Ga naar inhoud


Montagehoogte schotel


Victoria22

Aanbevolen berichten

Goedemiddag.

Welke site kan ik gebruiken om de montagehoogte t.ov. de grond voor mijn Big Bisat schotel te bepalen ( een moeilijk punt hierbij is mogelijk de hoogte van de bomen aan de weg, waar de grond lager is dan bij het huis.)

Verder ook nog de vraag of de schotel aan de voorkant van het (eigen) huis mag of niet?

V.G. Victoria22 .

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een schotel moet achter de gevelrooilijn staan, zie de regelementen van VROM in de bijlage.
Als je bang bent dat bomen in de signaalweg staan, kun je nog een klein beetje gebruik maken van de zon. Hoewel de sun outage nu 5 dagen voorbij is, kun je nog wel naar de richting kijken m.b.v. de zon of de bomen precies in de richting van de satellieten staan. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat je ongeveer aan geeft waar je de schotel wilt plaatsen (op 25km nauwkeurig).

 

infoblad-schotelantennes-20-7.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo sprietje, bedankt voor de respons.

De schotel komt te staan op Lattitude 52,399 Graden en op longitude 5,260 Graden  (Almere-Buiten). en op welke tijd moet ik richting de zon kijken? Ik gebruik de Big Bisat met als centerpositie de Hotbird volgens de Cahors site met een elevatie van :29,65 graden en een azimuth van :170,27 graden, de skew van de schotel zelf wordt :-5,67 graden.

Het infoblad ga ik later bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, die regel klopt niet. In het algemeen staat de lnb-arm ongeveer 16 graden minder schuin omhoog dan de offset van de schotel is.

 

Maar welke satellieten wil je gaan ontvangen? Dan kun je voor al deze satellieten even kijken of je vrij zicht hebt.

Morgen om 12:17 uur staat de zon precies in de richting van de Hotbird 13.
De zon staat op een elevatie van 31,72° en de satelliet op 29,726°, met andere woorden, de zon staat 2 graden hoger dan de satelliet.

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Victoria22 zei:

Hallo sprietje, bedankt voor de respons.

De schotel komt te staan op Lattitude 52,399 Graden en op longitude 5,260 Graden  (Almere-Buiten). en op welke tijd moet ik richting de zon kijken? Ik gebruik de Big Bisat met als centerpositie de Hotbird volgens de Cahors site met een elevatie van :29,65 graden en een azimuth van :170,27 graden, de skew van de schotel zelf wordt :-5,67 graden.

Het infoblad ga ik later bekijken.

 

Je hoeft het niet op een duizenste graad nauwkeurig in te stellen. Bij een openingshoek van rond de 1-2 graden en nog meer zet dat echt geen zoden aan dijk. Bij de skew met +/- 2 gr. marge komt het op een honderste graad ook niet aan. Dus die nauwkeurigheid tot 2-3 plaatsen achter de komma is totaal overdreven. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Victoria22 zei:

De schotel komt te staan op Lattitude 52,399 Graden en op longitude 5,260 Graden  (Almere-Buiten). en op welke tijd moet ik richting de zon kijken? Ik gebruik de Big Bisat met als centerpositie de Hotbird

Had je voorheen een WaveFrontier T90?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen Sprietje , het gaat om de volgende satellieten : Astra 1 , 2 en 3 , Hotbird , Eutelsat 9A en Eutelsat  5 W.

 

Die zou ik graag ontvangen, maar als er op sommige niets interessants voor mij is ga ik nog wel wat posities wisselen , ik zorg dat ik met de trap erbij kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat TS eerst moet bepalen is waar de schotel nog vrij zicht heeft op de satellieten.
Kijk ik op streetview zal hij waarschijnlijk één van deze woningen bedoelen:afbeelding.thumb.png.d684e743ba3fe595940d7f6ee08cd613.png

 

Met Dishpointer zie je dan dat vanaf de garage het woonhuis in de weg kan staan.

afbeelding.png.2cf7528867956949b31951420ef8915c.png

 

De groene lijn is naar 28.8E, dus zou je net langs het woonhuis gaan, bij 5W mag de nok maar liefst 6,5m hoger zijn dan de onderkant van de schotel vanaf de plek waar ik de schotel nu geplaatst heb. Maar je zei dat de garage geen optie meer is, alleen weet ik niet in hoeverre en waarom.

 

Doe ik die afstandsmeting voor de andere satellieten vanaf dezelfde plek, dan kom ik op deze hoogteverschillen:
9E: 5,1m
13E: 4,8m
19.2E: 4,4m
23.5E: 4,1m
en als het huis voor 28.2E toch nog een obstakel zou zijn, dan voor 28.2E is het 3,9m.

M.i. allemaal meer dan het hoogteverschil tussen bovenkant huis en onderkant schotel.

Maar e.e.a. hangt natuurlijk af of ik het juiste huis heb gekozen en een plek heb gekozen waar de schotel kan staan.
De bomen mogen 25m hoger zijn zijn de hoogte van de onderkant van de schotel, dus ze lijken me op zich nog geen probleem.

Er zijn ook apps om (grofweg) te kunnen zien of de satellieten zichtbaar zijn vanaf de plek waar je de schotel wilt plaatsen, bijvoorbeeld Satellite Pointer.

 

Met sun outage kijken is ideaal natuurlijk, nu staat de zon alweer wat hoger, dus geeft dan een wat optimistischer beeld, misschien kan @Sprietje uitrekenen wanneer de zon in de richting van 5W, 9E, 13E, 19.2E, 23.5E en 28.2E staat en hoeveel graden hoger?

Ik vind overigens 0.8W ook een aanrader, o.a. nu een aantal FTA 4k zenders daar.

Voor de bepaling van je voorerf, een tekening ter verduidelijking: De rode lijn is 1m achter de voorgevel, op de tekening dus geschat waar die zou liggen, maar dan snap je de bedoeling. (zie https://www.omgevingsloket.nl/)
afbeelding.png.f994487c07e8f35a6cba22336bfb52ec.png

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de schotel op dezelfde plaats zou staan als de T90, dan kun je in de bijlage zien dat de onderzijde van de schotel maximaal 6,7 meter lager mag staan dan de nok van het dak. De nok van het dak is zoals ik kan inschatten 10 meter hoog. De onderzijde van de schotel zou dan minimaal 3,3 meter boven de grond moeten staan. Voor alle andere satellieten die meer naar het westen staan zou de schotel minder hoog hoeven te staan.

 

 

hoogteverschil.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je niet verder naar het oosten gaat dan de Astra 23,5, dan kan de schotel een halve meter lager staan.

Maar is een schotel op het plat dak geen optie, dan komt de schotel iets verder van de nok af te staan en kan hij lager blijven zodat je gewoon een tegelstatief kunt gebruiken

 

hoogteverschil A3.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh vandaar die T90, @Sprietje heeft achterom gekeken op Streetview. My bad..
Die T90 keek dan ook net over de nok heen denk ik.
Interessante antenne overigens net boven de nok van het huis... DAB? Ik had de mast nog wel wat verder doorgeschoven.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alex en als ik deze check doe is de hele  1970, dank voor de inzet, maar mijn huis is niet het afgebeelde , echter het huis wat Sprietje laat zien wel, echter boven mijn dak zie ik een rood balletje en als ik deze controle doe zie ik dat niet m.a.w dan lijkt het goed , wat doe ik verkeerd?

De garage die daar staat is dubbel in breedte geworden dus de hoek komt vereder naar het huis toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...