Ga naar inhoud


brandwerendheid van een muur bepalen


gerrit B

Aanbevolen berichten

Hoe je een kabel door een brandscheiding moet voeren en de openingen af moet dichten is mij wel bekend, maar hoe bepaal je of een muur voldoet aan de eisen van een brandscheiding?

Situatie

Een bestaand pand/opslaghal wordt opgesplitst in 3 verschillende units waarbij gesteld wordt dat de wanden tussen de verschillende units brandwerend worden gemaakt.

Omdat het 3 units worden is dus alle bekabeling van een unit naar een andere unit weggeknipt en opnieuw aangelegd binnen de eigen unit.

Evt. openingen zijn hierbij dichtgemaakt en gaten waar voorheen kabelgoten doorheen liepen en evt. tussendeuren zijn dicht gemetseld.

Aannemer geeft aan dat hiermee de muur brandwerend is gemaakt aangezien de muur 200mm dik is en van kalk zandsteen zodat deze minimaal 60min brandwerend is.

 

Nu heb ik altijd geleerd dat als een wand wordt uitgevoerd als brandscheiding dat dan ook de aansluiting met het plafond aan beide zijden brandwerend uitgevoerd moet worden.

In de praktijk wordt er dan meestal een strook tegen het plafond en op de muur bevestigd van dacht ik minimaal 20mm dik brandwerend materiaal welke 60 cm breed is om zo branddoorslag via het dak te voorkomen.

E.e.a staat omschreven in de NEN 6059 maar die heb ik dus niet en er staat het nodige omschreven in het bouwbesluit 2012 + aanvullingen tot heden.

Helaas staat in deze laatste niet echt informatie waar je wat uit kunt halen hoe het dan uitgevoerd moet worden.

 

Zijn hier toevallig deskundigen die hier meer over weten of mij op weg kunnen helpen deze info te vinden?

 

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, gerrit B zei:

Hoe je een kabel door een brandscheiding moet voeren en de openingen af moet dichten is mij wel bekend, maar hoe bepaal je of een muur voldoet aan de eisen van een brandscheiding?

Situatie

Een bestaand pand/opslaghal wordt opgesplitst in 3 verschillende units waarbij gesteld wordt dat de wanden tussen de verschillende units brandwerend worden gemaakt.

Omdat het 3 units worden is dus alle bekabeling van een unit naar een andere unit weggeknipt en opnieuw aangelegd binnen de eigen unit.

Evt. openingen zijn hierbij dichtgemaakt en gaten waar voorheen kabelgoten doorheen liepen en evt. tussendeuren zijn dicht gemetseld.

Aannemer geeft aan dat hiermee de muur brandwerend is gemaakt aangezien de muur 200mm dik is en van kalk zandsteen zodat deze minimaal 60min brandwerend is.

 

Nu heb ik altijd geleerd dat als een wand wordt uitgevoerd als brandscheiding dat dan ook de aansluiting met het plafond aan beide zijden brandwerend uitgevoerd moet worden.

In de praktijk wordt er dan meestal een strook tegen het plafond en op de muur bevestigd van dacht ik minimaal 20mm dik brandwerend materiaal welke 60 cm breed is om zo branddoorslag via het dak te voorkomen.

E.e.a staat omschreven in de NEN 6059 maar die heb ik dus niet en er staat het nodige omschreven in het bouwbesluit 2012 + aanvullingen tot heden.

Helaas staat in deze laatste niet echt informatie waar je wat uit kunt halen hoe het dan uitgevoerd moet worden.

 

Zijn hier toevallig deskundigen die hier meer over weten of mij op weg kunnen helpen deze info te vinden?

 

 

 

Helaas ben geen bouwkundige maar kan wel zeggen wat ik altijd heb gezien.

Een brandscheidende wand wordt van vloer tot aan vloer uit één

stuk gemaakt en sluit gewoon aan de onderliggende en bovenliggende

constructies. (met specie indien het een gemetselde wand is)

Bij metalstut van 30 of 60 minuten heb ik ook nooit aanvullende

maatregelen gezien. (met 120 minuten heb ik geen referenties.

 

3 units wil op zich niets zeggen tenzij het totaal oppervlak wordt

overschreden of iedere unit een eigen toegang (geregistreerd) heeft

dan gelden voor de scheidingen brandwerende eisen.

