Ga naar inhoud


Opnemen en live kijken TVV


sypher007

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Sinds kort hebben wij tv vlaanderen met de standaard MZ102 decoder. Ik weet dat het opnemen via deze decoder nogal beperkingen met zich meebrengt. Is het mogelijk om via 1 coax kabel toch 1 of 2 zenders op te nemen en alsnog een andere zender te bekijken mits het gebruik van een andere decoder?

 

Mvg,

Sypher007

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Het antwoord hierop is dat je in principe voor elk programma een eigen kabel nodig hebt.

Er zijn uitzonderingen, sommige programmas zitten in hetzelfde Quadrant en kunnen dan met een kabel ontvangen worden.

Satteliet programmas zijn verdeeld over 4 Quadranten  Die geschakeld worden in de lnb door Signalen op je kabel.

Met 13 volt op de kabel worden bijvoorbeeld de vertikaal gepolariserde zenders ontvangen, met 18 volt de horizontaal gepolariseerde zenders.

Is de ene zenders vertikaal en de andere horizontaal heb je een onmogelijke combinatie.

Je kan niet gelijk 13 en 18 volt op je Antenne kabel zetten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste sypher007

 

Bijgevoegde tekening laat je zien hoe geschakeld wordt tussen de hoge- en de lage band en de horizontale- en verticale transponders.
Ook kun je zien hoe de hoog frequente satellietsignalen van 10,7 - 12,75 GHz worden omgezet maar midfrequente signalen tussen de 950 en 2150 MHz d.m.v. 2 oscillators om de verliezen in de coax te beperken.

 

_kwadranten lnb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, wanneer die beide  in de hoge of in die lage  frequentieband worden uitgezonden.

Tijdens de opname zappen naar een ander kwadrant gaat dan niet meer, of je opname gaat verloren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Ceesv,

 

Ik ga waarschijnlijk toch 2 coax kabels trekken. Heb nog wat plaats in de buis waar deze door moeten dus een kabel extra zal dan wel niet het probleem zijn. Kan ik dan een decoder kopen met 2 tuners en hoe zou ik deze werkende kunnen krijgen met TVV?

 

Mvg,

Sypher007

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je dus in het schema kunt zien is het kantelpunt tussen de lage en hoge band 11,7GHz. De Astra 23,5 gebruikt slecht een paar transponders onder de 11,7GHz en die zijn niet interessant. Canal Digitaal en TV Vlaanderen gebruikt transponders boven de 11,700MHz. Die zitten dus allemaal in de hoge band. Om via 1 coaxkabel 2 zenders te kunnen kijken en/of opnemen, hoef je alleen te kijken of ze beide horizontaal of verticaal gepolariseerd zijn.

 

Twee coaxkabels is natuurlijk het beste maar vergis je niet dat je daar best wel een flinke binnendiameter buis voor nodig hebt. Een normale coaxkabel is tussen de 6,8 en 7,0mm dik. Is de buis 16mm diameter binnenwerks, dan krijg je er bijna geen 2 coaxkabels door of het moet een heel kort stukje zijn zonder bochten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat het CanalDIGITAAL en TVvlaanderen aangekondigde wijzigingen mbt decodering publiceerde en sat4all sindsdien op zijn kop staat wat dit gaat betekenen, kun je tot die wijzigingen plaatsvinden de keuze van een Twintuner alleen adviseren als die ook mogelijk maakt dat je twee onafhankelijke signalen van de schotel naar de satelliet receiver geeft.

Als je enkel 23,5 Oost kijkt voor de zenders, is een enkele unicable LNB en een coax voldoende.

Kijk jij naar meer satelliet posities wordt het iets lastiger qua installatie.

Maar als je twee vette COAX kabels door die buizen kan trekken ben je misschien al klaar.

19 uren geleden, sypher007 zei:

MZ102 decoder.

maar deze heeft een single tuner en geen unicable optie

 

ik weet niet of men een "niet CanalDIGITAAL" receiver als eigen keuze kan aanbevelen met al die wijzigingen die aangekondigd zijn.

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo iedereen,

 

Allereerst: Ik ben (positief!) verbaasd van de vele reacties hier op het forum. Hier kunnen veel fora een voorbeeld aan nemen.

 

Ik heb een buis van 20mm diameter genomen om extra ruimte te hebben. 2 coax kabels van 7mm zal dus nog wel lukken. Hierna zal ik evalueren wat ik verder doe m.b.t. decoder ci modules,... maar dan liggen de kabels er toch al. :)

 

Mvg,

Sypher007

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal een 3/4 buis zijn (19mm). Daar gaan prima 2 kabels in als je de kabels strak houdt. Met bochten een flesje glibber kopen.... Geen wasmiddel!!!!

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat dan om 20mm buitenwerks en 1,5mm wanddikte. Dat is 17mm binnenwerks. Twee maal een coax van 7mm is 14mm. Dat wil wel lukken zonder bochten. Anders heb je nog 2 mogelijkheden.
- of heel goed insmeren met talkpoeder
- of gebruik maken van speciaal glijmiddel, zie bijlage.

 

3M-LUB-I0.2-30135352-01.jpg

3mtm--wire-pulling-lubricant-lub-i.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...