Jump to content

Triax 88 met multifeed uitrichten....

grungesocial
 Share
Followers 1

Recommended Posts

Beste Sprietje ,

Ik heb oude model Triax 88 met multifeed (3 lnbs) rail, sinds paar dagen, ik ontvang geen Hotbird 13 en astra 19 and 28.2 E zijn ook zwaake signaal hebben.

Wilt u nieuw berekening maken voor die multifeed rail?

LNB merk: 3x - Inverto Premium Single Universal 40mm PLL LNB, ULN+, 4K Ultra HD

Satellieten: Hotbird 13, Astra 19 en 28.2E

Alvast bedankt.

Edited by grungesocial

• V.I.P.

Een Triax 88 stel je in Breda als volgt af:
- monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit
- zet de rail 11 graden schuin, zie bijlage, de Hotbird-lnb het laagste
- monteer de lnb's zodat de kop 5-6mm van de klem af staat
- plaats de lnb's zoals aangegeven op de bijlage. De Astra 19,2 lnb tegen de arm aan
- zet de koppen van de andere lnb's op de volgende afstand
a- tussen de 13e en 19,2e is 78mm
b- tussen de 19,2e en de 28,35e is 115mm
- stel de skew van de lnb's als volgt in:
a- Hotbird 13e op -3 graden
b- Astra 19,2e op -4 graden
c- Astra 28,35 op -10 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb's kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.
- stel de elevatie van de schotel in op 29,4 graden op de Astra 19,2 te vinden.
- stel de schotel af op maximale signaalkwaliteit. Gebruik daarvoor een zwakke transponder bijv. SES Ultra HD Demo Channel op 11994H van de Astra 19,2.

Omdat de Hotbid de zwakste satelliet is, heb ik er voor gekozen de Astra 19,2 en 28,35 aan één kant van de arm te zetten.

TRIAX-Multiblock 13-19-28.png

Inverto Black Ultra quad met Triax rail klem.JPG

hoek van 11 graden.png

hoek van 3 graden.png

hoek van 4 graden.PNG

hoek van 10 graden.PNG

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Similar Content

• By KRelectro
      Beste forumgenoten,
      Mijn schotel is op punt gezet voor voor twee tuners en ik zou willen uitbreiden.
      Momenteel heb ik de 3 astra's + hotbird.
      Ik zou de eutelsat 5 willen bijnemen voor de Franse zenders, maar daarvoor moet ik mijn huidige 4 lnb's een heel stuk opschuiven. Ga ik daarbij veel signaal verliezen als ze niet meer zo centraal staan ? 
      Met vriendelijke groeten,
      Kenneth 
    • By HvM71
      Beste mensen,

Ik wil graag van jullie kennis gebruik maken om te kijken of ik een probleem opgelost krijg wat vandaag tevoorschijn is gekomen.

Links en rechts ben ik al op het internet aan het kijken geweest, maar kom dan al snel in topics waar ik geen snars van snap.
      Ik heb totaal geen verstand van de dreambox en heb deze puur op aanraden van mijn toenmalige installateur gekocht.
      De goede man is echter overleden en kan hem dus niet om raad vragen.

Ik heb een dreambox 500hd die als ontvanger/decoder voor mijn schotelantenne dient.

Het is een orginele en geen cloon,
      heeft geen verbinding met het internet

Wat is het probleem?
      Toen ik vandaag mijn TV aan had gezet en de DB, had ik zwart beeld.
      Mij is verteld dat een harde reset dan vaak helpt.
      Hier bedoel ik dan mee: knopje achter op, op uit zetten, een 30 sec. wachten en dan weer aanzetten.
      Dit heeft echter niet geholpen.

Als ik naar de vrije zenders ga, b.v. BBC of RTL television, dan heb ik gewoon beeld en geluid.

Het lijken alleen de zenders te zijn die gecodeerd zijn zoals alle NL en RTL zenders, Veronica, History, Discovery, National Geografic, etc.

Ik dacht dat het misschien aan mijn canal digital kaart kon liggen en heb een her-activatie uitgevoerd.
      Helaas, ook hier geen resultaat mee.

Dus ....HELP!!!!!

P.S. zoals aangegeven: ik heb er totaal geen verstand van dus heb geduld met mij!

Grtz.
      Henri
    • By Alex1970
      Hallo,

Ik wil een Triax Multi Block LNB rail aan een TDS88 bevestigen.
      Nu kan je de houder waar je de rail aan bevestigd en die weer op de arm van de schotel wordt geklikt, onder een bepaalde hoek in elkaar zetten, dit i.t.t. de houder van SAB die een vaste hoek heeft.
      De meegeleverde montagehandleiding rept hier totaal niet over.
      Ik kan me toch voorstellen dat die hoek ook nog uitmaakt, afhankelijk van het type schotel je hebt.
      De LNB's komen dan dichterbij of verder af van de schotel te staan en dan ook lager respectievelijk hoger op de schotel gericht.

