Jump to content

Lnb skewer


trust
 Share
Followers 1

Recommended Posts

  • V.I.P.
Posted (edited)

Enige tijd geleden heb ik via een Duitse verkoopsite een Newtec Up/Down lnb  met skew-motor van een automatisch schotel gekocht .

Alleen die skew mogelijkheid had mijn interesse , om er een normale KU lnb in te zetten .

De lnb was dusdanig van vorm en gewicht dat er bovenop een contra gewicht geplaatst was om het voor de kleine servomotor makkelijker te maken 

 

724124302_Newtecunit.jpg.29a6e27c0b85ca17f32b135bba9f1e95.jpg

 

Na opening van de motorbehuizing waren de servomotor , tandwielen en hoofdlagering zichtbaar .

 

1587144855_servoundlagerung.thumb.jpg.e21a1a8593cefc5831058f83bf4d8d60.jpg

 

Op het servo tandwiel zit een vilt-rand welke het deksel drukt , waarschijnlijk gedacht als een soort houd-rem om ongewild draaien te voorkomen .

De servomotor is hetzelfde type als in gebruik bij RC  auto's , boten en vliegtuigen en kon gedraaid worden met een simpele servo-tester .

Door de schroef met de rubber stootdop te verwijderen is het mogelijk om de kogels van de lagering door dat boutgat te laten vallen waardoor de lnb uit het motorhuis is te halen .

 

demontage.thumb.jpg.c3d9d4c62ea5029ec724d529c8e1cefc.jpg

De opening waar de kop van de lnb doorheen moet , is 60 mm , mijn plan was om er de Inverto Premium PLL lnb in te zetten ging daarmee niet door .

Zou wel kunnen  als ik de buitenrand van de kap er af zou snijden , echter toch maar eerst een AB lnb met lange nek erin gezet .

De klemring met tandrand was eenvoudig te demonteren , in beide helften zit een rubber strip voor goede klemming , zodanig dat verschuiven om e.v. te focussen , niet mogelijk is . Door die strips eruit te halen en maar in één helft een klein deel terug te zetten , is de lnb met enige moeite naar voor en achter te schuiven .

 

klemmringe.thumb.jpg.51298c754dbc80ee628f4f10d8db6b1d.jpg

 

Na alles weer in elkaar te hebben gezet , deze unit gewogen , weegt toch nog 1100 gr .

Er is een skew bereik van 180º  

 

1861338984_servoskew.thumb.jpg.372977ddb9990f246ef183d9d2130eb3.jpg

 

Voorlopig nog geen idee op welke schotel te gebruiken .

 

Edited by trust
merknaam Newtec lnb toegevoegd
  • Like 4

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   C-Tech HD 5000-C+ (Dr.HD F16)
120cm DeltaStar Gregorian van het dak en Te Koop met 36 Volt  RM120 H2H Rotor Usals bestuurd + elevatie control

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

Link to post
Share on other sites

Hoowla , knap gedaan 🙂

Jij bent dan ook een echte technieker 🙂

  • Like 1

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link to post
Share on other sites
  • V.I.P.
Posted (edited)

Beste Trust

 

Interessant om eens te zien hoe hoe dat van binnen werkt. Bedankt voor de beschrijving.
Je hebt nu een gemotoriseerde skew gekocht met een contragewicht.
Een bekende fabrikant "Ten Haaft" van de automatische schotels voor campers e.d. van het merk Oyster, heeft ook een  gemotoriseerde skew-aandrijving. Die heeft geen contragewicht en zal daardoor minder wegen.
Heb je daar ook naar gekeken voor je besloot de huidige auto-skew te kopen?

 

 

autoskew ten-haaft.png

Edited by Sprietje
aangepaste afbeelding
Link to post
Share on other sites
  • V.I.P.

citaat Sprietje  [Je hebt nu een gemotoriseerde skew gekocht met een contragewicht.]

Gelukkig dat je me daarop wijst 😏

Heeft Oyster geen skew unit voor zo'n internet lnb ? Zo ja dan zal die ook zwaarder zijn .

Je hebt niet veel te kiezen op een 2e hands verkoopsite , toeslaan als er iets leuks voor weinig geld word aangeboden .

De Ku / Tx/Rx lnb weegt alleen al 1004 gr , het contra gewicht 400 gr

Die 1100 gr is met alleen die twin lnb er in .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   C-Tech HD 5000-C+ (Dr.HD F16)
120cm DeltaStar Gregorian van het dak en Te Koop met 36 Volt  RM120 H2H Rotor Usals bestuurd + elevatie control

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

Link to post
Share on other sites
  • V.I.P.

Daar is het ideaal voor .

Binnenkort komen er 2 Egis rotors TK 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   C-Tech HD 5000-C+ (Dr.HD F16)
120cm DeltaStar Gregorian van het dak en Te Koop met 36 Volt  RM120 H2H Rotor Usals bestuurd + elevatie control

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Lees alvorens je verder gaat onze Terms of Use en Privacy Policy. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.