Ga naar inhoud


Op welke satellieten uitrichten?


humptydumpty
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Dat kan toch niet dat de mast zoveel scheef staat. Elevatie op de E-85 is 36,5° en de Bigbisat berekening van 28,8°, dat zou 7,7 graden scheef zijn voorover.
Heb je de waterpasfuctie op je telefoon staan? Meet dan eens tegen de mast hoe scheef die staat voorover in de richting van de Hotbird en precies haaks daarop. Dat kan bijna niet anders dan dat het maar een paar graden is.
Zie afbeelding mast 7,7 graden schuin.

 

mast 7,7 graden schuin.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is de scew. Uitgericht op 19,2 als middelpunt van de E85. En had werkelijk nog nooit zo'n goede ontvangst als met deze uitgerichte schotel! Op alle 4 de sats. Met een satmeter. Die paal zit met muur of chemische ankers vast. 

IMG_20210619_155023.jpg

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je heb gelijk! Ik had de schroef als uitgangspunt niet de houder. Dank je wel Sprietje!  Dishpointer gisteren bekeken. Gebruik dat als visueel uitgangspunt. Stel de bigB dan in volgens het programma en dan voorzichtig draaien. HB optimaal afstellen en dan van af de buitenste lnbs eerst met scew en rail en dan met alleen de rail en draaiing van de lnb naar binnen toe afstellen. Is die volgorde goed?

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als uitgangspunt voor de schotelskew kun je de berekende schotelskew van de calculator aanhouden. Omdat je niet zeker weet of de mast zuiver verticaal staat zou ik daarna de skew van de schotel zo goed mogelijk afstellen op optimaal signaal van de twee buitenste satellieten. Dan de skew van de twee buitenste lnb's optimaal afstellen. Ik denk niet dat er nog veel te verbeteren is aan de optimale plaatsing van de tussenliggende lnb's als je de calculator precies aan houdt.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

De draadeinden zijn aardig verroest. Stellen met ringen gaat niet meer.

 

Maar hij staat en is uitgericht! Ben zeer blij met mijn big bisat, dat had ik 20 jaar geleden moeten doen. Ik was al gewaarschuwd hier op het forum, de extra satellieten vallen qua kanaal aanbod inderdaad tegen. Maar prima ontvangst tot nu toe, ik wacht de winter ff af voor een definitief oordeel.

Mijn dank voor al jullie hulp en advies!

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...