Nadat je die houder erop geklikt hebt kan je die hoek niet veranderen behalve door hem weer van de arm af te halen.

Weet iemand wat die hoek moet zijn?
    • By olastaats
      Mijn dream box start niet meer na dat mijn kleintje bestanden heeft gewist.
      Hoe krijg ik hem weer aan de praat?
      IK kan geen verbinding maken via de pc naar de dreambox.
    • By Koolraapje
      Hallo,
      Ik heb een account gemaakt omdat ik al een paar dagen een probleem heb waar ik ondanks speurwerk op dit forum en Google niet uit kom.

Ik heb een Triax 88 schotel met een Inverto Monoblock voor een 80cm schotel.
      Hiermee kijk ik naar Canal Digitaal op Astra 19.2 en Astra 23.5.
      Deze opstelling werkte een tijd lang goed met veel regenreserve. Fantastisch.

Maar nu kan ik van de een op de andere dag enkel nog Astra 1 bekijken.
      Met de schotel uitgericht op 23.5 is de signaal sterkte van Astra 3 9/10 maar van Astra 1 0/10. Er is ook op geen enkele zender beeld.
      Met de schotel uitgericht op 19.2 heb ik goed signaal en beeld op de Astra 1 zenders maar geen signaal op Astra 3.

Inmiddels heb ik meerdere dingen geprobeerd zonder verbetering:

-Meerdere keren opnieuw afgericht op Astra 1 en 3 maar telkens hetzelfde resultaat zoals hierboven.
      -Nieuwe monoblock LNB gemonteerd.
      -De decoder een tijd van het stroom gehaald.
      -CD Kaart in en uit gedaan
      -Decoder factory reset
      -Nieuwste software laten ophalen via Astra 1.

Omdat ik wel gewoon de SD zenders via Astra 1 kan bekijken neem ik aan dat de kabel in goede staat is. (?)
      De kans dat de nieuwe LNB ook stuk is moet wel nihil zijn. 

Maar nu zie ik niet meer wat het probleem kan zijn, toch de decoder?

Gegevens:
      Regio Noord Groningen
      Triax 88
      Inverto Monoblock 80cm
      Decoder: M7 Model: DSR7141/22

Alle hulp is welkom 

• By Menneke
      Hallo,

Met dit bericht wou ik mijn ervaringen delen op dit forum.

Ik was namelijk op zoek naar een schotelconfiguratie met volgende eigenschappen:

- snel kunnen zappen tussen de courante posities 23,5E / 28,2E / 19,0E / 13,0 E (95% van de tijd worden deze bekeken)
      - iets anders opnemen dan wat ik bekijk, ook op een andere satelliet (één van de 4 bovenstaande)
      - heel af en toe (5% van de tijd) ook eens wat andere satellieten kunnen bekijken

Ik wou geen tweede schotel plaatsen met een rotor, naast de bestaande met multifeed houder.  Ook moest er dan een extra coax getrokken worden.  In plaats van altijd maar vaste LNB's bij te plaatsen die meer en meer uit het centrum liggen, en toch weinig gebruikt worden, heb ik voor een andere aanpak gekozen.  Een rotor gecombineerd met een multifeedhouder. Het is wat ongebruikelijk, maar soms wordt het toch gedaan.  Ik was blij verrast dat een DiSEqC switch nog steeds werkt achter een rotor.

Eerst wordt de rotor goed afgesteld, zodat de centrale LNB alle satellieten kan ontvangen.  Daarna draai ik hem naar 23,5E en met deze positie ingesteld regel ik de overige drie LNB's af.

Deze opstelling heeft echter de volgende problemen:

1. Om 28,2E, 19,2E en 13,0E te bekijken moet de rotor naar 23,5E gedraaid worden.  Hiervoor is een speciale tuner configuratie nodig (zie verder).  Het is belangrijk dat de rotor altijd terug naar de 23,5E positie gaat voor bvb geprogrammeerde opnames.
      2. Als de rotor niet op 23,5E staat, is het tweede signaal (om op te nemen) niet beschikbaar voor 28,2E, 19,2E en 13,0E.  Hier is geen oplossing voor, dat is eigen aan de opstelling.