 

Maar @Tonskidutchzal daar wellicht duidelijkheid in kunnen

geven, hij is tenslotte een bouwkundige.

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat is nieuwe functie van die units { unit grootte m2 } ? industrieel misschien

dak opbouw bestaat uit ?

oplegging dak op wanden ? glijfolie / bitumen of anders ?  { doorgaande naad dan extra brandwerend materiaal ertegen }

 

tik maar eens in rockwool wbdbo in je browser en bekijk de afbeeldingen

dat moet binnen EN bovendaks in orde zijn

 

verder kan ik zonder nadere informatie alleen maar gissen

 

 

 

 

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 unit is kantoor met opslag, 150m2 met 75m2 op de verdieping (houten vloer op de verdieping)

1 unit is opslag met een klein kantoortje 250m2 met 100m2 op de verdieping (houten vloer op de verdieping)

1 unit is nog geheel vrij in te richten 200m2 met 100m2 op de verdieping, dit was een opslag met een werkplaats (houten vloer op de verdieping)

1032296793_indelingunitsnasplitsing.thumb.jpg.9c314bfb404b8a4d5828eb41d085cc1b.jpg

Tussen de panden zijn dus wanden opgetrokken uit kalkzandsteen blokken met rood aangegeven.

Buitenwanden zijn geïsoleerde damwanden.

Dak bestaat uit dakpanelen met bovenop isolatie en bitumen

674152338_tussenwandenmetdakoplegging.jpg.f2ff9feefdb287ef7b57d0057e8ce86f.jpg

zo ziet het dak er dus uit en wat ik dus bij een brandwerende scheiding altijd zie is dat er ook stroken brandwerend materiaal tegen het dak worden aangebracht.

Je ziet hier dus al wel dat de elektricien al het nodige op de beplating heeft gemonteerd maar ik ben bang dat als ik daar ook netjes bekabeling langs de de wand tegen het dak aanbreng dat ik uiteindelijk alles weer kan gaan demonteren omdat er toch nog brandwerende beplating tegen het dak moet komen.

 

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zo doe je dat met Promatec platen, maar let wel dat ook de kanalen van de staalplaat gevuld moeten zijn over die 45 a 60 cm. Muurdikte maakt niet uit, daar het overslag betreft.

En de Dakfolie moet zwaar ontvlambaar zijn. Voor de Ingebruikname wordt dat waarschijnlijk gecontroleerd door de Gemeente / Vergunningverlener.

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat omschreven dat de huidige eigenaar de wanden nog brandwerend zal gaan maken.

1 zo'n golf ligt net bovenop de muur dus dat zal al wel een probleem worden.

Maar weet nu zeker dat ik 60 cm van de wanden af blijf met mijn buizen ed. zodat ik niet alles weer kan slopen en opnieuw beginnen.

 

Gewoon dakleer brandt natuurlijk wel makkelijk, maar gelukkig hoef ik daar niets te installeren.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, gerrit B zei:

Gewoon dakleer

Ga effe je mond spoelen🤢. Tssss Dakleer🤣. Gewoon bitumen dakbedekking😁. En die fikt net zo hard als PVC, EPDM, TPO😉.

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is toch gewoon dakleer?

Ga na een winkel en vraag om dakleer en je krijgt gewoon zo'n grote zware rol van dat spul mee.

Onderhand zijn er tig verschillende soorten maar voor mij is het allemaal dakleer.

En dat het wil branden dat weet ik want ik maak wel eens een konijnenhok en brand daar dan ook van dat dakleer op en als je een beetje te lang verwarmt om de hoekjes mooi strak te krijgen dan wil het wel eens in de brand vliegen. (wel heel goed uitkijken dat je dan niet zo'n druppel op je hand krijgt want die jeuken flink)

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Mojo zei:

Ga effe je mond spoelen🤢. Tssss Dakleer🤣. Gewoon bitumen dakbedekking😁. En die fikt net zo hard als PVC, EPDM, TPO😉.

 

Volgens mij is pvc dakbedekking zelfdovend toch? En epdm is toch rubber"?

En laten we eerlijk zijn, dakleer is nu eenmaal eenvoudiger schrijven dan bitumineus... 

 

Maar beide opmerkingen vallen buiten dit topic...

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...