Ga naar inhoud


‘Ziggo moet 4K-zenders ook via televisie gaan aanbieden’


meijelsat

Aanbevolen berichten


13 uren geleden, Old Satterhand zei:

..Door het gebruik van variable bitrate is er op elke multiplex een buffer nodig van ca 5-10 Mbit..

 

11 uren geleden, Codx zei:

Die stuffing lijkt niet te veranderen bij Ziggo's VBR m.a.w. ze hebben een harde grens in gesteld en die nullbytes blijven gewoon gelijk.

 

De werking van die buffer ziet er zo uit, in grafische weergave. DVB-C 306 MHz.

stuffingbuffer_306MHz.jpg.8da75c67e97b02f2e03e7e8682ed58f0.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Old Satterhand zei:

De werking van die buffer ziet er zo uit, in grafische weergave. DVB-C 306 MHz.

 

Dat is maar net hoe men het instelt en ziggo bakt er weinig van. ik geef een voorbeeld:

 

Deze is inderdaad dik variabel bitrate maar ruimte zat:   (scrol naar onder op pagina)

 

https://www.digitalbitrate.com/dtv.php?mux=C037&liste=1&live=202&lang=en

 

En dan deze:

 

variabel maar vaste aantal nullbytes:

 

https://www.digitalbitrate.com/dtv.php?mux=C042&liste=1&live=202&lang=en

 

en hier heb je er eentje van sat, om te laten zien hoe het ook kan:

 

https://www.digitalbitrate.com/dtv.php?mux=10832&liste=1&live=61&lang=en

 

En hier heb je er eentje.. variabel als wat maar tot op de laatste kbit gebruikt:

 

https://www.digitalbitrate.com/dtv.php?mux=11719&liste=1&live=70&lang=en

 

Kortom men hoeft echt geen bandbreedte te verspillen.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Codx. Ik merk dat je door je aandacht voor het detail, het grote plaatje uit het oog verliest.

Ziggo heeft helemaal geen problemen met de beschikbare bandbreedte voor Radio/TV.

Het heeft zelfs onlangs enige multiplexen boven de 550 MHz verwijderd. Lineaire TV is op zijn retour.

Daarom hoeven ze ook niet zo veel moeite te doen om de volledige bandbreedte van de multiplexen te benutten.

Dat is wel wat anders dan de beschikbare ruimte op de satelliet. Dat moet je daar niet mee vergelijken.

 

Het grote gat rechts naast het midden is onlangs ontstaan. Ik vermoed dat dat nodig is om de geplande HP filters goed hun werk laten doen.

Die filters maken het straks onmogelijk om gratis TV te kijken als je alleen een internet abo hebt.

 

1196328920_DVB-Cdeel-sprectrum.jpg.2cb0aff95889944e2255bdc29ddaa342.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Old Satterhand zei:

n Beste Codx. Ik merk dat je door je aandacht voor het detail, het grote plaatje uit het oog verliest.

Ziggo heeft helemaal geen problemen met de beschikbare bandbreedte voor Radio/TV.

Het heeft zelfs onlangs enige multiplexen boven de 550 MHz verwijderd. Lineaire TV is op zijn retour.

Daarom hoeven ze ook niet zo veel moeite te doen om de volledige bandbreedte van de multiplexen te benutten.

Dat is wel wat anders dan de beschikbare ruimte op de satelliet. Dat moet je daar niet mee vergelijken.

 

Het grote gat rechts naast het midden is onlangs ontstaan. Ik vermoed dat dat nodig is om de geplande HP filters goed hun werk laten doen.

Die filters maken het straks onmogelijk om gratis TV te kijken als je alleen een internet abo hebt.

 

Ik heb nooit beweerd dat ze problemen hebben met beschikbare bandbreedte, dat wordt juist door andere mensen over de verschillende forums gesuggereerd en jij schreef ook eerder:

 

Op 28-1-2022 om 13:27, Old Satterhand zei:

Misschien te weinig vrije ruimte? (zwarte deel)

 

 

En zelfs Ziggo heeft in het verleden middels woordvoerders gesuggereerd dat dit een mogelijke oorzaak was, om bepaalde zaken niet uit te breiden. Ook zijn er mensen die denken dat de omzetting van zenders in SD naar HD formaat afhangt van de MPEG2 kanalen die eerst moeten verdwijnen of worden omgezet naar H.264 want dan pas er is weer ruimte, nou niets is minder waar.  Wil niet zeggen dat dit geen extra bandbreedte oplevert, dat wel. Echter is het niet de oorzaak waarom het allemaal zo traag gaat bij Ziggo. 

