Ga naar inhoud


Aanbeveling voor multiswitch en LNB


bcw

Aanbevolen berichten

Een Engelse vriendin vroeg mij haar satelliet installatie te vernieuwen in een grote, oude verbouwde boerderij. Zij woont in de Tarn op het franse platteland en kijkt voornamelijk naar de Engelse zenders op 28E. Er staan 6 tuners van diverse makelij en leeftijd, waarvan twee met dubbele tuner.


Ik heb even gedacht aan een unicable oplossing, maar ik denk dat dat te complex is en mogelijk compatibiliteits problemen oplevert; de voordelen van een enkele kabel wegen daar, denk ik, niet tegenop. Het idee is op een multiswitch met 4 ingangen en 8 uitgangen op een centrale plaats te installeren.

Ik heb de volgende vragen:

  • Wat op dit moment de beste keus voor een 4/8 multiswitch?
  • Heeft iemand een suggestie voor een goede Quattro LNB?
  • Ten slotte - mocht ook de schotel vervangen moeten worden, wat zou op dit moment een goede keus zijn? (ivm de footprint een diameter van 1.15 of meer)
     

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik begrijp dat er geen behoefte is om bijv. ook de Astra 19,2 er bij te hebben.
De UK-Spotbeam is zwak in Zuid-Frankrijk. Zou je de locatie wat nauwkeuriger op kunnen geven om te bepalen hoe groot de schotel moet zijn?

Ik begrijp dat ze nu ook al een schotel heeft. Hoe groot is deze en ontvangt ze daar nu ook al de BBC mee?

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reakties tot zover.

Zij woont in de Tarn, iets oost van Castres. Toen de spotbeams in bedrijf werden genomen, hebben we hier in de buurt ruim 10 schotels geplaatst bij Engelse vrienden. Die moeten meer dan 1 m zijn.

Wij zelf hebben een Gibertini OP125 en hebben zelden uitval (hoewel het de laatste tijd wat meer lijkt voor te komen.)

(Wij hebben ook Famaval, Label en Triax TD110 geplaatst. Ik weet niet of er veel verschil in het blik van de schotel zit, maar de Gibertini is veel robuuster.)

 

Er staat nu een schotel, maar ik weet niet hoe groot die is - staat op een schuin dak en is lastig bij te komen...

Ze heeft een aparte schotel voor Franse zenders, maar geen tuners meer. Ik neem aan dat die op 19E staat (meeste mensen gebruiken TNTSat).

We denken eraan om een andere schotel neer te zetten waar je - nu en in de toekomst - makkelijker bij kunt.

Aan de andere kant, wil ik ook de uitgaven voor haar  wat beperken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, moet minimaal 100cm breed zijn.
Een Gibertini is wat kwaliteit betreft niet met een Triax te vergelijken, wat betreft prijs ook niet. Bovendien is een OP125 met een reflectorbreedte van 121cm ook een stuk groter dan een Triax 110 die 100cm breed is. De Triax 110 is trouwens al geruime tijd geleden vervangen door de Triax TDS 120 maar die is officieel voor de Europese markt niet leverbaar maar wel via parallelimport en in Polen. Deze heeft een rechte insteekarm en is een stuk stabieler dan de Triax 110. Reflectorbreedte is 106cm.
Kost in Polen maar €66,-. De vraag is of die ongeschonden het transport overleeft van Polen naar Frankrijk.
In Frankrijk zie ik de Gibertini OP 125 bij een webshop staan voor €176,-

 

TDx-dish_-_detail_04.jpg

TDx-dish_-_detail_01.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het budget beperkt is, waarom neem je dan geen octo-lnb, een lnb met 8 aansluitingen. De Inverto octo zie ik in Nederland al staan voor €35,-. Dat is maar iets duurder dan een quattro-lnb. Dan heb je geen multiswitch nodig. Het enige verschil is dat je dan 8 coaxkabels vanaf de lnb krijgt. Bij een multiswitch kun je met 4 coaxkabels naar binnen en ga je vanaf de multiswitch met 8 coaxkabels verder. Door een multiswitch uit te sparen, kun je misschien geld besparen die je aan de Gibertini OP 125 kunt uitgeven.

 

Inverto Octo-lnb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, Sprietje,

We hebben wel aan een octo LNB gedacht. Het probleem is - heb ik niet eerder gemeld - dat de schotel op het dak van een schuur staat - zo'n 20 m van de eerste tuner. 4 extra kabels van 20 m wegen qua kosten denk ik op tegen een multiswitch.

Bovendien geeft een multiswitch wat meer flexibiliteit, mocht ze inde toekomst nog verder willen uitbreiden.

