Ga naar inhoud


Duo 4k heeft knipperende witte pixels met zwart scherm


Roel91

Aanbevolen berichten

Mijn vu+ duo 4k heeft sinds gister knipperende witte pixels met zwart scherm en donkere beelden. 

 

Heb gister de nieuwste openpli image geflasht. Later op de avond viel mij dit ineens op

 

- opnieuw opgestart

- stroom eraf

- oude images terug geflasht

- hdmi kabel eruit gehad

 

Dit maakt geen verschil, met zwart scherm zijn het net allemaal sterren die knipperen. 

 

Iemand dit probleen ook gehad? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


33 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Garantieperiode 2 jaar...!

mits de tuner niet doorgebrand is door een waterlekage

 

Ontvanger is denk ik nu 3 jaar oud. Dus geen garantie. Weet niet of dit iets met drivers te maken heeft of hardware matig iets

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe HDMI kabel proberen…

 

Als de box echt defect is heb je pech.. Duo4K wordt dan moedwillig vervangen door een 4Kse…

  • Bedankt 1

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Roel91 said:

Mijn vu+ duo 4k heeft sinds gister knipperende witte pixels met zwart scherm en donkere beelden. 

....

Iemand dit probleen ook gehad? 

 

Ja! Maar... dat was een akelig probleem: namelijk dat de NVIDIA chip (in zo'n vreselijke BGA behuizing) tijdens fabricage onvoldoende flux had gekregen.

Die had ik met een temperatuur gecontrolleerde airblower moeten fixen... heel gedoe, boel werk: wens ik niemand toe...

 

Maar... kijk eens (ter test) of de Duo4K onder streaming (dus met vlc op een aparte machine) nog wel beeld geeft? (Daarmee sluiten we uit dat het al eerder misgaat... dwz, dat de mpeg-decoder al niet het juiste signaal krijgt (dan kan ie er ook niks van maken he).

 

En verder valt er helaas niets meer verder te doen wat me te binnen schiet, want zo'n Duo4K heeft alleen maar HDMI, daar zit geen composite ofzo meer op 😕

 

...Wat nog enigszins hoop geeft, is dat je zegt dat de problemen zijn opgetreden na firmware upgrade... wellicht valt daar nog wat mee te doen: Helemaal terug naar fabriekstoestand... inclusief eventuele fpga dingen. (Ik weet niet of dat kan).

 

aangepast door fred33
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, fred33 zei:

Ja! Maar... dat was een akelig probleem: namelijk dat de NVIDIA chip (in zo'n vreselijke BGA behuizing) tijdens fabricage onvoldoende flux had gekregen.

Die had ik met een temperatuur gecontrolleerde airblower moeten fixen... heel gedoe, boel werk: wens ik niemand toe...

 

Maar... kijk eens (ter test) of de Duo4K onder streaming (dus met vlc op een aparte machine) nog wel beeld geeft? (Daarmee sluiten we uit dat het al eerder misgaat... dwz, dat de mpeg-decoder al niet het juiste signaal krijgt (dan kan ie er ook niks van maken he).

 

En verder valt er helaas niets meer verder te doen wat me te binnen schiet, want zo'n Duo4K heeft alleen maar HDMI, daar zit geen composite ofzo meer op 😕

 

 

Beeld heb ik nog wel. 

Alleen met zender wissel (zwart scherm) en donkere beelden zie je de witte knipperende pixels in beeld. Ikga straks is een andere kabel proberen als ik thuis ben of dit iets uithaalt. En eventueel eens de denon avr ertussenuit halen. Maar deze heb ik ook eens uitgezet maar dit haalde ook niks uit. Niet dat de avr dadelijk nog de schuldige blijkt te zijn

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje OT

Mijn 1 jaar oude Ultimo4K ging ook stuk. Vol in garantie, maar niet meer leverbaar. Wilden ze omruilen voor een Duo4Kse… Heb ik geweigerd, dan mis ik mijn extra tunerslot..Wilde gewoon een Ultimo4K terug.. Was niet mogelijk…. Dus €578 afgeschreven in 1 jaar en dat was het dan… Je kunt ervoor gaan procederen, maar dat kost je nog veel meer en is de Ultimo4K nog steeds niet leverbaar.. Recht hebben is wat anders als recht krijgen..

 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Roel91 said:

Beeld heb ik nog wel. 

Alleen met zender wissel (zwart scherm) en donkere beelden zie je de witte knipperende pixels in beeld.

 

Ahaa! Het kan nog aan je beelscherm en kabel keten liggen dan... dus: 1) probeer eens het beeld uit op vlc (met name donkere beelden) (gestreamd) - dat staat dan echt helemaal los van de codec in je Duo4K en van je scherm 2) probeer eens een ander scherm 3) en de boel zo simpel mogelijk houden... 1 betrouwbare HDMI kabel op 1 (betrouwbaar) scherm.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt erop dat het toch aan de image ligt.

andere hdmi kabel maakt niks uit, ook aan de avr receiver ligt het niet.

als ik in de beeld instellingen in openpli hem terug zet naar 1080p zijn alle flikkerende pixels weg. heb de beeldverversing aangepast dit veranderde het wel iets maar met terug zetten bleef het ook weer net zoveel. zal denk ik een driver probleem of iets zijn. misschien toch eens een andere image flashen.

welke word geadviseerd vond openpli altijd makkelijk en lekker overzichtelijk, maar mischien toch maar eens over gaan stappen dan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer eens een ander image van een andere bouwer

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Roel91 zei:

Mijn vu+ duo 4k heeft sinds gister knipperende witte pixels met zwart scherm en donkere beelden. ..............

 

Dit is een gebruikelijke fout bij problemen met HDMI.

Meestal is dat een van de kabels in de keten STB -> AVR -> Display

Als al je apparaten UHD ondersteunen met 50/60 fps en deep colour (12 bits) dan wordt er per seconde 3x6 Gygabit getransporteerd.

Dan is er niet veel nodig om data te verliezen. De witte spikkels duiden hier op.

Als je de resolutie verandert naar 1080P dan reduceer je de data doorvoer met een factor 4 of meer.

Je kunt ook de stress op de kabels/apparatuur verminderen bij UHD door te kiezen voor een andere chroma subsampling (OpenPli noemt dit kleurruimte)

4.2.2 naar 4.2.0 geeft 25 % datareductie, zonder verlies van beeld kwaliteit. Alle uitzendingen zijn in 4.2.0

Mocht dit niet genoeg zijn kun je (als de kleurruimte op 4.2.0 staat) verdere datareductie verkrijgen door te kiezen voor 10 bit kleurdiepte.

Ook dit geeft geen verlies van beeldkwaliteit omdat er maximaal 10 bits worden gebruikt bij UHD/HLG.

 

Deze instellingen kun je vinden bij de audio/video instellingen.

 

Voor de meeste OpenPli gebruikers is een overgang naar VTI een nachtmerrie, dus probeer dit eerst.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...