Ga naar inhoud


Oplossing voor rotor + multifeed !


Menneke

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Met dit bericht wou ik mijn ervaringen delen op dit forum.

 

Ik was namelijk op zoek naar een schotelconfiguratie met volgende eigenschappen:

 

- snel kunnen zappen tussen de courante posities 23,5E / 28,2E / 19,0E / 13,0 E (95% van de tijd worden deze bekeken)
- iets anders opnemen dan wat ik bekijk, ook op een andere satelliet (één van de 4 bovenstaande)
- heel af en toe (5% van de tijd) ook eens wat andere satellieten kunnen bekijken

 

Ik wou geen tweede schotel plaatsen met een rotor, naast de bestaande met multifeed houder.  Ook moest er dan een extra coax getrokken worden.  In plaats van altijd maar vaste LNB's bij te plaatsen die meer en meer uit het centrum liggen, en toch weinig gebruikt worden, heb ik voor een andere aanpak gekozen.  Een rotor gecombineerd met een multifeedhouder. Het is wat ongebruikelijk, maar soms wordt het toch gedaan.  Ik was blij verrast dat een DiSEqC switch nog steeds werkt achter een rotor.

 

Eerst wordt de rotor goed afgesteld, zodat de centrale LNB alle satellieten kan ontvangen.  Daarna draai ik hem naar 23,5E en met deze positie ingesteld regel ik de overige drie LNB's af.

 

Deze opstelling heeft echter de volgende problemen:

 

1. Om 28,2E, 19,2E en 13,0E te bekijken moet de rotor naar 23,5E gedraaid worden.  Hiervoor is een speciale tuner configuratie nodig (zie verder).  Het is belangrijk dat de rotor altijd terug naar de 23,5E positie gaat voor bvb geprogrammeerde opnames.

2. Als de rotor niet op 23,5E staat, is het tweede signaal (om op te nemen) niet beschikbaar voor 28,2E, 19,2E en 13,0E.  Hier is geen oplossing voor, dat is eigen aan de opstelling.

 

Om probleem 1 op te lossen maken we gebruik van DiSEqC 1.2 maar NIET met USALS, maar wél met geheugenposties.  Op die manier kunnen we een satellietpositie (bvb 28,2E) associeren met een andere fysische satellietpositie (23,5E).  Eerst moeten we dus al de posities die we nodig hebben opslaan in het geheugen van de rotor.  Dit kan via het Enigma2 menu instellingen/kanalen zoeken/rotor instellingen.  Vul de satellietpositie in achter "Ga naar" (bvb 23.5) en ook "Oost/West" goed instellen; druk dan op GOTO X (gele toets). Dan draait de schotel naar daar.  Daarna ga je naar "Geheugen index" en vul je de gewenste geheugenpostie in, en je drukt op "Sla Positie op" (groene toets). Doe dit voor alle gewenste satellietposities. 

 

Dus bijvoorbeeld:

geheugenpositie 001 = 23,5E
geheugenpositie 002 = 28,2E
geheugenpositie 003 = 19,2E
geheugenpositie 004 = 13,0E
geheugenpositie 005 = 16,0E
geheugenpositie 006 = 31,5E
geheugenpositie 007 = 39,0E
enz

 

Tuner A heb ik als volgt ingesteld: "Geavanceerde configuratie":

23,5°E = LNB1 + DiSEqC modus 1.2, poort A, Input 1, gebruik USALS=UIT, geheugenpositie 001
28,2°E = LNB2 + DiSEqC modus 1.2, poort B, Input 2, gebruik USALS=UIT, geheugenpositie 001
19,2°E = LNB3 + DiSEqC modus 1.2, poort C, Input 3, gebruik USALS=UIT, geheugenpositie 001
13,0°E = LNB4 + DiSEqC modus 1.2, poort D, Input 4, gebruik USALS=UIT, geheugenpositie 001
16,0°E = LNB1 + DiSEqC modus 1.2, poort A, Input 1, gebruik USALS=UIT, geheugenpositie 005
31.5°E = LNB1 + DiSEqC modus 1.2, poort A, Input 1, gebruik USALS=UIT, geheugenpositie 006
39.0°E = LNB1 + DiSEqC modus 1.2, poort A, Input 1, gebruik USALS=UIT, geheugenpositie 007
enz… dus alle andere satellieten zo ingeven met oplopende geheugenpositie nummers

 

De truuk is dus om bij 23,5E, 28,2E, 19,2E én 13,0E telkens de geheugenpositie te gebruiken die bij 23,5E hoort!

 

Tuner B heb ik klassiek op DiSEqC 4x1 ingesteld met A=23,5E, B=28,2E, C=19,0E en D=13,0E.

 

Tenslotte stel je nog in dat Tuner A altijd voorrang krijgt, zodat de rotor altijd goed draait.

 

Als je nu een zender van 23,5E, 28,2E, 19,2E of 13,0E kiest, zal de schotel altijd naar 23,5E draaien, wat dus perfect is.  De DiSEqC switch kiest dan wel de juiste LNB.  En als je een andere positie kiest, draait de schotel naar die gewenste positie, en wordt de eerste LNB geselecteerd!  Opdracht volbracht!