Om probleem 1 op te lossen maken we gebruik van DiSEqC 1.2 maar NIET met USALS, maar wél met geheugenposties.  Op die manier kunnen we een satellietpositie (bvb 28,2E) associeren met een andere fysische satellietpositie (23,5E).  Eerst moeten we dus al de posities die we nodig hebben opslaan in het geheugen van de rotor.  Dit kan via het Enigma2 menu instellingen/kanalen zoeken/rotor instellingen.  Vul de satellietpositie in achter "Ga naar" (bvb 23.5) en ook "Oost/West" goed instellen; druk dan op GOTO X (gele toets). Dan draait de schotel naar daar.  Daarna ga je naar "Geheugen index" en vul je de gewenste geheugenpostie in, en je drukt op "Sla Positie op" (groene toets). Doe dit voor alle gewenste satellietposities. 

Dus bijvoorbeeld:
      geheugenpositie 001 = 23,5E
      geheugenpositie 002 = 28,2E
      geheugenpositie 003 = 19,2E
      geheugenpositie 004 = 13,0E
      geheugenpositie 005 = 16,0E
      geheugenpositie 006 = 31,5E
      geheugenpositie 007 = 39,0E
      enz

Tuner A heb ik als volgt ingesteld: "Geavanceerde configuratie":
      23,5°E = LNB1 + DiSEqC modus 1.2, poort A, Input 1, gebruik USALS=UIT, geheugenpositie 001
      28,2°E = LNB2 + DiSEqC modus 1.2, poort B, Input 2, gebruik USALS=UIT, geheugenpositie 001
      19,2°E = LNB3 + DiSEqC modus 1.2, poort C, Input 3, gebruik USALS=UIT, geheugenpositie 001
      13,0°E = LNB4 + DiSEqC modus 1.2, poort D, Input 4, gebruik USALS=UIT, geheugenpositie 001
      16,0°E = LNB1 + DiSEqC modus 1.2, poort A, Input 1, gebruik USALS=UIT, geheugenpositie 005
      31.5°E = LNB1 + DiSEqC modus 1.2, poort A, Input 1, gebruik USALS=UIT, geheugenpositie 006
      39.0°E = LNB1 + DiSEqC modus 1.2, poort A, Input 1, gebruik USALS=UIT, geheugenpositie 007
      enz… dus alle andere satellieten zo ingeven met oplopende geheugenpositie nummers

De truuk is dus om bij 23,5E, 28,2E, 19,2E én 13,0E telkens de geheugenpositie te gebruiken die bij 23,5E hoort!

Tuner B heb ik klassiek op DiSEqC 4x1 ingesteld met A=23,5E, B=28,2E, C=19,0E en D=13,0E.

Tenslotte stel je nog in dat Tuner A altijd voorrang krijgt, zodat de rotor altijd goed draait.

Als je nu een zender van 23,5E, 28,2E, 19,2E of 13,0E kiest, zal de schotel altijd naar 23,5E draaien, wat dus perfect is.  De DiSEqC switch kiest dan wel de juiste LNB.  En als je een andere positie kiest, draait de schotel naar die gewenste positie, en wordt de eerste LNB geselecteerd!  Opdracht volbracht!

PS1. Ik kijk het meest naar 23,5E, daarom heb ik deze op de eerste poort van de DiSEqC switch geplaatst.  Als de DiSEqC switch dan defect is, heb ik op daar dan toch nog beeld op :-)

PS2.  Tenslotte wil ik nog vermelden dat ik Inverto Multiconnect LNB's gebruikt heb.  Dit omdat ik absoluut de centrale LNB in het midden wou hebben (met een multifeed rail kan je de LNB nooit écht in het midden plaatsen).  Ik weet dat veel mensen klagen over deze LNB's, maar mijn ervaring is dat de nieuwe (zwarte) hier minder last van hebben (de vorm van de LNB wordt niet meer smaller vooraan, tov de eerdere (witte) versies).

• By klungel1941
      Beste Satvrienden.
      Ben met de camper lekker op vacantie. De DENSON DS1010 deed het prima totdat ik er vandaag probeerde de FASTSCAN  te laten lopen.
      Staat nu op TILT. Doet niets meer. DETAILS- na aanzetten verschijnt op display ontvanger eerst boot en daarna =0000=. Bij uitzetten vermeldt hij de minuten dat hij aanstaat..
      Op TV-Beeld verschijnt onderaan op plaats zenderinformatie --Geen TV c.q. Radiokanaal en volume  links

actie door mij. Fabrieksinstellingen, van stroom af opnieuw fastscan. Krijgt geen signaal van schotel l(SATENNE) zo te zien,Verder alles geprobeerd.

Hoe krijg ik hem weer aan de praat????

hoop snel iets van iemand te horen
      Jan 
  • Create New...

Important Information

Lees alvorens je verder gaat onze Terms of Use en Privacy Policy. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.