 

Ben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de Gibertini zien staan bij de websshop waar ik indertijd mijn Famaval en Gibertine heb gekocht. Dat is toch bijna 10 jaar geleden. Ik hoopte dat er wat meer variatie is gekomen.

Ik zie bijvoorbeeld op diezelfde webshop ook een Inverto 120 staan. Toch een gerenommeerd merk voor LNBs. 120 cm voor €85. De gerapporteerde gain is 42.3 dB. Hoe stevig die is weet ik niet...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Inverto 120 en Triax 120 zijn hetzelfde, precies dezelfde afmetingen, bevestiging en versterking. De Inverto is van aluminium, de Triax van staal. Beide hebben natuurlijk niet de degelijkheid van een Gibertini maar zullen ook niet de eerste de beste storm krom waaien.
Dit staat als gegeven bij de Inverto:
Bedrijfswindlast    90 km/h
kritische windlast 150 km/h

 

Als multiswitch zou je kunnen denken aan de EMP-Centauri MS4/4+8PCN10dB-3  multiswitch.
Deze multiswitch heeft geen voeding nodig. Elke aangesloten tuner voedt het eigen signaal. Kost slechts €47,50.
EMP staat bekend als een goed merk met weinig problemen en redelijk tot goede prestaties.

 

EMP 4-8 multiswitch.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan vandaag proberen op het dak te klauteren om te kijken wat er voor schotel staat. Ik denk dat de Inverto een goed alternatief is als de schotel niet meer bruikbaar of te klein is. Proberen hem dan zo te plaatsen dat hij niet te veel wind vangt.

De switch lijkt me prima - 8 uitgangen en cascadable. Ik heb wel eens gehoord dat er soms problemen waren met een van de polarisaties voor units zonder voeding. Zou er voor 13V te veel verlies kunnen zijn bij lange kabels? Er zijn een paar kabels van zo'n 25 m tot de multiswitch.
Ik heb hem hier nog niet kunnen localiseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een octo lnb geeft meer ongemak dan gemaak. Heb ik ervaren. 

 

24 minuten geleden, bcw zei:

Ik heb wel eens gehoord dat er soms problemen waren met een van de polarisaties voor units zonder voeding.

 

Een voeding bij een multiswitch is ook bedoelt om DVB-T/T2 antenne mee te kunnen voeden. De Televes multiswitch is per aansluiting afregelbaar wat handig kan zijn bij sommige satelliet ontvangers.

 

11 uren geleden, Sprietje zei:

EMP staat bekend als een goed merk met weinig problemen en redelijk tot goede prestaties.

 

Uit echte praktijk (hands on) ervaring kan ik zeggen dat het niet altijd zo is.   

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

12 uren geleden, Sprietje zei:

EMP staat bekend als een goed merk met weinig problemen en redelijk tot goede prestaties.

Uit echte praktijk (hands on) ervaring kan ik zeggen dat het niet altijd zo is.   

 

Zelfs het topmerk SPAUN gaf wel eens problemen maar daarom kun je nog niet zeggen dat je dit merk beter kunt mijden.

 

Wat betreft de coax:

Je gebruikt een flinke lengte coax. Zorg dat je in ieder geval coax neemt met een massieve koperen kern en geen coax met een ijzeren kern die voorzien is van een heel dun laagje koper, de zogenaamde CCS-coax waarvan de afkorting staat voor Copper Clad Steel. Ook afschermingen van boven de 115dB zijn pure onzin, niet kopen dus.

 

De Televes switch heeft natuurlijk het voordeel dat de signaalsterkte geregeld kan worden en is in Nederland te koop bij een hele grote satellietfirma

Televes Nevoswitch 5x5x8.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

Ik wil even terug komen op het verhaal van de inverto schotels.

Inverto maakt die zowel en aluminum als in staal!   

Jij zegt dat het verschil tussen en Inverto en Triax, enkel het verschil is tussen staal en aluminium.   Bedoel je nu eigenlijk dat inverto en Triax dezelfde schotels verkopen?

Zo'n inverto aluminium interesseert me wel om te gebruiken in combinatie met een Diseqc motor.   Is licht en heeft (volgens de specs) uitstekende versterking.

 

Dish - Inverto.tv

 

image.png.f875cfc4cca6812b20aff3ea90c88be3.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inverto maakt alleen maar lnb's en switches, onderdelen waar elektronica in zit die allemaal in China geproduceerd worden. De overige sat benodigdheden komen van andere leveranciers.
Zover ik weet komen de schotels uit dezelfde fabriek.

Helaas heb ik in Nederland nog nooit een verkooppunt van Inverto-schotels gezien.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...