 

PS1. Ik kijk het meest naar 23,5E, daarom heb ik deze op de eerste poort van de DiSEqC switch geplaatst.  Als de DiSEqC switch dan defect is, heb ik op daar dan toch nog beeld op :-)

 

PS2.  Tenslotte wil ik nog vermelden dat ik Inverto Multiconnect LNB's gebruikt heb.  Dit omdat ik absoluut de centrale LNB in het midden wou hebben (met een multifeed rail kan je de LNB nooit écht in het midden plaatsen).  Ik weet dat veel mensen klagen over deze LNB's, maar mijn ervaring is dat de nieuwe (zwarte) hier minder last van hebben (de vorm van de LNB wordt niet meer smaller vooraan, tov de eerdere (witte) versies).

post-47017-0-56997500-1439887975.jpg

post-47017-0-29722000-1439887982.jpg

VU+Solo2 (OpenATV), VU+ Duo (OpenPLI), DM600PVR (OpenPLI), Triax 78cm met Powertech DG-380 rotor én 4 Inverto Multi Dielectric LNB's, Maximum E85 met 6 LNB's, Triax 78cm met 4 ALPS LNB's, Technisat Multytenne Twin, Sony 46EX500, Intel NUC (OpenELEC), Raspberry Pi2 (OpenELEC), Synology DS415play NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites


De winkelier vertelde me dat dit de opvolger was van de Multiconnect - wat je zelf ook bevestigt in https://www.sat4all.com/forums/topic/331356-inverto-vernieuwt-zijn-multiconnect-lnb/

en ik ging er abusievelijk van uit dat de naam hetzelfde gebleven was.

 

Bedankt voor de correctie!

VU+Solo2 (OpenATV), VU+ Duo (OpenPLI), DM600PVR (OpenPLI), Triax 78cm met Powertech DG-380 rotor én 4 Inverto Multi Dielectric LNB's, Maximum E85 met 6 LNB's, Triax 78cm met 4 ALPS LNB's, Technisat Multytenne Twin, Sony 46EX500, Intel NUC (OpenELEC), Raspberry Pi2 (OpenELEC), Synology DS415play NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Deze opstelling heeft echter de volgende problemen:

 

1. Om 28,2E, 19,2E en 13,0E te bekijken moet de rotor naar 23,5E gedraaid worden.  Hiervoor is een speciale tuner configuratie nodig (zie verder). 

....

Om probleem 1 op te lossen maken we gebruik van DiSEqC 1.2 maar NIET met USALS, maar wél met geheugenposties.  Op die manier kunnen we een satellietpositie (bvb 28,2E) associeren met een andere fysische satellietpositie (23,5E).

 

Waarom zou dat met USALS niet kunnen?

Als je in je receiver bij USALS aangeeft dat de schotelpositie voor 28oost, 19 oost en 13oost ook 23,5 oost is, stuurt USALS de schotel naar de goede positie, en kies je zelf via diseqc 1.0 of 1.1 de desbetreffende LNB's.

Dus volgens mij moet het gewoon kunnen met USALS.

 

Of accepteert je receiver niet, dat je dezelfde orbitpositie kiest bij verschillende satellieten? Dan kan het inderdaad niet via USALS.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik USALS kies bij OpenATV of OpenPLI (Enigma2), kan ik de geheugenposities niet gebruiken.

Is dat dan niet bij alle ontvangers het geval?  Ik dacht dat DiSEqC 1.2 ofwél USALS was, ofwel geheugenposties.

VU+Solo2 (OpenATV), VU+ Duo (OpenPLI), DM600PVR (OpenPLI), Triax 78cm met Powertech DG-380 rotor én 4 Inverto Multi Dielectric LNB's, Maximum E85 met 6 LNB's, Triax 78cm met 4 ALPS LNB's, Technisat Multytenne Twin, Sony 46EX500, Intel NUC (OpenELEC), Raspberry Pi2 (OpenELEC), Synology DS415play NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Menneke:

 

USALS is inderdaad een toepassing van diseqc 1.2, waarbij de draaiing van de schotel niet wordt bepaald door de "geheugenposities" die in de motor zelf worden opgeslagen, maar door een berekening in de ontvanger zelf.

Bij USALS moet je in de ontvanger de standplaats van de schotel ingeven (LATitude en LONgitude), en de ontvanger moet weten op welke orbitpositie een satelliet hangt (bijv 28,5 oost). De ontvanger berekent dan, hoever de motor bij die satelliet van de midden-positie af moet komen te staan, en geeft de motor daar de bijbehorende opdracht voor.

 

Je moet inderdaad kiezen tussen geheugenposities of USALS (ook wel met diseqc 1.3 aangeduid, of met GoTo X), daar heb je gelijk in, want dat bepaalt welke diseqc-opdracht er vanuit de ontvanger gestuurd moet worden: Ofwel: ga naar geheugenpostie X uit het geheugen van de motor, ofwel ga naar de positie zoveel graden uit het midden.

Je kunt bij USALS ook opgeven, dat de satelliet 28oost (quasi) hangt op 23,5 oost; dan houdt USALS daar verder rekening mee.

 

Als je ontvanger en de motor allebei USALS ondersteunen, is dat meestal de makkelijkste manier van motorsturing.

En dat zou dus ook gewoon moeten kunnen bij jouw combinatie van motor en multifeed.

 

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...