 

Waar ik geen begrip voor heb.. Stel men krijgt een zender in fatsoenlijke kwaliteit binnen komt via glas of satelliet, waarom gaat men dan vervolgens de zender met de helft van het bitrate in VBR op de kabel zetten terwijl de rest van de transportstream dan wel gevuld wordt met nullbytes/stuffing. En het zal vast niet aan de techneuten liggen  maar een manager die dat bedenkt. 

 

Overigens op satelliet gebeurt hetzelfde, daar zijn sommige partijen ook lakser dan anderen. Canal Digitaal/M7/Canal+ Luxembourg of hoe ze zich ook noemen tegenwoordig,  bied liever prut aan dan een extra zender opwaarderen naar HD of voor mij part het aanbod uitbreiden met 2 SD zenders:

 

https://www.digitalbitrate.com/dtv.php?mux=11856&liste=1&live=70&lang=en

 

En dan kun je je afvragen waarom het slecht gaan met lineaire TV, tja omdat men het daar zelf naar maakt. Contentboeren die de hoofdprijs willen maar inhoudelijk niks bijzonders leveren soms zelfs in bedroevende beeld en geluidskwaliteit. Dan zijn het weer de providers zoals Ziggo die het vervolgens in beroerde kwaliteit door geven. En we zien het, er is geen reden voor.

 

Die Ziggo muxen boven de 550 mhz zijn voor de Video on Demand, een deel daarvan loopt tegenwoordig via IP (Doscis streams boven de 600 Mhz) en wellicht hebben ze die niet meer nodig.(?)   Ziggo gebruikt vooralsnog geen filters, als het al teveek kost om mensen langs te sturen om kabels los te draaien dus zal een filter plaatsen wel hetzelfde probleem zijn. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je realiseert je kennelijk niet dat de getoonde stuffing bij digitalbitrate een gemiddelde betreft. En over een zeer lange periode.

Ja en die is inderdaad constant. Dat is ook de bedoeling.

digitalbitrate_11856V.jpg.aa5e6ac54ac18359f517333aac4adddc.jpg

 

Maar dat betekent niet dat die ruimte niet wordt gebruikt.

Kijk maar eens naar de channel allocation over een evaluatieperiode van 5 seconde, op dezelfde transponder.

5Sec_evaluation11856V.jpg.ddc1105c83f0dce4ef3b70d38f91eda1.jpg

 

7 uren geleden, Codx zei:

..Ziggo gebruikt vooralsnog geen filters, als het al teveek kost om mensen langs te sturen om kabels los te draaien dus zal een filter plaatsen wel hetzelfde probleem zijn...

 

Uiteraard zullen die op afstand kunnen worden in- en uitgeschakeld.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Old Satterhand zei:

Je realiseert je kennelijk niet dat de getoonde stuffing bij digitalbitrate een gemiddelde betreft. En over een zeer lange periode.

Ja en die is inderdaad constant. Dat is ook de bedoeling.

 

Maar dat betekent niet dat die ruimte niet wordt gebruikt.

Kijk maar eens naar de channel allocation over een evaluatieperiode van 5 seconde, op dezelfde transponder.

Uiteraard zullen die op afstand kunnen worden in- en uitgeschakeld.

 

 

Ik weet dat het maar een moment opname is:

 

https://www.digitalbitrate.com/dtv.php?mux=C030&liste=1&live=202&lang=en

 

Hier kun je duidelijk zien dat er sprake is van grote verschillen inderdaad maar die ander muxen zijn rustig.  Hoe verklaar je dan dat de ene aanbieder praktisch geen nullbytes/opvulling gebruikt of heel weinig en de andere het nodig denkt te hebben.  Dan is het toch een kwestie van hoe men het zelf instelt.? 

 

Zoals ik het zie is VBR (Variabel Bit Rate) bedoeld als een besparingsmaatregel om meer zenders op een mux te krijgen. Je geeft grenzen aan tussen welke waardes het bitrate mag variëren. Als de ene zender snelle beeldbewegingen heeft en daardoor meer bitrate nodig heeft om het beeld scherper te houden zou dat ten koste moeten gaan van een zender waar het beeld op dat moment rustig is, daardoor kun je als het ware overdimensioneren waardoor er meer zenders passen.

