Ga naar inhoud


Storing m.n. op NPO1


Jürgen

Aanbevolen berichten

Sinds kort ben ik eigenaar van een VU+ ZERO 4K en die gebruik ik tijdens het zomerseizoen op een camping in Zeeland.

Ik ondervind nu m.n. op NPO1 beeldstoringen, met tussenpozen krijg ik kortstondig een soort spikkels over het hele beeld.

Ook had ik dit gisterenavond op RTL4 maar dat was heel sporadisch.

Van de week hadden wij hier aan de kust nogal wat wind en toen was de Triax 78 licht verdraaid.

Uiteraard heb ik die weer naar mijn mening goed afgesteld, deze aanname baseer ik op het feit dat ik zowel op NPO1 als RTL4 een signaal en kwaliteit heb van 99%.

Nu weet ik dat dit probleem kan worden veroorzaakt door weersomstandigheden bij de Uplink van de zenders maar ik heb niet de indruk dat dit het probleem zou kunnen zijn want vanmorgen heb ik deze storing ook.

 

Dus ik vraag mij af of het probleem toch niet aan mijn schotelafstelling zou kunnen liggen.

Ik gebruik overigens ook een Schwaiger SF9002 en die geeft ook een goed signaal op 23.5 weer.

 

N.B. Op RTLZ heb ik dat probleem niet terwijl deze zender meestal als eerste storingen ondervindt.

Ook hier geeft de ZERO 4K 99% aan voor wat het waard is.

 

 

 

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Kan ook een storing uit de omgeving zijn.

Heb je een goed afschermde antenne kabel in gebruik?

 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien nog even vooraf, tot voor kort had ik er geen last van, eigenlijk pas sinds 1 week.


De storing zal naar mijn mening niet zo 1-2-3 door de buren kunnen worden veroorzaakt want die zijn er op dit moment niet aanwezig.

 

T.a.v. de gebruikte coaxkabel heb ik wel even mijn twijfels.

De kabel is voordien door de vorige eigenaar van de caravan voor Digitenne gebruikt en in de disselbak zit een verloop van F aansluiting naar IEC.

Ik had al eerder dat ik bij terugkomst naar de caravan geen beeld had, de verloop even aangedrukt en toen gelijk weer beeld.

Ik denk dat ik de 2 huidige kabels eerst maar eens vervang door één goed afgeschermde coaxkabel.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Witte spikkels worden normaal gesproken veroorzaakt door reflecties in een HDMI kabel.

Probeer eens een andere (bij voorkeur langere)

 

Dit zou ik ook nog kunnen proberen maar ik beschik op dit moment niet over een andere HDMI kabel, die moet ik de volgende keer van thuis meenemen.

 

Maar buiten het feit dat ik die kabel al meer dan een jaar gebruik zou die dan niet ook storingen op andere zenders dan alleen hoofdzakelijk op NPO1 veroorzaken?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een nabrander...

 

Nu dat ik nog even verder over nadenk, sind circa 10 dagen heb ik op mijn iPhone Onbeperkt Internet en via een op de iPhone ingestelde Persoonlijke Hotspot (4G+) deel ik het Internet naar de overige apparaten in die caravan.

Zo ook via een Wifi stick met mijn ZERO 4K.

Het zou best kunnen zijn dat de gebruikte kabel niet 4G Proof is dus een reden meer om de kabel te vervangen, baadt het niet, schaadt het niet.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Jürgen zei:

 

Dit zou ik ook nog kunnen proberen maar ik beschik op dit moment niet over een andere HDMI kabel, die moet ik de volgende keer van thuis meenemen.

 

Soms is het voldoende om de connector even op te schonen door hem meerdere malen in en uit de box en TV te halen.

Je kunt ook proberen hem andersom aan te sluiten.

 

7 minuten geleden, Jürgen zei:

Maar buiten het feit dat ik die kabel al meer dan een jaar gebruik zou die dan niet ook storingen op andere zenders dan alleen hoofdzakelijk op NPO1 veroorzaken?

 

Dat zou je inderdaad verwachten. Maar deze storing is ook afhankelijk van de beeld inhoud.

Het is overigens zo dat niet alleen de kabel maar ook de apparaten meetellen bij reflecties. En deze combinatie is toch vrij recent?

Misschien is de kabel beschadigd. Zit het metalen deel van de connector niet een beetje los?

Zojuist, Jürgen zei:

....

Het zou best kunnen zijn dat de gebruikte kabel niet 4G Proof is dus een reden meer om de kabel te vervangen, baadt het niet, schaadt het niet.

 

 

Instraling in de HDMI kabel is in dit geval waarschijnlijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat er een andere camper buur nog een HDMI heeft liggen, dan heb je het zo getest.

Die 4G afscherming (beweert men) is alleen bij DVB-C belangrijk. Desondanks heb ik die ook in gebruik voor de satellietTV.

Maar de connectoren moeten natuurlijk ook goed aangesloten / aangesneden zijn.

die koppeling f <> iec lijkt mij verdacht

Is er een buur met reserve coax kabel die lang genoeg is?

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de buren gebruiken hier bijna uitsluitend Digitenne en worden vooral niet gehinderd door enige kennis op dit gebied...😂 dus b.v. een HDMI kabel op voorraad te hebben is bijna een utopie.

Ik neem er volgende week wel een goede HDMI kabel van thuis mee.

 

 

  • Haha 1

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem schijnt toch niet door de kabel veroorzaakt te worden want tot mijn verbazing vond ik in één van de opbergkasten nog een bijna nieuwe coaxkabel van Chinese makelij.

Nadat ik deze via de buitenkant om even had aangesloten was er geen verbetering waardoor ik tot de conclusie kom dat het niet aan de kabel zou liggen.

Dus z.s.m. eerst een andere HDMI kabel proberen.

Dit ga ik in elk geval voor 11 juni als de EK op NPO1 worden uitgezonden.

 

Ik zou althans geen andere oorzaak kunnen bedenken.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een UHD TV aangesloten? Zet dan de outputresolutie van de box eens (tijdelijk) op HD.

Heb je een HD TV aangesloten? Zet dan de uitgangsmode eens op RGB. (=8bit ipv 12 bit)

 

Je hebt dan minder stress op de kabel. Dit zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn indien het probleem ook echt door de kabel komt.

De box zelf kan ook de oorzaak zijn. Een defect aan de HDMI chip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik op de camping geen TV voor de weergave van de box maar de Samsung M5 Monitor en die heeft een resolutie van 1.920 x 1.080.

Ik moet even controleren of ik daarop de RGB Mode kan kiezen.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...