Ga naar inhoud


prisma plaat hoe om te leggen?


gerrit B

Aanbevolen berichten

In ons pand liggen de nodige prisma platen in het systeemplafond zodat licht door de lichtkoepel de ruimte er onder kan verlichten, maar ik vraag me af hoe om die moeten liggen.

Leg je ze nl. met de kegeltjes omhoog dan zal zich stof tussen de kegeltjes op gaan hopen en zal de hoeveelheid licht vanzelf minder gaan worden, maar het maakt niet uit van welke kant het licht komt en wordt opgevangen door de kegeltjes en naar beneden gestuurd.

Leg je ze met de kegeltjes naar beneden dan ligt de gladde kant omhoog en is die veel simpeler met een doekje schoon te houden maar krijg je beneden dan nog wel even veel licht of maakt dat totaal niets uit?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ze zijn eigenlijk bedoeld voor onder verlichting zoals TL als ik het zo lees.

Ik heb niet de indruk dat die kegeltjes veel doen anders dan een beetje egaal licht maken.

 

Probeer het en je weet het 🙂

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat ze met de kegeltjes richting de lichtbron liggen... Normaal gesproken worden ze gebruikt in armaturen die dicht zijn, dus weinig stof zullen verzamelen. Maar in jouw specifieke toepassing kan dat inderdaad anders wezen. Anders eens uitproberen voor een maand ofzo, en dan eens kijken hoeveel stof erop is blijven liggen. Als dat niet al te veel is, dan kan je misschien het een 6 maandelijks of jaarlijks klusje maken om ze allemaal even af te nemen....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn platen van 120 x 60 en op zich is schoonmaken niet zo'n probleem maar het zijn er 15 en die zitten op ruim 4m hoog dus daar kom je ook niet even met een trapje bij. Zelfs mijn klapladder van 4 x 4 sporten is te laag om er bij te kunnen komen, daar heb ik de 4 x 6 sporten voor nodig en dat is best een lomp zwaar ding.

Probleem van het stof is er wel want ze zitten onder lichtkoepels van 10m lang die vrijwel over het gehele pand lopen en dus ook boven de werkplaats lopen waar gezaagd, gelast, geschuurd, gespoten enz. wordt.

Morgen eens meten met de lux meter wat het verschil is.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat bij schone platen het licht niveauverschil niet hoog is. Echter zal je ook op de vlakke kant stof gaan krijgen, dus eigenlijk hetzelfde probleem. Alleen is het schoonmaken van de vlakke kant eenvoudiger....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, moest vandaag op pad en toen ik terug kwam was er geen zon meer.

Morgen lijkt het er ook niet op om een beetje meting uit te voeren met alle regen en wind (ik verwacht het grootste verschil te kunnen meten met volop zon), dus hoop dat het dit weekend wel lukt.

Ik heb de lux meter in ieder geval al op gezocht en in de auto gelegd zodat ik die niet meer hoef te zoeken.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

als het licht van boven komt moet het prisma oppervlak naar het licht toe gekeerd zijn opdat de lichtbreking een grotere diffusie in de ruimte werpt. Dus de verdeling van het invallende licht in die ruimte wordt er  beter door verspreid.

 

de lichtsterkte neemt niet toe natuurlijk

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zit dat dan met die zonnelampen?

Daar wordt toch van hetzelfde principe gebruik gemaakt om buiten eerst zoveel mogelijk licht op te vangen, dit via een buis naar beneden te transporteren en daar weer uit te stralen.

Heb je buiten dus meer oppervlak om zoveel mogelijk licht op te vangen  (vandaar de kegeltjes waarmee het oppervlak ongeveer 3 x groter wordt dan aan de onderzijde) dan kan er aan de onderzijde ook meer licht worden uitgestraald.

Natuurlijk zal dat nooit meer licht kunnen zijn dan wat er opvalt maar er kan wel een versterkende factor worden toegepast door het oppervlak te vergroten (als je de vervuiling tussen de kegeltjes niet meetelt)

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een heel ander principe verlichting, maar ook daar gaat het om in de binnenruimte een zo groot mogelijke diffusie te krijgen via dat armatuur aangesloten op de spiegelende kanalen.

36 minuten geleden, gerrit B zei:

maar er kan wel een versterkende factor worden

neen het is niet versterken het is diffusie.

dat is per vierkante centimeter vloeroppervlak dus verdelen en daarmee een afname qua licht intensiteit

aangepast door Tonskidutch

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...