 

Je gaat toch niet een significant deel van de ruimte als reserve aanwijzen om het gemiddelde vervolgens lager te houden en dan alleen in sommige situaties de reserve aanspreken. Dat verslaat het doel van VBR.   Dan kan men beter CBR gebruiken, dan blijft de beeldkwaliteit in alle gevallen beter.

 

En dat ze 1-2 Mbit als spare willen aanhouden omdat ze niet te strak willen af regelen oke, maar bij Ziggo varieert het van 5- tot 25 Mbit. Kortom er is ruimte zat en die ruimte kan gewoon benut worden.! 

 

En filters die op afstand kunnen worden geschakeld, ik ga er niet van uit.   Zouden ze dan niet beter multi-taps hebben geplaatst die op afstand te schakelen waren?  Ik vermoed dat de kosten daarvan nog vele malen hoger zijn dan personeel er naar toe sturen. 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Codx zei:

Ik weet dat het maar een moment opname is:

 

nee, dat is geen momentopname maar een weergave van de gemiddelde bitrate van de elementary streams en de stuffing.

Mijn metingen zijn momentopnames, omdat de evaluatietijd heel kort is ingesteld, bv 5 seconden.

Als ik die tijd langer maak zie je dat de curve ook gaat afvlakken.

213Sec_evaluation11856V.jpg.79a5955cc5c8adbc4c9b1e4e8bdf688c.jpg

 

Hier een momentopname van het voorbeeld dat je aanhaalt.Je ziet dat er al aardig wat van de stuffing wordt gebruikt.

ChAlloc_346MHz.jpg.14d4b3a5d24202fa03ad49a8e5a6954d.jpg

 

3 uren geleden, Codx zei:

Hoe verklaar je dan dat de ene aanbieder praktisch geen nullbytes/opvulling gebruikt of heel weinig en de andere het nodig denkt te hebben.  Dan is het toch een kwestie van hoe men het zelf instelt.? 

 

Het heeft voornamelijk te maken met het type encoder dat men gebruikt. Oudere types proberen de bitrate te beperken door het resultaat van de encoding terug te sturen naar de encoder als blijkt dat er geen ruimte in de multi over is. Maar het nadeel daarvan is een veel langere verwerkingstijd.

Door dus ruimte te creëren in de vorm van nullbytes kan men veel efficienter te werk gaan.

 

3 uren geleden, Codx zei:

Je gaat toch niet een significant deel van de ruimte als reserve aanwijzen om het gemiddelde vervolgens lager te houden en dan alleen in sommige situaties de reserve aanspreken.

 

Ja, dat is inderdaad zoals het bedoeld is. Een voorbeeld van variabele bitrate op NPO2.

bandwidtmeter.jpg.52bb8453a66a0924681f4004cb2e9f4b.jpg

 

3 uren geleden, Codx zei:

Kortom er is ruimte zat en die ruimte kan gewoon benut worden.! 

 

Je vervalt in herhalingen. Ik denk niet dat ik je kan overtuigen. Daarom stop ik met reageren op jouw posts.

 

Als je het fijne wilt weten van deze materie dan raad ik je aan om zelf onderzoek te doen.

Wellicht ziet jouw desktop er binnenkort ook zo uit.

WDR3_Locaalzeit.thumb.jpg.7d3b03b17df0ccc004bb0976c7c8680d.jpg

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, edbe zei:

ligt nu aan mij maar,  ik zie geen verschil tussen ESPN en ESPN UHD

 

Ik neem aan dat je wel een UHD HDR toestel bezit?

Het verschil zit hem niet in de resolutie, maar in het bereik van helderheid en kleur. 10 bits vs 8 bit.

En natuurlijk progressive i.p.v. interlaced scanning. Hoewel dat verschil op een toestel uit het topsegment nauwelijks meer te zien is.

Dat verbetert normaal gesproken de weergave van snelle bewegingen zodat het voetbal dan beter te volgen is.

 

En ik moet er wel bij zeggen dat, als de wedstrijd niet in 4K UHD wordt geregistreerd, dat je dan inderdaad geen verschil zal zien.

 

aangepast door Old Satterhand
toevoeging (cursief)
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...