

en dat bij omgekeerd monteren de schotelvoorkant een elevatie heeft van de satelliet-elevatie PLUS de schotel-offset.

 

In het Sprietje-voorbeeld wordt dat dus 29 PLUS 26 graden, dus 55 graden elevatie.

Hij komt met zijn berekening op ( 90 - 55 = ) 35 graden, en dat wordt dan volgens mij naar goed gebruik niet de elevatie (of inclinatie) genoemd, maar de declinatie.

 

Dus als je makkelijk wilt onthouden, is mijn formulering wellicht wat eenvoudiger....

 

Groet,

A33

 

Het grootste deel van mijn verhaal is hoe je kunt bepalen wat de offsethoek van de schotel is als je bijv. te maken hebt met een schotel waarvan je het merk niet kent of de specificaties niet hebt.
En wat is nu die 55 graden waar jij het over hebt? Dat geef je niet aan hoe je dat moet meten.
Mijn eenvoudige berekening geeft aan 35 graden schuin t.o.v. horizontaal en dat klopt helemaal en deze hoek kun je ook gebruiken als je de schotel omgekeerd op een rotor monteert.

 

schotel ondersteboven1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Sprietje zei:

En wat is nu die 55 graden waar jij het over hebt? Dat geef je niet aan hoe je dat moet meten.

 

Ik noem het heel precies: de schotelvoorkant elevatie.

Je meet het dus gewoon zoals je altijd (schotelvoorkant-)elevatie meet.

Een beetje schotelaar weet dat wel.

 

Moet ik dat jou nog uitleggen, Sprietje, hoe je de elevatie van een schotel meet?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Sprietje zei:

Je hoeft mij niets uit te leggen maar het moet mensen duidelijk zijn die hun schotel ondersteboven willen monteren en niet weten op welke schuinte en dat ook eenvoudig kunnen meten.

 

Ik had een beetje gehoopt dat het gewoon het geheel 90° achterover kantelen en dan 180° horizontaal draaien.

Niet dus. LOL

 

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je zo'n schotel die ondersteboven staat ook laten draaien met een rotor? (en er dan natuurlijk ook alle satellietposities mee ontvangen, uiteraard :) ) 

 

Correctie; ik zie in de filmpjes dat dit inderdaad mogelijk is! 

 

aangepast door stevenvc19
Correctie:
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • Moderator

Ik denk spiegelen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja bij multifeed moet een lnb altijd tegengesteld staan aan de satelliet. Dus staat de satelliet oostelijk van het zuiden, dan moet de lnb westelijk van het zuiden staan. Die regel blijft gelden ook als de schotel op zijn kop gemonteerd wordt. Helaas moet je dan wel alle lnb's naar de andere kant op de rail gaan plaatsen omdat je niet alleen de schotel maar ook de rail hebt omgedraaid.

 

ik stop met dat uitrichten, ik zie het niet meer zitten.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...